AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.741

Soppan hos JET

Sida 3 av 3
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja en sak är då säker iaf... OCh det är att jag kommer tanka Etanol Bensin innan nästa besiktning =) För där har det ju en solklar fördel som K.N. sa :)
Fast i övrigt så tror jag att jag håller mig till Shell:s 98 nu. Tycker bilen spann lite finare. Har dock aldrig märkt några konstigheter med JET:s 95:a här i Sundsvall. Å när det blir en helvetes månad i kassan så är det trotsallt dit man åker...

I väntan på nya 5-seriens Premiär.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Sleeperix: Ja du har säkert rätt, jag måste ha drömt. Jag var tvärsäker men jag ska kolla Täby macken, det låter ju dock ej troligt om de inte har det ngn annan stans...
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Hubbe325:
Synd att det bara var en dröm:)
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Måste korrigera mig själv; 2,67 liter är inte merförbrukningen, utan den mängd bensin som motsvarar 4 liter etanol. Alltså är merförbrukningen 4-2.67=1.33 liter, eller 1.33/80=1.7%. Alltså ännu lättare att bära, snudd på försumbart.
Däremot drar en motor som är byggd för ren etanol generellt inte fler liter, eftersom man genom etanols högre oktantal kan höja kompressionen (över 12:1), och därigenom verkningsgraden.
Miljömässigt blir det dock ingen direkt vinst (fast vissa säger nog emot här) eftersom det går åt mer energi för att utvinna etanol ur biomassa än man sedan får ut ur etanolen.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Etanol är bara ett misslyckat project....
kankse ger något lägre CO och CO2 utsläpp och även mindre av andra föroreningar..

Men det bästa är som sagt VÄTE bilar! Och där är BMW Främst!! Med Väte Drivna V12or =)
Och dessa är då absolut inget att leka med!

Cheers

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.