AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.709

Bilprovning vs typbundna fel

Sida 1 av 2
Len
Hur skulle man kunna få se en bilprovning som relativt likformigt klarar av att leta på både gränsfall och klara fel som rör trafiksäkerheten? Av den gamla tråden Silentblock vs bilprovningen framgår ex.vis att resultaten blir varierande.
Från ägare till andra märken hör jag nu oxå att det lyckas ganska ofta med en chansning att ombesikta på en helt annan station och få igenom en bil som egentligen borde lagas ordentligt istället? Är det så att det ibland är lotteri om det skall bli tumme upp eller ned?

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Det handlar om att olika Besiktningsmän har olika syn på olika saker!
Själv skulle jag vara stenhård på bromsar, vindruta, mm, medans jag inte skulle bry mig så mycket om lite rost i golven, rostiga reservhjulsbaljor och nummerskyltsbelysning mm!

7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, så kan man se det. Vissa saker är rena bedömningar, och olika människor bedömer olika, så är det bara.
Det bör dock tilläggas att skillnaderna i de flesta fallen är väldigt små, både mellan olika tekniker och mellan olika stationer...

Problemet med att inte "bry sig så mycket" om saker man själv inte anser som viktiga är att det ganska snart leder till avsked...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Len
Nu blev jag nyfiken - hur kan det (snart) bli avsked för provaren ifall han låter bli att bry sig = om en del saker?!
Görs det revisioner på jobbet (dvs om-koll) ibland , eller vad?

Och när det gnisslar så stannar det.

len
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, naturligtvis...
Det kan ju även komma fram på andra sätt, när någon köper en bil som är nybesiktad utan anmärkning och hittar stora hål i golvet kan man nog vänta sig en utredning...

Jeppe

Len
I dagens Expressen finns det en insändare som ger en bättre insikt i hur det står till med bilprovningen.
Så inte behöver jag vara missnöjd med oupptäckta farliga fel (lösa bakhjul), klart varierande bedömning av vad som är acceptabel handbroms, eller krav på att motorn måste vara helt tät (ex.vis oljeläck). Det är ju synd om dom, varför då sparka på dom?
Insändaren tror att det skulle bli bättre om det fungerade som i bl.a. Österrike, där kontrollerade verkstäder eller motororganisationers teststationer skulle kunna göra jobbet.

En annan fråga - Vägverket satsar nu mer på verksamhet med flygande besiktningar längs vägarna; Vad är det främsta syftet med detta - att ex.vis man tror att bilägarna fuskar sig igenom besiktningarna , eller att man måste dubbelkolla svävande bedömningar som gjorts vid den årliga besiktningen?

Och när det gnisslar så stannar det - inte.

len
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Visst finns det skillnader i bedömning. Även av reginal karaktär, främst rost.

Det som går igenom som normalrostigt i saltriket (mellansverige tex Stkhm) får nästan direkt nedslag västerbotten eller norrbotten. Uppfattningen vad som är normalt skiljer även på detta sätt det påverkar bedömningen.

Vad gäller modelrelaterade fel, så är det säkert lite att skiljer mellan olika personer hur kunniga de är på just den bilen. Det finns ju trots allt ganska många olika bilar och nästan alla har sina typfel.

/G
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du nu haft lösa bakhjul också? Det blir bara värre och värre...

Hela din attityd är så tråkig att det inte ens är roligt att diskutera med dig, hade du bara hoppat över den juvenila inställningen hade jag gärna fört en förmodligen givande dialog med dig om Bilprovningen och dess jobb...

Väldigt få saker bedöms i förhållande till ett "normalskick", vad gäller rostskador t.ex. finns i besiktningsprogrammet angivna exakta mått på rostskador på olika detaljer, och vilka bedömningar dessa ska föranleda...

Jeppe

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Om man inte ens märker själv att man har lösa bakhjul så ska man nog ta och lämna tillbaka körkortet till länsstyrelsen och använda sig av lokaltrafikens fordon som tex buss, tåg eller spårvagn!

Jag har fått lite konstiga nedslag på min bil om man tittar på vad dom skulle kunna få nedslag på!
En gång så fick jag 2:or på upphängning avgassytem (dessutom var det dom som körde sönder upphängningen när han körde upp bilen på lyften), helljus saknas (helljuset funkade, men spaken ville inte sitta kvar i det läget), Co-halt för hög!
Visst är det saker som måste funka och ha rätt inställning, men om man tittar på att bilen dessutom hade rejäl ojämn bromsverkan och drog rejält åt vänster vid bromsning sade besiktningmannen inget om!
Iförsig så skulle jag ändå fixa det, men skillnaden mellan lite högre CO i naturen, icke fungerande helljus och ett skramlande avgassytem mot en trafiksäkerhetsrisk som att bilen drar iväg åt sidorna vid inbromsning är verkligen konstig och idiotisk!
Men det är tur att inte alla gör såna missbedömmningar!

7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är helt korrekt bedömt i sak, hög Co-halt är en tvåa och då blir automatiskt alla andra anmärkningar också tvåor. Däremot är det konstigt att bromsarna inte blev anmärkta på, fick du bra bromsvärden i protokollet? Åkte du med vid provkörningen, framgick det i så fall där att den drog snett?

Jeppe

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Verkar som om len har ett horn i sidan till bilprovningen och det tycker jag han kan få ha så länge ingen tar det personligt.

Kan bara säga att jag enbart haft trevliga besök på ASB men det kanske beror på att jag själv kollat över bilarna innan för att undvika skit2or på trasiga lampor o sånt. Har väl hänt att man snackat bort nån 2'a men det är nog enbart för att det då varit enda anmärkningen på en i övrigt välhållen bil och att jag dyrt o heligt lovat åtgärda den.

/Per
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Jeppe!
Visst är det korrekt bedömt förutom bedömningen av bromsarna!
Jag åkte inte med, men om han inte märkte något så kan han inte ha rört bromsen!
Tror värdena var på 1,3 och 2,0, och det hör även till saken att länkarmen inte satt fast riktigt!
Tur att jag använde mig av biltraliern, för annars hade jag vart en stor säkerhetsfara för både mig själv och andra!

7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter ju inte så bra Braxen, det kan jag bara hålla med om. Bromsvärdena klarade ju sig, det tillåts ju upp till 30% skillnad i bromskraft mellan hjulen på samma axel, men det ska ju naturligtvis även bedömas om bilen drar snett vid bromsning på väg! Sitter sen inte en länkarm fast gör det ju inte precis saken bättre, den besiktningen kan jag inte försvara tyvärr...

Att len har ett horn i sidan till bilprovningen kan jag naturligtvis acceptera, jag diskuterar gärna ev. frågor eller funderingar som finns, förutsatt att diskussionen förs på ett moget och sakligt vis. Vill man diskutera eller fråga ställer jag gärna upp, men vill folk bara gnälla av sig lite och kanske hoppas på kollektivt medhåll är jag inte så intresserad...

Jeppe

Len
Jeppe - du får gärna tro att det var lösa bakhjul oxå . Svenskar är bra tråkiga och fantasilösa, det stämmer nog att man inte skall prata med dom....
Tror du att jag glömt den lösa bakaxeln -som den stackars bilprovningen missade vid TRE besiktningar - och nu i stället pratar om att bakhjulen varit lösa. Häpp och hopp. SDIV.

len
Len
Till j-lar ; nej jag har egentligen inget horn i sidan till BP. Fram till denna besiktningen (nyligen) har jag varit helt nöjd med dom. Faktiskt. Av och till har jag haft hjälp av en polare/bilmek (dock ej på BMW), så alla hackare/mobbare här kan sluta. Bilen har knappast varit trafikfarlig på något sätt , förutom den lösa bakaxeln, förstås. Men ni missar ju ingenting, kanske borde ni bli rikstäckande underhållningsgäng? Ett säkert xtra kneg?
F.ö. så skrev jag att jag var nöjd med BP i ett tidigare inlägg som censorn plockade port. Denne har inte behagat komma igen och förklara varför. Intressanta turer.

len
Len
Tidigare skrev jag alltså om att symptom med missljud i bakvagnen visade sig för 3.5 år sedan, i vissa situationer
("tung " backning). Jag tog hjälp av bilmek för att felsöka och en av deras hypoteser var att något i hjulupphängningen var löst (hjulen, sic) . Tyvärr (som det visat sig nu) så gjordes lyftena då precix vid de i verkligheten ruttna/brustna silentblocken. Går ju att ha mkt kul över, för dom som klarar att hitta allt.
Nåväl, deras (två mekars, vid var sitt tillfälle som vi letade) slutsats var att felet låg i drivlinan och att det borde vara okej att köra ett tag till och se om det blev mer missljud. Oansvarigt? Jodå, väldigt.
Frågan som kom upp var i alla fall att BP tre gånger har missat de separerade silentblocken. Det vet jag eftersom jag stod bredvid varje gång och såg på när man kollade bl.a. bakvagnen.
Man missade inte, utan lät bli att kolla. Om deras kollande kan man ha vilka åsikter man vill.
Om någon tycker att det är okej att BP släpper igenom (läs: ej kollar) lösa bakaxlar, så skriv gärna det.
Men vad händer, den dag efterlevande börjar att stämma BP, för att de släppt igenom dolda (för bilägaren) fel och bidragit till dödsolyckor? nya raljeringar, över de som stämmer?

Len

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Len: OK, en individ på ASB missade att din bakaxel var kass. Vart vill du komma härnäst? Lynchning?

__
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Len, om du nu upplever detta så extremt jobbigt, varför tar du inte kontakt med den besiktningsstation som har missat dina trasiga bakaxelbussningar?
Om det är några som kan svara på dina påståenden eller klagomål, är det väl de!?

Vet inte riktigt vart Len vill att detta skall leda... :o/

Mvh
Len
Raka spåret in i besiktnignshallen, kantänka :-/

PB är tillfrågad, vad dom säger skall jag aldrig i livet berätta för några tr-a svenskar....... men det skall bli intressant att höra vad dom säger.....

F.ö. skulle det vara kul och bra med en speciell avd. här, som relativt kortfattat listar typ-fel ("svagheter") , uppdelat per modell.
Sedan kan den ansvarskännande bilägaren söka vidare i arkivet, bland gamla trådar som oftast ger fulla svar i ämnet.....

len
Len
hej wolv - svar; inte en individ utan tre. Åtminstone om jag får tro protokollen... Hade det varit bara en (sannolik) miss hos BP, så hade jag troligen inte tagit upp frågan här, i varje fall inte i den här tonen/sättet.

Någon tyckte att jag skulle kontakta stationen och prata med dom.....i Solna. Står huset kvar, var knackar man på, finns ngn bes.man kvar? Det skulle jag gärna vilja veta, ty bygget är nedlagt.
Därför pratar jag med deras HK i stället, dom har kanske en PR-avd eller liknande som vill förklara hur dom jobbar.

Len
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om man har synpunkter på besiktingspersonalens kvalitet så ska man självklart vända sig till den stationschef som finns där i första hand. Du betalar ju en slant för att du ska få bilen kontrollerad, och då ska det självklart inte "fuskas".Innan bilprovningen blev ett "privat"bolag så har jag anmärkt två gånger för undermåligt utfört arbeta. Ett av fallen gällde en Subaru pick up där besiktningsmännen (2st) inte kontrollerade EGR ventilens funktion. När jag påpekade detta , så fick jag till svar att den sitter så illa till. Den sitter överst på motorn och demonteras på 5 minuter.Och jag hade plockat bort och gjort rent systemet och ville få det kollat så klart även om jag visste att det funkade. De fick göra om denna kontroll efter kontakt med chefen.Ska väl tillägga att besiktningstiden var staxt före lunch en fredag. Andra gången missade dom en totalslut övre spindelled,där kulan gått rakt igenom sin lagring och låg mot övre bärarmen.(Mercury-76) det medförde ett rejält gnisslande, när omgivningstempen var hög, var det svalt ute så hördes ingenting. Dagen efter bes. lade jag mig på marken och låt grannen gunga bilen upp och ned, och konstaterade att ljudet kom från spindelleden.Köpte en ny, och monterade, och blev inte lite förvånade att inte bes,mannen upptäckte felet, då en mera trasig/utsliten spindelled har jag inte sett på 30 år.Jag åkte till bes.stationen och lämnade in spindelleden som ett lysande exempel på vad som kan missas. Besiktningssmännen är inte mera än människor som vi andra och gör även fel dom. I det första fallet är det ren fusk och kan inte försvarars, i det andra fallet ett olycksfall i arbetet. Jag tycker att besiktningen fungerar bättre i dag än tidigare,trots att bes.personalen även får agera kassörskor:)) Sedan är det varje Bilägares!! ansvar att se till att deras bil är i trafikdugligt och säkert skick, inte besiktningsmännens.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.