AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.259

Vad för mål,strippen m.m.

Sida 2 av 2
Ja, om du kollar hur lite det skiljer mellan 2 och 4v på Volvo så. Pro Eloranta racing och finska kolfiberamazonen kör båda 8v, medans kolfiber PV:n och Pirre kör 16v. Verkar hugget som stucket så länge det är schysst portat.
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp.............

2 eller 4 ventiler?? Fråga vilken erkänd och duktig motorbyggare som helst så finns det nog ingen som föredrar 2 ventilsteknik....

En väldigt stor finess med 4ventilstekniken är att man får bättre placerat tändstift....

Fast i detta forum är det iofs ingen som satsat på en vass sugmotor....... Och vid överladdning är nog en två ventilare inte lika långt efter... Samt att ingen här verkligen tar ut den potentiella litereffekten ur sina motorer.......

Chrysler hade en tävling för ett antal år sedan...... 1000cc fyrcylindrig motor..... Mest effekt vann...... Ingen motor låg under tusen hästar.......... Lite referens vad som menas med potentiell effekt...

//Jesper
Ingen här, varken du eller jag kan bygga en sån motor. Mitt intresse i sugmotrer är lika med noll och för mina bruk så känns det som 2 eller 4v kvittar. Tydligen kvittar det även för Eloranta mfl som är lika snabba som 16v trots tunga bilar.
Pe
269
Petri.
535-88 TA51,710hk 904nm
Alpina B10 BI-Turbo -91
540IA Touring -94
325 cab -87
Man blir rätt imponerad av familjen Eloranta,det mesta är tillverkat i familjens garage och då pratar vi vevstakar m.m.
8v,4-cyl, 2.3liter och +1000hk vid 2.2bar och grym hållbarhet.

Det är så jävla mäktigt så det inte är sant, men det är väl inte så imponerande, för fråga vilken motorbyggare som helst så får du se att det bara är 4v teknik som gäller :-)
Är du lite upprörd, Bäckström? :) När ska du bänka maskinen?
Je
722
Jesper_w
Tja, vad säger man??????

Hur som helst är det väldigt imponerande med deras prestation....

Bäckis när ska du börja ta ut 1000hk vid 2,2bar med din tvåventilare??? Så du blir lika impad över den som du är över familjen Elorantas maskin...

Fråga vilken motorbyggare som helst så blir de nog impade över potentialen det ändock finns i en tvåventilare....... (I kombination med överladdning då)

Ha en bra dag!!!

:-)

//Jesper
Skulle gärna ta ut 1000hk, men jag är inte man att fixa det. Däremot så skulle jag tippa på runt 800 hk vid 2 bar, men vi får se. Ska ju bromsa i bänk i inte på "glada rullar", så det blir ju ganska exakt mätning. Räkna teoretiskt vad 246.8 km/h på 1010 kg racevikt blir. Det är vad min gav vid 1,6 bar utan att den bänkats. Jag är inte särskilt upprörd, men jag tycker inte att man ska slå sig så hårt på bröstet om man inte har en bra anledning, tex att man lyckats med nån form av prestation. Maskinen ska bänkas så snart den är genomgången och nya toppen är färdig. Håller på och filar för fullt.
Je
722
Jesper_w
1000hk.............. För att nån den siffran får man jobba rätt bra vad man än har för bitar att börja med........... Helt klart....

Bänk eller rullar......... Tja, jag antar att det är lika exakt eller lika stor felmarginal vilket man än väljer....

Det är väl lättare och mycket lämpligare att sätta motorn i en bromsbänk än att att köra den i rullar.... Iaf när man ska ta ut mycket pulver...

Sedan tycker ju inte jag att effekten är det viktigaste... Det som är viktigt är fördelen att kunna mappa motorn och köra hela registret. Och att få den att ligga stadigt och säkert på alla värden så att man inte onödigtvis rasar motorn... :-(

Hmm, vem är det som slår sig hårt på bröstet?? Och som inte presterat något??

:-?

//Jesper
Ja, vem är det som gör det? Inte jag iaf...
Det är väl ändå upp till var och en att bestämma vad som är en prestation eller inte... alla har inte samma förutsättningar...
ni får väl göra som jänkarna:

talk softly and carry a big dick...
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Hur som helst, får nog fan flytta till Avesta.. Händer mkt där i Dalarna..

jimpa
Je
722
Jesper_w
Hmm, någon verkar förvirrad....... Och det är inte jag........

Har heller inte gjort såsom antyddes i tidigare inlägg... (slagit mig för bröstet eller gjort en "ickeprestation")

Och du Jimpa du ska passa dig för att flytta till Dalarna!!!! Du kanske blir en dalmas!!! Illa nog kan tyckas.... Men det kan slå sig ännu värre så att du blir en dalKNAS!!!! (Ett skämt)

:-)

//Jesper
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Hahaha, Ok, men måste säga att jag alltid har trivts i Dalarna och gemensamma intressen verkar det vara gott om.=) Å sen tror jag inte att d e så lätt att göra om en lappjävel som jag..:)

jimpa
mangeSBR
jesper-w
passa dej noga för att kalla oss dalmasar knasiga...hellre kommer jag från dalarna än gnällbältet
Je
722
Jesper_w
Har ej kallat masarna för knasiga............... Det jag skrev var dessutom ett skämt........

Gnällbältet.......... Hmm, tycker det låter lite kul allra helst med Örebrorna......

Mange, hmm, vilken bil är det du har i SBR teamet??

Undrar vart Bäckis tog vägen.... ?

//Jesper
Jag är här! Som jag skrev i en annan tråd: Du är ruggigt tröttsamma att ta emot gliringar angående hur "lite" effekt jag får ut osv, speciellt när jag fått ut mer än du fick ur 3,5 liter trots lågt ladd. Vill inte disskutera mer med dig.
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Men grabbar, varför så stingsliga??!! Börjar likna Zatzy-forum-humör tycker jag. Ni ligger ju alla på topp här i landet, varför inte träffas över en back öl och bolla ideer och funderingar mellan er istället? Så gör vi här uppe..

jimpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.