AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.135

520 -89 med turbo?

Sida 1 av 2
Finns 520 -89 med turbo standard. Tycker aldrig jag hört om en BMW med turbo så.
Blev lite mistänksamm nu då en kompis till mig köpt en sådan med turbo. Bilhandlaren poängterade däremot att det var en mycket speciell bil.
De enda bilar som BMW har gjort med turbo, från E30 och framåt, är deras turbodislar.

/T.P.
Får be om ursäkt för att jag råkade lägga under fel rubrik.
Du menar alltså att det skulle vara något hemabygge.
Låter i och försäg vetigt, BMW placera väl inte en turbotrycksmätare under radion.
stämmer att de hemmabygge...va länge sen bmw byggde turbo i sina bilar,men sen är de ju en annan sak att de börjar bli vanligare att en del turbokonverterar sina bmw:n själva!
Men de ryckats om att bmw ska komma me nån 3.0 liters turbo om nåt år....

js_snicke:
tror din polare kommer få problem me besiktningen om han inte byter motor innan...
Skulle inte tro en 65 åring byter motor varenda gång han skall besiktiga, han hade haft den de senaste 5 åren. Före det någon miljonär.
En bilfirma kan väl inte sälja en sådan bil?
Är de ingen Alpina han har då?
Alpina med 2 liters motor?
Finns det?
vet inte riktigt,är själv inte så inne på Alpinas motorvolymer....men de känns så konstigt att en bilhandlare skulle sälja en helt vanlig bmw 520-89 me turbo!! om han köpt den av en privatperson hade de varit en anna sak
Direkt taget ur anonsen:
BMW 520i Turbo aut 4d.
har du ingen länk till annonsen?
ant
vad står det i regestrering papprerna? kanske står nåt där? kanske har en tidigare ägare lyckats få ett intyg från bmw där det står att bilen ska klara av den ökade effekten från motorn?

==========
Länk
gangsta_toth
Och grisar kanske har lärt sig att flyga?.. Och helvetet kanske har frysit till is?.. Ursäkta min billiga humor, men jag kunde inte hålla mig... =)
Måste vara att han fått intyg från bmw,annars skulle de ju inte funka..
ant
gansta_toth: nej visst låter det lite märkligt men det i dett fall så ser det för mig ut att vara ända utvägen för att få den att gå igenom besiktningen med turbokonverteringen.

==========
Länk
Jo
744
Jonhny
745 -85
Miljonären som ägde bilen tidigare har kanske bott utomlands och konverterat den där (TüV-godkänt tex). Sen när han/hon flyttade till Sverige igen så blev den godkänd som flyttgods.
Jag skall be honom kolla vad det står i regestrering papprerna då han får hem den, står vid affären ännu så. Han skulle antagligen få hem den idag.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
fanns inte bmw 745 i turbo e28 version?
är de lagligt att turbokonvertera bilar utomlans,typ Tyskland?
ant
Lazereye: ja jag tror det. om allt man har använt är TüV godkännt. det är nånslags klassning av produkterna som hjälper till vid besiktning i tyskland och andra länder dock inte sverige.
nån som har mer koll kan nog förklara detta mycket bättre än mig. dessutom kanske ge någon förklaring varför sverige inte har valt att använda sig av en sådan klassning.
iaf så är det mycket lättare att få en trimmad bil godkänd i tex tyskland. men allt som är gjort skrivs in i reg. papprerna så att importera en sådan bil blir svårt.

==========
Länk
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
AMET: Inte e28 men i e23 745 satt det turbo har jag för mig mellan -84 & -86

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Typiskt Sverige asså,att sverige inte ska tillåta saker som ofta är tillåtet utomlans...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.