|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan stämma på pentosinburken som är en syntetisk hydralolja står det att den är för kalla länder :)) I den tyska repboken står det ATF dextron II D av olika fabrikat Shell mm MVH Hasso Länk |
|
Tommy Power: Det BMW-representanten menade var följande: 1. Första året = tas av garantin 2. Andra året = täcks av någon konsumentgaranti + BMW goodwill 3. Tredje året = eventuellt goodwill från BMW 4. Fjärde, femte, o s v... = BMW tar inget som helst ansvar längre. Ägaren får stå för allt, antingen personligen eller via försäkringen. Det jag specifikt frågade BMW:s representant var angående delar vars livslängd är lång, men som endast efter några år går sönder. I fallet jag engagerade mig i (år 2001) gällde det en BMW 523 -97 vars styrväxel gått sönder efter ca 7000 mil. Enligt BMW Göteborg, BMW Borås, BMW Halmstad och BMW Jönköping bör en styrväxel ha en livslängd på minst 10 år. (Ja, jag har ringt till samtliga och frågat vad de tyckte var rimlig livslängd för en styrväxel.) Generalagenten ville inte ta något ansvar och inte heller kommentera verkstädernas uttalanden. Personligen tycker jag detta var en tråkig inställning från ett företag som ska stå för teknik och kvalitet på högsta nivå. Gör det med stil. |
|
|
tänkte bara berätta att jag har haft samma fel på en e-34 servot gick tungt och lite ryckigt, började med att byta oljan efter som det såg ut att vara metallflingor i den men det vart ingen skillnad av det så jag lämmnade in bilen på bmw för att dom skulle mäta upp om pumpen gav rätt tryck och den gav tryck men det var lite lågt,så dom bytte pumpen men då det visade sig att det inte vart någon skillnad av det så skruvade dom av pumpen och åter monterade min gamla pump och dom tog inte ens betalt eftersom dom hade gjort fel. felet var styrväxeln som kostade 12000 kr ny men jag fick tag på en beg. för ca 1000 kr det konstiga som jag upplevde med det här var att när felet började så kunde servot fungera ena dagen för att nästa dag vara helt defekt och så höll det på i ca. en månad innan det sa upp sig helt |
|
|
Vilken verkstad stor för den bedriften, att erkänna att dom gjort fel....? Frågade på "min" verkstad idag, och dom sa att man får väl börja med att byta pumpen, och är det inte det, så är det ju lite tråkigt, för då kan det ju blir dyrt.... *suck* Han sa också att man provtrycker normalt inte servopumpar... Det var fysiskt möjligt att göra det, men det innebar en hel del jpbb, och kostnader.... :-( Nåja, har iallafall köpt olja... Så jag ska försöka få möjlighet att byta oljan i helgen.... Det trista är att man kommer ju förmodligen inte upp på lyften inne på OK-macken.... Bilen har för lång hjulbas, och är sänkt, så det brukar bli drygt att ta sig upp för vissa ställen.... SUck, vilka jobbiga problem man råkar ut för.... HJÄLP! // /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Men vad faan, ta en lång metallstav... tryck den mot servopumpen, sätt andra ändan av staven bakom örat (jfr med stämmgaffel) låt någon vrida på ratten... hör du direkt ett hårt knarrande ljud så är pumpen skit. Då vet du om det är pumpen eller om det är annat som inte funkar. Gör det inte så svårt för dig... Det är ännu mer sällan det är fel på styrväxeln än pumpen, BMW har utbytespumpar och byte inkl arbete tog dom ca 2.500:- förra året. Lycka till... ! /Jake |
|
|
Tommy Power: Hur gick det ? Hälsningar! /Jake |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enligt Tommy som bytt olja i servon så betedde de sig på ett högst normalt sätt efter oljebytet. Lite märkligt tycker jag ändå, nått måste ju ha gjort oljan "obrukbar". Tommy hade en mindre incident när han backade ned från lyften, som resulterde i ett mejl till mig, därav infot om styrväxeln. Men jag tycker det lutar åt att pumpen går på sista versen ändå. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Tjena allihop!! Ursäkta att jag inte uppdaterat hur det går för mig! Jo, jag gjorde så här.... På BMW tyckte dom sig säkra på att pumpen måste vara dålig.... Men jag tyckte iallafall att det var värt att köpa 1,5 liter olja och prova med att byta... På "min" verkstad hade dom slut på Pentosin, som Hasso skrev att han hade i sin, och dom "produkten var stoppad" av nån anledning och dom visste inte när dom skulle få hem mer... Däremot hade dom en olja som förvisso skulle vara lämpligare på varmare breddgrader, med jag köpte den... Det hette Castrol TQ-D. Hyrde lyften på OK, och upp med bilen (gick bra), ner med "mårdskydden" så man kommer åt allt... Och sen bort med en slang från pumpen.... Det rann väl ur kanske drygt en halvliter... Systemet rymmer 1,2 liter... Men efter att jag vridit ratten fram och tillbaks tills det slutat komma olja, så hade jag nog fått ur drygt 8 dl.... Och den oljan luktar inte tårta! Luktar brännt på nåt vis. Inge vidare.... Så tillbaks med slangen, och hällde i ny olja.... Lufta systemet, och komplettera med lite mer olja.... Märkte direkt på lyften när jag luftade att det blivit REJÄL skillnad! Det gick inte tungt alls, att vrida ut den till fullt styrutslag.... Men det knorrar fortfarande i nånting... Jag försöker höra var det är nånstans, men det är svårt.... Ibland tror man pumpen... Och ibland styrväxeln... *suck* Nåja, nu funkar det lika bra som innan jag började eländas med det här iallafall.... Konstigt.... ....!!!! Så till sist, som grädde på moset! - Som sagt så var jag själv uppe på OK.... Min bil är lite låg, speciellt eftersom den är lite sänkt också, så man var ju lite försiktig och orolig.... Men upp gick ju bra.... När jag skulle ner, så gick det bra, bra, bra, ända tills jag precis var nere med framhjulen. DÅ small det till.... PERKELE! Då hade fronten på nåt vis hakat fast i uppkörningsläppen på lyften, på höger sida... Så fronten liksom hoppade ur sitt påkjutna läge på "öronen"... Ni som vet hur det ser ut.... SUCK! Och främre innerskärmen som jag bytte för tre månader sen sprack igen! Kostar dock på 70 kronor... Så Hasso hjälpte mig med en beskrivning på demontering av front, för att få tillbaks det rätt igen... Det gick väl bra... Men när jag kommer hem från USA om två veckor ska jag försöka få till det lite bättre... Glipar lite mer på höger sida, än på vänster.... *suck* Hasso: Det var intressant att få veta att BMW erkännt att det är undermåliga styrväxlar fram till feb -98.... Men det låter ju lite trist eftersom det måste gälla många tusentals bilar isåfall... *suck* Så, nu vet ni mitt läge.... Nu får min tyska vän vila i två veckor, när jag åker till U-landet USA och jobbar..... Ha det gött! mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
.... hmmm. Läste nyss mitt inlägg..... Vad ordblind jag ser ut att vara ibland.... *ha, ha* Blir så när man skriver och ändrar allt eftersom...... Nåja, ni förstår nog vad som står ändå... *ha* //// /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
stefannorr |
Var erkänner BMW att dom har undermåliga styrväxlar fram till feb 98? Kan vara bra hänvisa till det vid ev problem. |
|
StefanNorr, du har en skum mailadress, men om du nu har en så skum, så har du mail.... Titta där... mvh/ Tommy, nu med tristare problem än servopump..... :-( |
|
|
Ingen som har en sprängskiss på servopumpen så man kan se vad den innehåller? FAF |
|
stefannorr |
Tack för mailet Tommy Power. Vad händer om man kör vidare med glapp styrväxel? är det något som måste åtgärdas relativt snabbt eller kan man köra på och bara va irriterad åt det? Anmärkning på besiktningen? |
|
Jag har iallafall inga fler sprängskisser på det där.... Kanske nån som kan fixa. För min låter som den ska dö ibland, men funkar bra ändå.... Hur vet man om man har glapp styrväxel då? Hade lite glapp på en sida fram på min besiktning nyligen. Då tog bes-killen hjälp av en kollega för att lokalisera felet. Det var ett litet glapp i en spindelled, men även ett litet glapp inne i växeln sa han. Det var visst inte ovanligt, och gör inget, sa han och skakade på huvudet... Nån annan som upplever nåt fel? Stefannorr, fick du mail av mig iallafall? ////// |
|
stefannorr |
Tommy Power! Jo mailet dök upp. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.