|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag blir absolut inte mycket klokare på Vanos fronten. På fredag ska jag åka och hämta min nya M3 -96 (5000 mil)! 2 ägare i sverige efter import -96 direkt från BMW i tyskland. För det första är det dubbel lr enkel Vanos i -96? Behöver jag vara orolig att den ska krascha vid senare tillfälle? Den är otroligt fin, väldokumonterad och alltid servad på BMW. Borde inte BMW åtgärdat Vanos felet/felen? Tacksam för svar! | |
| dubbelvanos ! | |
|
Detta med dubbel-Vanos och ras. Det bästa du kan göra för att undvika problem är följande enkla råd: 1. Serva bilen enligt de intervall som man ska, detta är en högprestandabil 2. Varva inte 7000 varv med kall motor, vänta upp oljetempen till 75-80 grader. 3. Lyssna på Vanosen med jämna mellanrum, ett förhöjd "rassel" vid 2000-2500 varv kan varsla om problem. Slutligen är ett fullständigt byte av hela Vanos-enheten ej alltid nödvändigt om man nu ändå kör sönder den. Sök på forumet så hittar du något om några filter om jag minns rätt. |
|
sebbe |
Hej och grattis till en kanonbil Wink!!!! Se nu till att du tar väl hand om ditt skötebarn....Så kommer kostnaderna inte att bli höga.....Många bilar,men spec.M-bilar är känsliga och sårbara om du under ett lång tid drar full gas när bilen e kall.Jag brukar ha som tumregel att när oljetemp har kommit upp i det normala så brukar jag alltid vänta ca 5 min till, innan jag drar på för fullt.........Bättre att alltid ta det säkra före det osäkra...Ang vanos......Denna ständiga fråga,,,men ok bara för att du har precis köpt en m3 ,så kan jag förstå att frågorna är många,så jag gör ett undantag i detta fallet p förklarar en gång för alla hur det ligger till....Men i gengäld så hoppas jag att du skriver lite info om utr på bilen och att du sätter ut den i Galleriet....Det är alltid kul att se andras m3:or...Om du vill se min m3+lite info,så är den med på Galleriet...."Sebastian M3-1998, kristianstad"technoviolettmet".Tror nog att du ska nog kunna hitta den nu!!!Vanosen är 3,2:ans akilleshäl,och fastän många säger att min rasslar inte än+att den inte läcker än.....eller att jag ska köpa insex bultarna och byta dem..De kostar bara ett par hundra kronor....Visst det kan man göra,men då ska man inte äga en M3:a.Detta är nog femtioelfte gången jag påpekar att i början av 2000 så kom BMW med ett pressmeddelande till alla aukt.återförsäljare för BMW att det inte var upp till var och en,utan snarare ett direktiv att Vanosen RR=Rolls Royce var felkonstrurerad,rasslade för mkt samt att den inte var tillräckligt stryktålig...Den nykonstrurerade ´heter Sach:s och vad jag vet så rasslar den knappt nånting,har aldrig hört nåt om att den oxå skulle paja...Har man org.vanosen (RR),så tappar bilen effekt,kraft....När jag hade bytt till den nya vanosen,så ställde jag mig bredvid en M3:a med den gamla o, ni kan ju föreställa er,att jag till min förvåning, hörde skillnaden,dels på ljudet,rasslet men oxå tomgången...........Men är man snål,så får man alltid betala dubbelt så mkt i slutändan!!!!för det mesta i allafall......Har sett skräckexempel där man bara bytt bultarna och trott att man varit så himla smart o ekonomisk...Allt från en M3-99 som bara gått knappt 1500 mil o den var SV-SÅLD.Spelar för mig ingen som helst roll, tycker bättre om imp.bmw som e 100% kollade av BMW eller så gott det går.Jag ger som sagt inte mkt för sv-sålda...en orsak är att de är så snålt utr.aldrig har jag sett en sv-såld M3:a som e full utr...Har man råd med en bil för en halv miljon, o så snålar man med utr??????????Går det ihop eller,däremot så är nästan alla,jag säger nästan alla imp.M3:or för det mesta full utr.En orsak kan va att det skiljer sig i pktutr i SV o TY.....PKTutr e mer än här hemma!Jag bytte min vanos när en bult helt hade gått av,resterande satt så löst att man kunde skruva av dem med fingret.....Tycker att det är rent ut sagt DÅLIGT av BMW,att inte byta alla 3,2 på goodwill garanti.Men de erkänner inte att det är ett konstruktionsfel...De försöker leka GUD,i den bemärkelsen att de aldrig gör fel!!!!!Inte bra,sånt straffar sig för eller senareJag bytte min vanos på BMW i KRSTD.Försäkringsbolaget gick in o betalade,men det satt lite hårt inne....Det gick på maskingarantin som gäller upp till 10.000 mil.Min hade då gått ca 9800-9900.Har den gått över 10`mil så betalar man själv hela kalaset.som är ca 25000 kr..Vanosen går på ca 12000-14000 kr,o resten är arbetet....O där har man verkligen nåt att bita i för en BMW-mekaniker.....För allt måste varar inställt som det va från början.Jag menar allt från olika inställningar,till ventil och andra mek.inst... som är oerhört viktiga...Det får inte skilja mer än ca 0,03 mellan ventilerna,eller så var det nåt annat.Skit samma.Men det är som sagt a och o....Det tar ca5-7 timmar, beroende på hur duktig och van mekanikern.Försäkringsgubben från mitt bolag åkte till BMW, kolladee lite på bilen och frågade......E det verkligen nödvändigt??Finns det inte nåt billigare alternativ.Sånt kan göra mig så jävla förbannad....Precis ,men kanske inte lika mkt där folk skriver att bilen är m-testad till 100% på nåt M.testcenter:det ger jag inte mkt för....En M-test görs bara och och enbart på BMW.Vem kan BMW bäst om inte BMW själva:M-testcenter kan hålla sig till Skoda,som ett ex.Menar inte alls att Skoda är ett dåligt märke!!!Det va bara ett ex.Mekanikern sa att,visst så kunde de bara byta bultarna,men de rekommenderade det inte överhuvudtaget,för de sa att det kanske håller 3-8 månader eller kanske bara ett par veckor..Har man riktig otur så behöver man byta hela motorn.....Pris ca 120-140000 kr för en M-motor.....Så därför betalade jag enbart självrisken på 10000(imp),5000 (sv-såld) och bolaget betalade resterande 13000-15000kr.Även om din bil gått mer än 10´,så betalar jag hellre 25000kr,och vågar trycka plattan i botten utan att behöva vara orolig för att nåt ska gå sönder,istället för att snåla o har man riktigt otur så kan kan punga ut med betydligt mer......................... MVH:Sebbe |
|
Det där måste fanimej varit det LÄNGSTA svaret någonsin!! Admin...skicka honom en mugg eller T-shirt!! ;) |
|
|
winck: Är det den M3an som varit till salu i Halmstad? Den ser ju superfin ut på korten iaf. Du har nog hittat en kanonbil! Bara att gratulera och önska lycka till. /Johan [CUL8ER] |
|
sebbe |
Tack ska du ha mosse!!de orden värmde,ska du veta.....skämt å sido,men det e ju alltid trevligt med folk som uppskattar en då o då.Fler såna som dig,här på forumet med positiv anda!!!!!!!! |
|
Tack sebbe för ett kanonsvar och all energi du lade ner bakom det!! =) Självklart ska jag lägga upp bilder och info om den snarast! Din 98a var inte så dum den heller :) Johan : Kul att höra att du oxå tyckte det :) Det är den i Halmstad (Estorilblau) |
|
Dani |
En M3:a som ligger runt en halv mille då...som är ca 6-7 år gammal, med minst tre ägare (vet ju inte hur många i tyskland) ska ha gått 5000 mil...låter ju lite hum. Hoppas verkligen inte att den säljs billigt oxå..? Absolut inte meningen att försöka baktala bilen, men var lite extra försiktig och kolla verkligen upp skicket vs. milen annars kan det som alltid bli en dyr historia. Får man fråga va dom begär för den? |
Dani |
aha..såg att den va importerad ny från tyskland...men fortfarande lite skumt med 5000 mil på en sådan dyr bil, med såpass många år på nacken... |
|
Ja självklart är det alltid viktigt att va uppmärksam. Men du ska se bilen alltså....vilken pärla!! som ny, skulle bli förvånad om det finns någon i bättre skick från -96. Jag och en polare körde 60 mil i förra veckan och tittade på totalt 7st m3. Allt från 93-98, men den här kändes så rätt! =) Den ligger fortf uppe till salu på nätet. Sök på m3 i Halmstad, den finns på de flesta bilsajterna. Rubriken är "Sveriges finaste" =) M3 på FREDAG! :P |
|
|
Dani: Varför skulle det vara skumt? Det finns ju faktiskt rätt så mycket folk som köper en sån bil för att nöjesåka med, då behöver det inte bli så himla många mil. Den kan ju tex bara ha luftats på helgerna, han har annan bruksbil, bor nära jobbet m.m. jag kör tex inte mer än straxt över 1000 mil om året i min BMW. Detta för att jag bor nära jobbet och vi har dessutom en bil till i familjen. Alla tyskar har inte 8 mil till jobbet.... |
|
| Sebbe:Va ja hört från SÄKRA källor så e du inte den som direkt nitar plattan,snarare tvärtom....Har hört att när du för länge sen lät en viss person provköra din 328:a att du var väldigt rädd för att den inte skulle tåla behandlingen,har för mig att han sa att du börja klaga när de börja gå över 200....fast de kanske e inte sant...eller??? | |
| Hej! Om någon behöver hjälp med vanos byte, är jag duktig på det. Bränn iväg ett mail i så fall. | |
| mikey: Jag ska hämta M3an på fredag. Det känns inte så lönt att byta när det funkar klockrent:) det är bara allt snack som gör att man börjar undra om den kommer att krascha lr liknande. | |
| mikey: Jag ska hämta M3an på fredag. Det känns inte så lönt att byta när det funkar klockrent:) det är bara allt snack som gör att man börjar undra om den kommer att krascha lr liknande. | |
Dani |
HUbbe325: Du har rätt...backar lite...men en lågmilar exklusiv bil till lågt pris fungerar änna inte. Fast i detta fall så vet jag inte ngt om bilen. Men som sagt jag backar..jag brukar vara den som uttalar mig som du nu gjorde i andra inlägg. |
|
Winck: Köpte du den genom Motus Bil ?? en estoril blå -96:a..?? jag har bara sett den på bild men den ser för JÄ*** fin ut.. som du själv säger, den ser ny ut.. |
|
| Gudis : Ja det stämmer bra :) Ska hämta den på fredag...woohoo gott snack!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.