AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.182

Trimchip eller orginalchip?

Sida 1 av 2
R3
31
R3
M3 -96
Går det på något enkelt sätt se om bilen är "Chippad" med trimchip?
ant
kolla varvstoppet. det är vädigt vanligt att varvstoppet flyttas uppåt vid chippning.
tror det brukar hamna på 8500rpm ungefär vid chippning av s52 motorn.
varvar din motor så högt så är den med största sannolikhet chippad.

==========
Länk
ant:
Inte är det väl vanligt att flytta varvstoppet ? man brukar väl i huvudsak bredda vridet så att det "biter" tidigare?
Det är iallafall min erfarenhet av chippning, det vore huvudlöst att flytta varvtalsstoppet, motorn får tillräckligt med stryk i vanliga fall och ökningen i topphastighet som ett dylikt ingrepp ger är ointressant om man inte har tillgång till bättre vägar än de i Svedala.
På manuella bilar brukar man höja varvstoppet fr 6500 rpm till 7000 rpm. Att höja den till 8500 rpm har jag bara varit med om en gång, till en BMW som åker Fyndbörsen Cup. Men då är det målfoto på att bitarna håller....

Qvarnis
Tänkte säga nåt likadant, inte kan man flytta varvstoppet till 8,500rpm på en M3 3,2l. Vad är original? 7,500rpm? Då kanske varvstoppet ligger på 7,800rpm.

M5 3,6l har original 7,250rpm, nu då den är chippad har den 7,500rpm

MVH
Andreas
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

8300 rpm har jag sett på en -96:a efter JWR chippning.

7800 rpm hade jag på min M3 -93 efter chippning (Köhler).

Original har 3,0 7300 rpm och jag tror 3,2 ligger där i närheten också.

/Edvard
BMW CS # 4503
R3
31
R3
M3 -96
Är det bara varvet man kan se det på alltså? Jag menar går det inte se något rent fysiskt typ nr på Chipet?
Har tänkt skaffa mig trimmchip till kärran men den varvar som en besatt idag, så jag undrar är den redan trimmad?
My
19
Mys AB
BMW 540i -98
Om jag vore dig så skulle jag behålla orginalchipet. Satte i ett chip från BSR i min och har bara haft en jävla massa strul, vet iofs inte hur det är med andra tillverkare... Men jag har alltid undrat... Varför ska man sätta i ett chip som är tillverkat av en garagefirma i Växsjö när Bosch och BMW med sina tekniker som lägger ner säkert ett antal med slantar på utvecklingen av sina egna???

Behåll orginalet säger jag!
8300 på en M3 3,2 är alldeles för mycket låter det som... Jag hade inte vågat det.

~7800 rpm gör Kelleners och det funkar bra.
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
jag våga........varje dag och det höll ca 8300rpm men jag körde alltid motorn varm innan jag varva..........

m3johan
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Varför flytta varvstoppet ??, när bilen bara lämnar ett visst antal hk oavsett varv eller hur?!!!!

Mys AB: Växjö ;)

/Johan
[CUL8ER]
My
19
Mys AB
BMW 540i -98
Taget Johan!

Tråkigt på en måndagskväll???
Flickvännen hemma ho mamma???

Då ska man ta sin bakhjulsdrivna bil och leka järnet på någon varhusparkering istället!

MVH Svensketläraret
My
19
Mys AB
BMW 540i -98
Typiskt att man ska missa S:et också!!!!!!!

Det var gjort för att misslyckas!
Ja har förbannat tråkigt! Och ingen bakhjulsdriven bil har jag heller :)

/Johan
[CUL8ER]
My
19
Mys AB
BMW 540i -98
Och efter en mer nogrann läsning så saknas även U:et!!

Måste ha dyslexi...

Nåväl... Det är sommar snart och då är det dags att väcka monstret till liv!!!!!
My
19
Mys AB
BMW 540i -98
VA!!!!!!!!!!!!???????????????

Jag lider med dig hårt, ska gråta för dig ikväll!!!
Bra då är vi två...

/Johan
[CUL8ER]
My
19
Mys AB
BMW 540i -98
En 325:a med Nokian dubbdäck ger en otrolig Mäkkinen-känsla. Gör inte saken sämre att det har kommit 10cm nysnö i Uppsala!!!!
ant
ja det var m3johan jag tänkte på i första hand när jag skrev mitt första inlägg i denan tråd. jag misstog mig, 8300rpm skulle det vara. men det låter som 9000rpm, tro mig! har sett johan en del när han åkte med coupen och den verkade hålla för honom. otroligt vad den motorn fick visa vad den gick för och höll för.
antar att det var johans bil du, bumper, menande också.

==========
Länk
Kingen, nej effekten ökar markant med varvtalet på M3. Se ett bromsidagram + att du kommer högre upp i varvtal vid nästa växel = mer effekt tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.