AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.854

Vibrationer som uppkommer vid 105 km/t

Sida 1 av 2
Ki
17
Kit
335i Cab M-sport -10
Det uppstår vibrationer när jag kör i 105 km/t, passagerarsätet vibrerar.
Jag har balanserat däck ett par gånger men.., det blev likadant med vinterdäcken.
Vad kan det vara för fel?
Dåliga knutkors kanske?

Micke
Nej dåliga bakvagns bussningar typ fel på tidiga E39 Touring ganska dyra att byta
märks bäst i just ca 105 kmh ( fick mina utbytta av BMW vid beg köpet)
kan vara framvagnen också. Stryleder, spindelleder eller länkarmar.

:)

Just bakvagns bussningarna på E39T av tidig årsmodell är ett känt fenomen ( även hos BMW-verkstaden) med vibbar just kring 105 km/h, så be din verkstad kolla och ev. byta dom (vid konstat fart på ca 105 vibrerar det lite, ge full gas på 5an så kan man nöstan känna att det blir t.o.m. värre)

Framvagns daller känns vanligen mera i ratten än i "sittfläsket" samt brukar kunna märkas mer vid kurvtagning
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Intressant!

Jag har exakt samma fenomen och har länge funderat på vad det kan vara. Jag märker en skillnad beroende på om vinterdäck eller sommardäck sitter på. Men just mellan 100 - 120 km/h finns alltid mer eller mindre vibrationer. Vad kostar byte av bussningar?

Micke
Vet ej, Eriksson& Månsson i Kristianstad gjorde det innan leverans av min beg. 523:a efter jag påpekat detta ( tar dock en hel dag i verkstan så räkna med 5000:-...)

Tipset från början kom från en kille på en annan BMW verkstad....
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Kontrollera att bakluckan är justerad så att det krävs litet kraft för att stänga den. Hur otroligt det än låter så kan en lös baklucka ge upphov till vibrationsfenomen som påminner om obalanserade däck.

Harry
E39 Touring bakluckan dras igen med elmotor så den skall det inte krävas nån kraft att stänga.....
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Kontrollera i alla fall om luckan i stängt läge ligger an ordentligt mot stoppen. Det här är ett känt problem som bara drabbar touringmodellen.

Harry
Ki
17
Kit
335i Cab M-sport -10
Det var orunda däck!! (bak)
Nu har jag reklamerat de och fått nya däck.
Jag tackar för alla tips jag fått i detta problem.

Nu är det ju dags för sommardäck och jag behöver köpa två bakdäck.
Vad ska jag köpa för fabrikat så jag får helt runda däck?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Intressant. Jag har i dag också märkt vibrationer. Lite vid 85-90km/h och mycket vid 105km/h och det försvann helt i 110km/h.
Saken är den att jag bytade till nya däck häromdagen och idag var första gången jag körde bilen på landsväg och blev förvånad över vibrationerna som inte fanns med de gamla däcken häromdagen. Det vibrerar i bakvagnen och inte alls vid ratten.
Jag är övertygad om att den inte är fel på bakvagnen utan att det har med däcken att göra så jag åker in till Däckonline på måndag och reklamerar.
Otroligt irriterande med vobblande bakdäck.
Ki
17
Kit
335i Cab M-sport -10
Nu har jag köpt nya sommardäck, det blev Nokian NRV.
Balanserat hos en annan däckhandlare.
MEN det vibrerar fortfarande i hela bilen, nu känns det även i ratten och i lägre fart än 105 km/h.
Men mest i 105-115 km/h

Mycket irriterande, vad är det för fel?
Finns det någon bra verkstad i Stockholm som kan sånt här?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk

Kit....Ville bara säga att jag har haft problem med vibbar i framvagnen under ca. 2 år. Trodde på allt utom däcken, nojigt värre ett tag.......... Nu vet jag bättre. Bytte nyligen till Bridgestone Turanza och har nu en bil helt utan vibbar!! Nu har jag lärt mig läxan, kommer aldrig att kompromissa vad gäller däck i framtiden.
Jag har läst i forumet om just vibbar. Alla svarar att det är problem med Hjul och centreringen. Jag tror att dom flesta
fattar det och har provat med fler däckuppsättningar. Det första jag provade var en uppsättning Hjul från en felfri e39 med orginalfälgar. Jag har även bytt bromsskivor och belägg.
(bromsarna är felfria) Jag tror på problem i drivlinan.
tacksam för svar från någon som är insatt i detta.

Vibbar vid just 105 -130
Ki
17
Kit
335i Cab M-sport -10
Jag har bytt bakvagnsbussningar 4 st men...det var inte felet.(de var spruckna)
Det vibrerar fortfarande, så nu ska jag lämna in den på verkstad igen i augusti.
na
1
naivsunnset
520i Touring -98
Jeg hadde også vibrasjoner i min e39 -98T. Først i rattet i ca 85-90 km/t, så bak i bilen mellan 105-120. Over 120 ingenting alls. Kollade mina felger, 8x17 originala BBS, og alla hadde høydkast. Kjøpte 4 nya, og alla vibrasjoner forsvann.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kit: Bil&Motorteknik 087110687 är duktisgast på BMW i hela stan. Allmänt: SOmd et skrivs i tråden 10-20k mil är det dags att renovera fram och bakvagn på BMW det slits om man kör aktivt, speciellt. Däck mm får inte ha några feltoleranser för då vibbar det. Kvalitetsdäck är det enda som funkar på BMW. Hoppas det löser sig kit.
Ki
17
Kit
335i Cab M-sport -10
Asken.
Jag bytte bussningarna på bil & motorteknik och den ska tillbaka dit i augusti.
Bilen har ej rullat mer än 7200 mil, och jag har provat med olika sommar och vinterdäck, men det är nog inte det som är felet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kit . låna liknade hjul av någon annan BMW ägare som inte har vibrationer till och börja med. Har bilen inte rullat mer än 7200 mil så ska det knappast vara nått slitage som orsakar vibbarna.
Och se till att du drar åt hjulen på rätt sätt så de blir hundra centrerade.

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.