AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.165

Förstabil ?

Sida 1 av 3
Fixade körkortet för en vecka sen ungefär och är nu ute efter något att åka runt i, har använt en av föräldrarnas bilar men det skulle vara lite roligare med något eget...
Jag har kikat lite på 320 men kan inte riktigt bestämma mig, har ni några tips på en bra förstabil?
prisklass 20-25 tusen.

samt vad ska jag tänka på att undersäka när jag hittat något lämpligt objekt?

vad hade nu själva för förstabil?
om du nu kan lägga ut 20-25 tusen så ska du lungt sattsa på en 325,mycket roligare bil att göra än 320...sattsa på en 325:a 88 lr 89...dom har de nyare utseendet!
har själv en 325:a som är min första,kan inte få mer körglädje typ
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Köp en 3-serie e30 som förstabil. Trevliga bilar att köra och är i passande storlek. Personligen hade jag köpt en 325 om jag haft 25000 kr att lägga, men tänk på försäkringen och driftkostanderna!

Om du inte bryr dig så jättemycket om hur stark motorn är så kan du ju köpa en 318i E30 så blir det billigare, iaf MYCKET billigare försäkring.

Själv var min förstabil en BMW 520i -83.
Också trevliga bilar. Så varför inte kika på 5-serien E28 också? Jävligt mycket bil för pengarna.

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
För de pengarna hade jag köpt en E34, även om E30 är roligare och uppfattas som mer av en "ungdomsbil". Att 325 är MYCKET roligare att köra än 320 håller jag dock inte med om. E28 är helt klart ett alternativ, men det börjar bli riktigt svårt att hitta fina exemplar....

Vad vill du Fredda ha ut av din bil? Ska den vara maximalt körglad? Bra utrymmen? Mycket hästar? Skön komfort?

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
E30 325 tycker jag nästan är enda valet som första bil. Mer kul med en bil kan man nog inte ha för 20-25'. Jag tycker absolut inte du ska köpa en bil som har mindre prestanda än en 325. Du kommer ha mycket roligare minnen från en 325:a än en trött 320!

Ang. försäkring så ska du kolla med många olika försäkringsbolag. Det skiljer mycket!

Jag valde dock en 535i -88 som första bil. Den är prestandamässigt jämförbar med en 325 men jag tycker om det råare ljudet i den stora sexan! Och så är jag ganska lång så det var 5 serie som gällde för mig. Mer komfort, nyare modell och max prestanda för pengarna gjorde valet enkelt.

Lycka till med billetandet!
nofx16:
menar du allvar!? är ruksigt stor skilland mellan 320 och 325...inte om man åker runt å fiser på stan kanske,men trycker du till lite på gasen så är de en ruggig skilland!!!
Det skiljer enormt mycket mellan en 320 och en 325, jag har haft båda så jag vet :). 320= 129hk, 325=170hk det är alltså en skillnad på över 40hk.

/T.P.
Ja,säger de ja med!! är stor skilland mellan 320 å 325...har själv en 325:a + att en klasskompis har en 320 så ja har också kört båda en del,å de skillnad!!
Visa användare
130
Eber
325i -87
M20-sexan finns i både 320:in och 325:an, dvs dom låter precis lika skönt. Sen så hänger ju 325:an på lite fler bilar vid rödljusen än vad 320:in gör, men om man köper en bil för rejsa vid rödljusen så finns det långt mer potenta bilar än 325an ändå.

Jag tycker att om man har en budget på 20-25k så kan man ju få tag på en 325, men antagligen en -87a, senare årsmodell blir svårt då det oftast begärs sjukt mycket pengar för dessa. Problemet är bara försäkringen som är snordyr för 325:an, bensin- och underhållskostnader är ju som bekant ungefär desamma.

En 320 från 88-89, hyfsat få mil, fint skick, skinnklädsel och lite trevliga prylar kostar inte mer än en 325:a från -87 som saknar allt vad utrustning heter, har 20k mil och med största sannolikhet är hårt körd (325:an är ju som sagt en första klassens ungdomsbil).

Men i slutändan beror ju allt på vad man prioriterar, precis som Kalle sa.

En E28:a kan vara ett bra kap, eftersom det finns många som har svårt med den gamla designen på bilen så finns det goda köpmöjligheter, de brukar stå en del lägre i pris än E30.

Good luck!
Skulle köpt en E34 :)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håller med Eber till punkt och pricka.

Enda gången 325 är så förb-at mycket roligare som vissa vill få det till att verka som är vid rödljusen/omkörningar. Det är klart att om man vant sig vid 325 så känns 320 slö, men för de allra flesta (som inte är vana vid mer power) så är 320 en mycket pigg bil, och när det svänger så går ligger den lika bra som 325. Jag har prövat båda, så jag "vet" också.

Men som sagt. Ebers inlägg återspeglar mina åsikter ganska så "på pricken".
tack för alla svar!
nu har jag gottat mig i annonserna ett tag till och det lutar helt klart åt en 325, men väntar eventuellt en månad eller två så det rullat in lite mer kulor i kassan

utrymme är ingenting jag prioriterar för tillfället och det är klart att man vill ha en bli med lite drag i
komfort? jo visst kan det vara bra, det är ju inget vidare att sitta i ett stenhårt säte med knäna uppe vid hakan ;)
visst är 320:in pigg,men ja tycker iaf de är en viss skilland...325:an har skönare gång i helhet,när man kör vanlig landsvägs körning drar faktiskt 325:an mindre än 320:in
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Eber: vilka bilar kan du räkna upp för 20-25k som är lång mer potenta än en 325:a...? som det går att svänga med oxå samtidigt!?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
LazerEye,
Visst är det skillnad! Tänker jag absolut inte förneka. Min personliga uppfattning är dock att det i dagsläget oftast inte lönar sig att lägga de extrapengar på en 325, som många begär. Det finns ju de som tror/tycker att deras 325:or -87 med 20k mil på mätaren är värda 40-45.000:- Som exempel så ligger det en 320-89 i börsen nu, som såg mycket fin ut. 17k mil. 20.000:-.

vad jag tycker är mest prisvärt kan nog alla gissa, men som sagt: det handlar enbart om värderingar. Oavsett vad man väljer så får man en fin och rolig bil, när man bestämt sig för E30 :)
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Tjena 325 E30 är ju skitkul, helt klart att föredra framför 320 318is16v är ett alternativ tycker jag, eller varför inte en M535 E28.
Ekonomi o komforttips: E34 518i.
Min första var en diamantsvart 518iS -87

.........BMWLundqvist.........
Visa användare
130
Eber
325i -87
Petri:

I så fall så är en turbobil ett bra val, eftersom de ofta är oförskämt lätta att trimma, åtminstone till en viss grad. Där har inte 325:or mycket att komma med och det vet jag av egen erfarenhet, trots trimkam och hela köret.

Sen om en turbobil med uppställt laddtryck och lite småprylar (volvo 240 tex) kan svänga är ju en helt annan sak och där håller jag med om att e30:in är trevlig. Det är också lite min poäng, en 320 duger gott att ha kul med på vägarna, en 325:a är likadan fast drar ju självklart bättre på växlarna, men den har ändå ingen chans mot gamla trimmde saab turbos och andra hemmamek som rullar omkring bland rödljusen och som mycket möjligt kostar ännu mindre än min Bmw.

Jag kör Bmw E30 för att den är så jäkla kul och trevlig på alla vis, sen om den inte är snabbast (vilket den inte är) bryr jag mig inte så mycket om. Jag tänkte från början köpa just en 320i -88, sen fick jag tag på den jag har nu för ett bra pris, så jag slog till.

Att hitta en bil som har lika mycket motor som en 325:a och som samtidigt ligger lika bra i kurvorna kan nog bli svårt för 20000kr, det håller jag med om!
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
318 is 16v! Går bättre än en 320 och har ett bättre chassi än 325 orginal och den kostar lika mycket i försäkring som en 318i. Det är ett vettigt alternativ tycker iaf jag.

Min bil: Länk
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
LazerEye:
En e28 har minst lika mycket körglädje som en e30. Hade själv en sänkt 528i e28 och väghållningen var superb. Den 325 e30 vi hade på jobbet en gång var visserligen kul också, men med min sänkta e28 kunde jag ta kurvorna snabbare med.

Iofs har jag inte provet en sänkt 325. Men som sagt, minst lika roliga bilar när det svänger.

Så mina tips om du vill ha lite pulver och körgläjde är 528i, 325i eller som TG Rossi skrev, 318is 16v. Den sistnämnda är också jävligt roliga.

kan säga att en orginal 325:a drar en orginal volvo 240 turbo!!

tompas:
kan säga att de är en oerhörd skilland på en icke sänkt e30 å en sänkt...sänkte min i våras å de va större skillnad än ja trodde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.