|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! Min servo har "knorrat" lite, ungefär som om det skulle vara luft i den... Men det har varit bra nivå i behållarn, och jag har inte störts av det, så jag har inte brytt mig. Tänkte att dom skulle få byta olja, på nästa service.... Men!!! I morse när jag skulle till jobbet. Inte speciellt kallt... Runt noll grader.... Då märkte jag att det gick ju gris-tungt att styra när man stod still, eller åkte sakta.... Precis samma känsla som när det är slut på olja.... (hade det felet i min gamla Audi)... Men när man rullar med bilen, så det inte blir samma motstånd att vrida hjulen, så känns det nästan ingen skillnad mot normalt... Men att fick-parkera på torr asfalt, skulle vara HELT omöjligt... Det går inte ens att få fullt styrutslag på hjulen, om det går tillräcligt kärvt.... Kollade olje-nivån... Ser bra ut... Så efter jobbet åkte jag till BMW-verkstan, och lät en kille där kolla på bilen.... Jodå, nivån var helt ok sa han.... Och när jag vred på ratten, så skummade det inget i behållarn heller... Remmen slirar inte.... Och servo-pumpen låter inte illa.... Det går alltså bra helt enkelt vrål-tungt att styra så fort det blir lite motstånd för servon....!!! Han sa att han hade varit med om nån enstaka gång, att en servo skurit ihop... Men det låter REJÄLT illa sa han... Sa han var ändå tevksam till det... Det enda negativa i det hela, som han kunde se var att det var lite konstig färg på oljan.... Lite gul/brun aktig, och om man lyste ner i behållaren med en ficklampa så kunde man urskilja lite lite gnistrande partiklar.... Som ett haveri nånstans... Men det skulle inte komma så häftigt och så tyst tyckte han.... Han skulle hjälpa mig genom att kolla i deras fel-register som även var kopplat mot Tyskland... Ifall dom hade nåt tips där.... Så jag ska ringa till han imorrn igen.... Men jag är ju rädd för att han inte har nåt bra svar att komma med.... Så nu frågar jag ER!!! Nån som har erfarneheter, eller sunt förnuft! HJÄLP! Min bil ruinerar mig!!!! :-( /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hej Tommy: knappa in styrväxel i sökfunktionen och välj 5 serien sen kan du läsa ett bra tag. MVH Hasso Länk |
|
Har nu läst och begundrat lite.... Men NÄH!!! DEt fååår inte vara styrväxeln!!! Snälla, det tar ju knäcken på en.... Förra månaden köpte jag stötdämpare för 8000 spänn.... DEt finns inte en möjlighet att köpa en styrväxel för 10 000 nu.... Var nyss och tvättade bilen, och lyste lite med ficklampan i behållaren. Oljan är riktigt brun och äcklig.... Och luktar illa.... Nästan bränd olja.... Det här blir ju skitkul känner jag.... *suck* Ingen som varit med om liknande som kan ge nå raka besked...? mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Jag har sagt det vid flera tillfällen innan - E39:ans styrväxel är av undermålig kvalitet. BMW i Sverige vet om det men vill inte kommentera fallet. Jag har talat med dem två gånger och båda gångerna var de helt ovilliga att kommentera styrväxlar som går sönder allt för ofta (på nyare bilar) för att vara normalt. Det enda svar jag fick var: "Ingen kommentar. Bilägaren får ta det på sin försäkring." Tråkig inställning tycker jag... Gör det med stil. |
|
|
Luktar oljan bränt är det tyvärr inget gott tecken! Hoppas det löser sig! Beroende lite på hur långt du har kört, kanske det går att ta på vagnskadeförsäkringen! Mvh |
|
|
Tommy, kan det här va nåt? Länk /Erik |
|
|
Pratade med verkstan idag igen.... Han hade letat i BMW:s egen databas, för kända uppkomna fel.... Det fanns ett som stämde väl in på mitt symptom.. Dvs servon går tungt vid tyngre belastning, och går tyngre och tyngre med rattustlag man ger.... Åtgärd att göra vid detta fel var: Byt servo-pump...!! Meken jag pratade med sa att det var svårt att tänska sig nåt annat.... Jag nämde att jag läst här om en del folk som fått byta styrväxel... Det avvisade han helt.... Det verkar helt sjukt om den skulle vara dålig på en så pass ny bil, och han tyckte inte heller att 19000 mil på mätaren skulle vara nåt.... Han sa att en styrväxel bör gå mycket längre än så.... Och det var inte nåt vanligt fel heller sa han... Tvärtemot vad som skrivs här.... Jag vet att man ska ta en del av det som sägs på såna här forum, med en stor nypa salt.... Men det ska ju inte innebära att jag byter en servopump för 3000 spänn plus arbete, och sen är det inte det som är felet.... VErkar ju helt sjukt! Kan man inte testa funktionen hos en servopump? Hade jag varit bil-konstruktör hade jag självklart lagt in nån typ av tryckgivare i systemet, så att man via diagnosen, kan se om det är dåligt tryck..... Men det tänkte kanske inte BMW på.... Ausgarius: Vad menade dom med att bilägaren får ta det på sin försäkring!!?? Allvarligt, så det ska väl inte finnas en sportslig chans att man ska på två månader klara reparationer för 20 000 spänn?? Finns det försäkringar som täcker detta? Suck... Vora tacksam om det kunde paja nån glödlampa eller nåt på bilen nästa gång.... Har inte haft nå fel på bilen, utom svindyra saker! *pust* Funderar starkt på att byta fabrikat... :-( /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Maskinskadeförsäkring finns som tillval eller ingår i de flesta helförsäkringar, täcker skador som inte är förbrukningsvaror, tex avgassystem, stötdämpare bromsar m.m. Styrväxel och servopump är inte förbrukningsvaror. Dock så gäller försäkringen olika länge på olika bolag. 8år och 10-12´mil brukar var standard. Lycka till! |
|
|
Saxat från folksams hemsida: ingår i halvförsäkringen. Maskin Försäkringen gäller för skada eller fel som påverkar bilens funktion och berör komponenter som t ex motor eller kraftöverföring. Förutsatt att det handlar om en privat personbil som är högst sex år och som inte körts mer än 100.000 km. Självrisk: 2.000 kronor, som höjs till 3.000 kronor om bilen körts mer än 80.000 km. |
|
|
Tommy - jättetråkigt att höra om dina problem. Men lämna in bilen på reparation hos BMW. De kan inte ta betalt för en pump om den inte är trasig. Försök att få ett fast pris på arbetet! De kan inte ta mer betalt än det egentligen kostar. Det är inte meningen att de ska använda din bil som någon försöksakanin. Återigen - de kan inte tro att det är servopumpen och sedan får du tillbaka bilen och de säger att de har bytt servopump och styrväxel och växellåda. Du får lösa ut bilen för 40000:-. Så går det inte till. Lycka till med bilen nu!! Mvh /NP |
|
|
Verkar alltså som jag kan glömma försäkringsfrågan, eftersom min bil har gått 19 000 mil.... Vilket INTE syns i övrigt.... Alla som får reda på att den gått så långt tror att jag skojar med dem.... Men snart kan jag ju visa mitt reparationskonto för dem som inte tror mig... *suck* Men allvarligt NP: Om jag lämnar in min bil för att laga men trasiga servo-styring, och dom säger att dom ska byta pump, och dom sen gör det, utan att det blir bra.... Då ringer ju dom bara tillbaks till mig, och säger att vi måste nog tyvärr tro att det är styrväxlen som gett upp.... Vi måste informera dig om den nya kostnaden på 14000 kronor.... Godtar du detta....? Och jag säger självklart NEJ, och vill ha hem bilen, utan att betala en krona, så jag kan köpa en beggad styrväxel, och byta den själv..... Detta funkar aldrig....?! Skulle det runt av gå att utnyttja detta genom att låta dom ta in bilen, ge mig ett fast pris.... Och sen när det visar sig att dom bytt fel grejer, så får dom stå för mer-kostnaderna...?? Funkar detta? mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Nej, principen är att de inte kan lägga på hur mycket som helst (tror det är 10%) på det fasta priset utan att meddela dig. Dvs. krävs det ett styrväxelbyte utöver servopumpen måste de kontakta dig om du godtar det...vilket de givetvis kommer att göra (om de inte är dumma i huvudet!)! Mvh |
|
|
Det som står i detta inlägg, om en kärvande ventil i servon.... Är detta nåt man ska kunna tro på..... Länk När jag hade min förra bil, en Audi S2:a, så haverade ett lager i servon.... Men till den pumpen fanns en renoveringsats för 380 kronor.... Så det blev ju billigt..... Hur är det med denna pump? Nån som vet om det finns möjlighet att renovera den? mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Jaja, men jag godtar inte en reparation för närmare 15000 även, om dom skulle ringa mig, och även om det skulle bli bra.... Då gör jag hellre jobbet själv.... Om det går att spara sååå mycket slantar.... FÖr jag köper inte en NY styrväxel.... DEt fixar inte min plånbok.... /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW ska ha ett specialvertyg som heter 32 4 000 som är ett provtryckningsverktyg som är till för att kolla servopumpens tryck. Lite manometrar och kranar mm. MVH Hasso Länk |
|
Du kan ju alltid plocka ur pumpen och riva isär den,lär ju inte påverka din styrförmåga nåt speciellt utan pump om den inte funkar. Ventilen som tipsas om i tidigare tråd verkar det kunna vara,sitter i de flesta hydrulsystem och släpper övertryck i retur,öppen och du har inget tryck ut till styrväxeln,har du tur så sitter den bakom en täckbult åtkomlig utifrån. Om det är pumpinsatsen så har jag upplevt,iallafall på tyngre maskiner,att innanmätet(pumphjul med gavlar och packningssats)brukar kosta lika mycket som komplett pump,dock brukar symptomen vara att styrningen kommer och går samt hackar oavsett hög eller låg belastning. Henrik |
|
|
Vi kan dra min symptom igen..... Jag har allstå inte tappat servo-verkan hela tiden.... Bara när hjulen går tungt att vrida.... Typ när man står still, eller kör väldigt sakta på torrt underlag.... Och även om man gör snabba rattustlag, så får man liksom en "progressiv" känsla... Kort sagt, det går tungt som tusan, när det blir lite extra trögt att vrida hjulen, på underlaget.... Vet inte vad mitt nästa steg blir....!? Vad ska jag göra.... Jag tror jag ska åka och köpa servo-olja, och försöka byta olja.... Om det kan bli nån skillnad..... Hur byter jag olja... Var tappar man ur den? Nå andra tips!? /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
Servooljan kan du bara köpa på BMW Pentosin CHS-11 eller nått sånt. Hoppas att ingen annan tidigare ägare petat i nån annan sort som packningar och dyligt inte tål.därav den tvivelaktiga färgen Det står på servoburken CFS-11 eller CHS-11 har en burk men kommer inte ihåg i huvudet. Skroten rekomenderas för inköp av nya delar. MVH Hasso Länk |
Pentosin CHF 11S artnr 81 22 9 407 758 1litersförpackning ca 100 spänn. stämmer bättre:)) MVH Hasso Länk |
|
Hmmm... Jaja.... På servo-burkens lock, står det "ATF".... Meken på BMW sa att på svensksålda bilar står det annat.... Det har med kallare klimat att göra... Riskerar jag nåt om jag skulle åka till vår lokala bildels-handlare och handla olja....? BMW-verkstan ligger 3,5 mil härifrån, och det är körigt att hinna dit efter jobbet... Jag menar, kan det vara sämre att slå i en annan "bra" olja, än skiten som simmar runt i systemet nu....? /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Oljan bör du byta,åtminståne för att säkerställa pumpens fortsatta väl och ve(om den inte har rasat) Annars vidhåller jag att du skall kolla med BMW om denna ventil i pumpen,om det är en övertrycksventil och den öppnar för tidigt så räcker inte trycket till för fullgod servoverkan,kolla åtminståne vad den har för funktion och eventuella symptom vid felaktig funktion hos den(ring). Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.