AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.496

V*olvo motor i E30?!

Sida 1 av 2
Läste nyss senaste numret av bilsport. En kille hade en röd 318 -84 som han modifierat med en trimmad v*olvo 940 motor....
Visst, bilen gick skitbra och var snygg och så...men volvomotor i en bmw?!
Vad tycker ni?
ant
jag tycker att det har gått lite långt då.
jag såg bilen på tullinge för ett tag sen, blev lite fundersam vad det igentligen var frågan om. men men nu vet jag.

==========
Länk
ant
förresten, det stod att det blev problem med turbokonverterad orginalmotor. men hur i hela friden gick det då till att få bilen godkänd med volvomotor? är den klassad som nåt slags amatörbygge?

==========
Länk
Visa användare
130
Eber
325i -87
Det finns ju två sidor att se saken på:

1. Är man extrem så kanske man skippar en bmw-motor och istället kör med volvo, allt för att få bästa funktion kontra kostnad, hållbarhet, trim osv. Å andra sidan, varför inte stoppa i en m20b25... Men som sagt, satsar man enbart på strippen, så ok.

2. Volvomotorer hör ju som bekant hemma i en volvo, inte i en bmw. Själv är jag av den uppfattningen att ska du ha bilen till vardags så kan jag inte fatta hur man kan slänga i en volvosnurra, fy f-n rent ut sagt, sånt är vidrigt.

Detta är min ståndpunkt även när det gäller saker som turbo och lustgas mm. Kör du strippen och ska köra snabbt då är det ju överladdning som gäller om du inte vill trimma sug. Men folk som använder sin bmw varenda dag, till och från jobbet osv, fattar jag inte hur de kan "svika" det som just gör bmw till bmw, nämligen den underbara raka sexan utan överladdning.

Vill man bli snabbast utanför Sibylla så är nog inte bmw det rätta märket, köp hellre en volvo då, eller varför inte en nissan200sx. Men för guds skull förstör inte våra fina bilar med respiratorer!!!

Dock all respekt till de som byggt snabba turbomonster av gamla bmw-bilar, som visar att även bmw håller när det går fort rakt fram. Fast då känns ju som sagt ordet bruksbil ganska 'far fetched'.

Nu tappade jag tråden något, var bara tvungen att skriva av mig lite ;)
Länk

_____
Micke
Länk
Länk
fett.. det ska till riktiga grejor för att det ska gå fort. :) *ironi*
svenska stålet osv osv..:)

:)

tycker nog det var lite kul bygge..
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Kanske det finns nån på BMW Power som har en potent bil att visa upp i superstagen?Det skulle vara kul att se.
fr
161
fredd
528i(3,5)-85/86
ja det skulle var intressant att se, borde finnas en hel del potenta bilar...

Hoppas bilsport bjuder in Bmwcs snart, dom har ju bjudit in andra märkes klubbar till Superstage

____
o/____\o
(OO=00=OO)
(_)----(_)

Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fråga hasso, jag tror han är liten småsugen på att byta 528an mot en ännu gubbigare räcer, 960-96 enligt ryktena.....
Asken
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det tror jag inte på ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Det var väll på G. om att Bilsport skulle komma till träffen som hölls i Karlskrona...Hur blev det med det förresten??Annars Tycker jag dom borde komma till Knutstorps träffen i Augusti så ska dom få se Mycket BMW!!!Tror jag skriver till dom på direkten och tipsar :) eller kanske man ska be BMWCS att tipsa dom,dom vet ju när det är träffen samt kan komma överens med Bilsport hu det hela ska gå till om nu Bilsport nappar på erbjudandet att få se många fina BMW bilar.....

Mvh Ricke
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Volvo 960/S/V90 det närmaste man kommer BMW......
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
ojdå. jag tycker inte det spelar någon roll viken motor som sitter i ;) Bara bilen går som f*n!

Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Varför ens bry sig i vad andra har för motorer i sina bilar?
Tycker att ni är fjolliga när ni klankar ner på Volvo bara för att det är Volvo, antingen ska ni göra det med glimten i ögat eller så kan ni lika gärna vara tysta!

Sedan eftersom det går att få en BMW godkänd med en Volvoturbo, så slipper man mygla sig igenom besiktningen eller lyfta ur motorn varje gång man ska dit!
Sedan så gäller även försäkringen om olyckan skulle vara framme, om dom nu undersöker vad som fins under huven!

men hur kan dom godkänna en volvo turbo när dom inte gör det med en vanlig turbo konvertering

är ni hundra att den är besiktiad med turbo?

BMW: HOPEFULLY NO TURBO SHIT JUST REAL POWER
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Braxen, hur får man bilen godkänd med Volvomotorn då?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ja precis, tycker också det är väldigt sjukt om man får genom en BMW med Volvo turbomotor vid en besiktning men inte en BMW med BMW turbomotor...

/Johan
[CUL8ER]
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Jeppe!
Ombyggt fordon/amatörbyggt fordon löser det!
Om det är fel så får du skälla på SFRO eftersom dom ger ut den informationen!

Anledningen till att det är lättare med en orginal Volvoturbomotor är att den är avgascertificerad, och det är inte en konverterad turbomotor som det blir om man använder sig av en BMWmotor.
Men det går alltid att avgascertificera och "bromsa" sin konverterade motor, men som sagt det blir mer jobb och dyrare!

Då är det väl roligare att slänga ner en Porsche turbomotor i en BMW än en Volvoturbomotor?? Det borde ju bli lika lätt att besikta isf.. Sen har en BMW sexa VÄLDIGT mycket skönare motorgång än volvos 4or.

(men det är bara vad jag personligen tycker.)

Mvh /Carl
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Då kunde man lika bra köpa en V*lvo eller???
Vill man köra Bmw så borde det vara en Bmw motor, vill man trimma den så köp en turbo till den eller kompresor! Har jag inte rätt???!!

MvH Bmw 4-ever

Länk
peter78w: jo helt klart!

/Johan
[CUL8ER]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.