AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.230

Ombyggnad till 4 avgasrör???

Sida 1 av 2
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Hejs!

Jag har lite funderingar på att bygga om slutet på avgassystemet så att det slutar med 2 dubbla blås på var sida (som nya M3an alltså) men inte så att det ser ut som en raggarbil utan stilrent, därför kommer jag att använda mig av samma storlek som originalblåsen dvs inga stora blaffiga saker.

Eftersom det går dubbla rör från motorn och bak så var tanken att använda sig av en till var sida. Vad som hade varit relativ enkelt hade varit att börja ombyggnaden efter sista dämparen. Dvs på det vänstra röret (sett bakifrån) sätter man på en förgrening så att det slutar med 2 utblås. Det andra röret får man skarva med en böj direkt från dämparen som man drar bakom kofångaren över till andra sidan och sätter en likadan förgrening på den sidan.

Frågan är då följande: Kommer det att blåsa ut mindre avgaser på högra sidan eftersom vägen för avgaserna blir lite längre, eller blir det obetydligt??? Om det inte ryker något alls ur den högra blir det ju bara pinsamt.

Variant nr 2 är ju att dra ett rör på vardera sida bilen från mitten av avgassystemet och sätta en dämpare på var sida fast då har man i mina ögon mixtrat lite väl mycket med konstruktionen och kan kanske som en följd få en bil som går sämre?

Mvh
Carsten
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
tycker den andra versionen låter bättre,om du får plats med en dämpare där,mins inte hur det sr ut,ditt första förslag verkar tattigt tycker jag,kolla "varför måste dom?" under galleri på forumet

D är fegt o släppa gasen!
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
tror att jag sett nån firma på nätet som har sådana färdiga...tror dom heter jetex,modellen på systemet kallade dom iallafall för duplex....ska leta lite och se om jag har kvar websidan
mvh/Robban

Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jag hittade nog sidan. Tack för tipset!

Länk 325i

Att de tar 2358 DEM för det känns lite hutlöst. Över 11000 SEK för 2 ljuddämpare har man ingen plånbok till direkt. Synd att de inte har någon bild så man kan se hur de har löst det hela. Det borde ju gå att fixa till själv för en avsevärt billigare peng.

Använder man sig av 2 dubbla blås med förgrening och lite rör så borde det inte bli mycket dyrare än 1500:-

Mvh
Carsten
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej!

Har ni inte tittat på under Galleriet "Varför måste dom?" sedan "rörmokeri" där har en M3 E36:a fått dubbla pipor.

Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jodå den gröna va!? Fast jag tycker nog att omvägen bakom reservhjulsbaljan verkar lite onödig?

Man borde ju istället kunna dra röret precis bakom nedre delen på M3-kofångaren. Det kommer ju inte att synas ändå.

Mvh
Carsten
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Risken finns att det blir för varmt där bakom. Röret kommer ju att ligga väldigt nära plasten.

Mvh Ingo E39 med 19"
löjligt.....
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Låt folk göra som de vill!

Mvh Ingo E39 med 19"
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Tack Ingo!

Självklart är det inte meningen att det ska bli groteskt om det nu blir av. Jag har en annan bild på en E36 där det är stilrent och ägaren har använt sig av ganska små utblås, i storlek med originalen alltså.

Det hade varit kul att göra något som inte alla andra har, eftersom nu E36 med M-optik rullar runt varje hörn i vårt avlånga land tyvärr.

Mvh
Carsten
Ko
663
Koffe
320iC -93
Jag har en liten fundering angående utblås:
Jag har en 320iC med enkelt rör. Kan man byta detta (sätta på nån kromad historia lr dyl)? Det ser ut att vara så lite att "spela på", ändröret är ju bara nån dm, sen kommer ju bakre dämparen!

//Koffe, som kommit på att man ju måste börja stylingen nånstans, varför då inte bakifrån =)
Tja Koffe! Har också haft funderingar på detta... Har hört att 320:n har samma avgassystem som 325:an utom den sista biten "dämparen"? Då skulle man kunna sätta på en 325 dämpare eller hur Koffe? Helst skulle jag vilja ha ett AC-Schnitzer system eftersom jag är helt såld på Schnitzer :)

Ha det!

Mvh Tobias

P.S Åkte till lackeringen idag, Koffe. Han hade inte tid förren den 15 okt. *Snyft* Men den som väntar på ngt gott... :)
Ko
663
Koffe
320iC -93
Hey hey! I get it! Lr hr du börjat stamma på sistone! =)

Om det är som du säger så skulle man ju kunna byta burken bak ja... Fast jag funderar mer på nåt ännu sniknare som typ kromat ändrör lr så! Behövs ingen falsk marknardsföring med dubbla ändrör här inte : ) (För visst har 325:an dubbla??)

Iaf, är det nån som vet om 320 o 325 bara skiljer sig från varann på sista burken? Lr om det går att klämma in ett nytt ändrör på det gamla på 320:n?

//Koffe
Tja allihopa!

Ledsen att mina medelanden blev så många... (Väldigt störande) Jag tänkte lägga in ett nytt eftersom hemsidan "hängde" sig när jag skickade det andra. Men istället blev det många.. :( Som sagt mkt ledsen för detta.

Mvh Tobias
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Hela avgassystemet skiljer på 320 & 325, 320 har enkelt rör från katten medans 325:an har dubbelt.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Oki... då sket sig den idén asså : /

//Koffe
Hej!

Tack för att jag fick svar på den frågan.

Mvh Tobias
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Autovogue säljer ett komplett kit med 4 polerade rör. Väldigt vackert utfört. Såg det på en AVR-stylad E36 325 i silvermet. Avgörandet drogs genom den sköna kontrast som den nertill svarta bakspoilern fick till de kromade ändrören.
Exempel finns i tidningen BMWcar August 2001 sid 20.
Tillverkare är AVR
Pris eklusive frakt är 795£

/Kjell

Maha
Jag har dubbla rör hela vägen till sista burken, sen ett enkelt slutrör... nån stans på mitten är det en konstig "x-koppling" nån som vet vad den är till för? Förresten nån som har måtten på öppningen i "kjolen" på sin 320i, samt måtten på ändröret; diameter och längd... Då man för tillfället inte har möjlighet att mäta själv=(
Tack!
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jetex och Simons är samma sak, fast olika länder (har jag för mej...)

Kolla här. Länk dom kan ha något...

www.reptil.nu
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Vet inte om det är samma mått på 320i och 323i men båda har iallfall enkelt rör. Mitt slutrör var (är) 67 mm i diameter. Länden från ljuddämparen till slutet på röret är kanske 13-14 cm. Jag satt på ett kromat som var 17 cm långt som satt mot ljuddämparen och det var ett par cm längre än original. Skulle tippa på att hålet i spoilern är ca 10 cm. Om en vecka åker det på nytt system från katten som avslutas med dubbla kromade 80 mm.

//Thorssa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.