AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.039

Fortkörning... Vad gäller?

Sida 1 av 2
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Tja!!
Finns det nån vänlig medmänniska som besitter värdefull kunskap om fortkörning.
Jag undrar lite smått bara... Jag har idag fått min andra fortkörningbot på ett år. (Inga stora saker. Första gången på 50väg det var inte värre än att det knappt va ogjort. Och idag 93Km/h på motorväg med släp) Jag undrar då
1. Det måste ju finnas något "bäst före datum" på en bot innan den försvinner ur registret. Hur lång tid i så fall?
2, När man fått en samlad pott med småböter kan det då äventyra lappen? Hur många i så fall?
3 Finns det nån bra sida där man kan läsa om det hela? (Jag har tittat på polisen.se med jag hittade inget)

Gärna lite annan värdefull information rörande dett..

För övrigt blir jag lite lack. Det måste ju finnas mer väl valda ställen än en 110 väg att plock folk på. Typ på 50vägen jag blev tagen första gången. Man blir ju inte mindre "sne" då jag hade en uppskattad snitthastighet på drygt 70km/h under den cirka en timma det tog att ta mig från jönköping till Mantorp park. (åkte en slö Ford fokus. Med plattan i golvet på fyran och lite uppförslut gick det inte fortare än 60km/h)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte minns fel är "pricken" borta ur registret efter tre år.
Jag har för mig att det är när du har fått din fjärde "prick", som lappen sitter löst...

Här finns säkert den information du söker:
Länk

Mvh
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag tror att jag också har hört något sådant med en treårs period.
Dessutom så kommer du vid ett tredje tillfälle inom dessa tre år bli rapporterad till åklagare som beslutar om de ska driva process mot dig för vårdslöshet i trafik, där du mycket väl kan få lämna tillbaka lappen på ett par månader.
På den tiden då man fortfarande fick registerutdrag när man gjorde ngt så var det 2 år sen åkte dom gamla synderna automatiskt ut ur systemet
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Har också för mig att efter 3 år så plockas du bort från registret för dina f-körnings boter.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hmm, det är nog så att anmärkningen i sig alltid kommer att finnas i registret, men att normalt ingen hänsyn tas för fortkörningar längre bak än 3 år (för bedömning kring eventuellt körkortsingripande). Pricksystemet som fanns tidigare är avskaffat, men vid upprepade förseelser så kan man tilldelas varning. Varningen finns också kvar för alltid och kommer påverka länsstelsens eventuella beslut för i stort sett all framtid. Normalt gäller att en varning och ny fortkörning=indraget körkort oavsett om detta sker 10 år efter varningen eller 1 år efter....

------------------
Always Diesel
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Korrigering... länstyrelsen själva säger att upprepad förseelse som kan ge körkortsingripande är normalt 3 förseelser inom 2 år (ex fortkörningar).

Ingripande kan dock även ske vid fler förseelser under längre tid.

------------------
Always Diesel
ronte, det där med 3 st / 2 år kände jag till, men inte att det kan bli över en längre tid...undrar vad som menas med det... har ca 10 "habrått-lappar" på mig på 12 år, men inte ett snack om varning eller risk för indragning...

Jo, jag borde ha lärt mig på 10ggr, men ibland så har man brått, och det är då man blir tagen.

____
#232 E28registret
web: Länk
Länk
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Jag har blivit tagen för fortkörning tre gånger, 76 på 50, 91 på 70 och 62 på 50 inom ett år. Detta gjorde att jag i förra veckan fick varning från länsstyrelsen. Om jag gör någon trafikförseelse inom två år ryker min lapp..

=/
cdabox
3 år sitter pricken, efter 3 prickar får du varning sen ryker kortet.
Begår du ett grovt brott (grov fortkörning) mer en 50 km/h för fort kan du även bli åtalad
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
cdabox, pricksystemet finns inte i Svensk rätt. Jag skrev ovan att det har avskaffats. Trodde det var något som fanns när jag själv för lääänge sedan tog körkort, men har kollat nu och det var fel. Har alltså aldrig funnits. Istället har det system vi har idag varit rådande dock med smärre justeringar.

Lagen anger att om man kan anta att körkortsinnehavaren inte kommer att respektera trafikreglerna så skall körkortet dras in. I lindrigare fall kan varning tillgripas. Som grund ges exempel kring upprepade trafikförseelser. Länsstyrelsen tillämpar 3 förseelser inom 2 år - indraget körkort. I undantagsfall varning bland annat beroende på personliga förhållanden eller antal "prickfria" år (dvs hur länge sedan sist som man begick ett trafikbrott). Även två fortkörningar inom kort tid kan ge varning (UTAN åtal). har provat detta.

Åtalad kan man bli för samtliga trafikbrott om man protesterar mot ett ordningsföreläggande. Grova trafikbrott kan dock inte utdömmas genom ordningsföreläggande så där blir mycket riktigt alltid åtal. Däremot avgörs inte vid åtalet huruvida körkortet ska dras in utan bara straffet. Länstyrelsen har oftast vid grövre brott redan dragit in körkortet oavsett utgången på åtalet (polisen tar det som oftast på plats vid grövre trafikbrott).

Sin förseelse finns för alltid registrerad, dock tar man inte alltid hänsyn till den. Däremot om det står och väger mellan varning och körkortsingripande så kan länsstyrelsen titta på äldre uppgifter för att se vilket håll det väger över. En varning tas som oftast i beaktande oavsett när den gavs, men tappar lite betydelse med tiden.

Puh ;) det blev långt, men hade väl behov att skriva av mig lite kring detta....

------------------
Always Diesel
cdabox
oki doki....lät ju som du kunde din sak så jag lyfter på hatten och ursäktar mig =).
Men jag har aldrig blivit stoppad för fortkörning...eller njae...men jag har inte fått böter eller liknande på följd bara rapport eftergift (=händer ingenting)
Tilläggas bör att förseelsen ej försvinner efter 3 år utan det tar 5 år. Skillnaden är den att den finns i det "vanliga" registret i 3 år och sedan i ett annat register i ytterligare två år. Dock är det registret endast tillgängligt för SÄPO, krigsmakten och länstyrelsen (vid kontroll om du har behörighet att jobba i anläggningar som har en skyddsklassning).

Det är dock aldrig aktuellt (eller tillgängligt) för länstyrelsen eller åklagarväsendet i vanliga trafikmål inom 2 års gränsen.

:)

Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Hej hej..

Ska bara tacka alla för hjälpen.. Nu vet jag att jag ska undvika hastighetskontroller i fortsättningen. Det löjliga är väll att jag oftast håller mig till laglig hastighet, och kör med respekt i allt vad det innebär.
Jag kan passa på att utlysa en varning.. Jag pratade med en lastbilschaffis från trakterna.. Tydligen vakar poliserna som hökar i trakterna från braehus, mjölby och så. De har tydligen en del anonyma bilar med mätare i bilen (va de nu heter), och mäter medans de ligger bakom.

Jag körde hem den förbaskade släpvagnen igår i alla fall. Och denna gången gick det bättre. Jag har lärt mig en sak av detta i alla fall... Jag tänker inte köra över hastighetsgränsen i tjäns en gång till. Det har jag helt enkelt inte betalt för. Inte ens i detta fall då jag var drygt 1,5h sen på grund av fel på bilen (Ford ni vet) och det satt 5 pers på mantorp park och väntade på oss (Jag hade nyckeln).
Boki
kör inte focusen som du märkte själv den går för fort

när kärringen är jobbig så har man BMW....
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Åkte dit tre gånger på tre månader.
Fick inte ens varning (tror jag). Hur vet man det förresten?

//MJ
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MJ, länsstyrelsen kontaktar dig i så fall!

Pga väldigt långa handläggningstider hos vissa länsstyrelser kan sådant komma surt efter många månader... :o(

Mvh
Polisen sade att jag skulle få en varning men jag har aldrig blivit kontaktad av länsstyrelsen! Finns det två sorters varningar?

BMW M3 *Flight instructions not included*
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Boki, Nej jag försöker sluta..
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Det var tre år sen.
Sen dess har jag iofs blivit av med körkortet men det var för att jag körde 160 på motorvägen så det hade inget med mina hamla synder att göra.

//MJ
I dag var det min tur att åka fast*******

Får se det på den ljusa sidan jag hade i alla fall roligt för de 1400:- som det kommer att kosta:)

Den andra under min tid som körkortsinehavare dock kanske inte den sista...............
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.