|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
henry |
Efter att ha tankat 95 oktan hos JET har jag fått en lite ryckig gång. Inget alvarligt, men oroande ändå! Tankar man hon andra tex. OK/Q8 så spinner bilen fint... Kan detta vara skadligt för maskinen(Har 24V på 2,5L)!? Är det någon som varit med om liknande!? |
|
Hej, Har samma motor som du och tankar på Statoil,OK/Q8 och Jet. Har aldrig märkt någon skillnad över huvud taget, inte över 95/96/98 heller. Tankar trots det oftast 98 när det finns tillgängligt (fråga mig inte varför eftersom jag inte märker någon skillnad men så gör jag). Men som jag sa har aldrig märkt någon skillnad mellan bolagen heller. Men om du tankar där fler gånger och inte får någon ryckig gång kanske man får dra slutsatsen att det var "måndagskoket"... Någon annan som upplevt skillnader ? Mvh Anders S. |
|
Z34EVER |
Har inte märkt någon som helst skillnad! Tankar i och för sig enbart på Jet nu för tiden, men någon ryckig gång har jag aldrig upplevt. ///Z34EVER |
|
Nästan all bensin som säljs i Sverige kommer från Scanraff. Skillnaden mellan mackar kan vara hur mycket vatten man har i cisternerna. Låg omsättning betyder ofta halvfulla cisterner, dvs läge för kondensbildning. Ifs så höjer vatten oktantal och fyllnadsgrad, så OK kanske har lagom mycket vatten i bensinen för det skall passa din bil :-) |
|
henry |
*Bock å böj* Tackar för all info. Lär undvika den macken i fortsättningen... Hörde precis en annan som haft problem med benzan från samma mack, så jag är inte ensam! Ifall ni rullar i Gbg, undvik Aröds JET-mack. Vatten eller "måndagskok"... Tycker inte om när pärlan inte spinner som den ska... ;o) |
|
Hmm, har inte haft några problem med JET. Däremot så blandar JET ut bensinen med 5% metanol för vissa miljövinster. Ryckigheten härstammar kanske utav detta? Fast problemet kan ju också vara lokalt sämre kvalitet. Även jag har provat 98 oktan från Q8 en gång, utan att märka någon som helst skillnad, så jag kör vidare på JETs 95 oktan. Som en notis så kör JET med blyersättning färdigblandad i soppan på 96 och 98 oktan. |
|
|
Utöver mina BMW har jag en Triumph från 1965 med dubbla SU-förgasre. I år har jag börjat tanka JET eftersom de fortfarande har "svart" bensin. I sommar när det var som varmast fick jag problem med svårstartad motor och misständningar på lågvarv. Förmodligen beroende på ånglås. Detta var första gången, sedan jag köpte bilen för 13 år sedan och symtomen försvann omgående när jag tankade OK-Q8 och pytsade i blyersättning från flaska. Så man kan fundera om Jets bensin är samma som de övrigas... I och för sig så har jag även tankat mina BMW med Jet utan några problem. |
|
| 98oktan är inte alltid 98oktan,och 95 är inte alltid 95.Läste för ett par år sen(kommer inte i håg var)en test av oktantalet på olika mackar,och bla.så var då Statoils 95oktan närmare 97 oktan,fler skillnader fanns också(fan att jag inte kommer ihåg var jag läste det).Så det enklaste och bästa är väl att tanka där han märker att pärlan går bra,annars finns det ju alltid oktanbooster... | |
|
E28: Du läste det i Teknikens värld. Jag kommer oxå ihåg den artikeln. Det var minst 4-5 år sen. |
|
| Marin:4-5 år sen...hoppsan vad tiden går fort,men ok. tack för upplysningen,då behöver jag inte grunna på var jag läste det. | |
|
Jag hade en fiesta en gång i tiden (88) som hade samma problem med jet, gick in i en kurva växlade ner i tvåan och drog på, då hackade fanskapet till. Gick över till Statoil och problemet försvann direkt. Har hört att Jet köper restlager av bensin och bensin är ju en färskvara. |
|
|
Mina föräldrar bor i Hisings-Backa och det händer ganska ofta att jag tankar där vid JET Aröd eller vid JET Brunnsbo, har problem med att bilen går lite ojämnt vid tomgång (ibland) men har aldrig trott att det kan ha med bensinen att göra utan provat att byta vissa tänd delar utan ngt resultat, har tom köpt andra tänd spolar som jag tänkt att stoppa in i bilen ngn dag. Tror jag har samma problem när jag tankar på Jet här i Malmö. Men ska testa tanka på ngt annat ställe och se om det hjälper... Tror inte att det kommer vara ngn skillnad, bensin som bensin, du ska ju bara sätta eld på den ändå :-) Men det är ju klart, det är ju värt ett försök. |
|
|
Det dära med Metanol och Etanol i Tanken börjar bli allt vanligare nu.. LÄste att OK/Q8 har pytsat i etanol för att få så kallad "MILÖVÄNLIG" soppa.. Skrattretande!!! Enda orsaken är väl för att det blir biligare för dom.. eller rättare sagt.. dom får nån krona mer i kassan.. tror uprikitgt inte det kan vara bra... inte för att jag är expert på området.. men min bil är då inte byggd för det iaf... |
|
|
Har tankat på Jet i 15 år och har aldrig haft problem innan jag köpte 540n. Hade problem med ryckningar vid tomgång lite då och då, testade att tanka 98 istället på Shell och sedan dess har ryckningarna försvunnit. Om man tankar fullt 1-2 gånger i månaden så är det inte så mycket dyrare att tanka 98 istället för 95 på Jet. Sedan så gick även förbrukningen ner och det är ju alltid trevligt:) |
|
| Tankade ofta på Jet utan problem, men så under en fjällresa så fick vi stopp på bilen, efter mycket pysslande och mekande så fann vi att halva tanken var full med vatten. Jet tog dock sitt ansvar, utförde mätningar på stationen och upptäckte inte onormalt med vatten i de tankarna, de erbjöd sig dock att betala tillbaka pengarna för bensinen, men inte reparationerna eller felsökningen som det nu blev. Sedan dess tankar jag sällan där, men det händer. | |
| Jag har tankat på JET nu i snart 3 år och har aldrig haft några problem. Iofs en äldre motor än vad ni har, men ändå den har ju katalysator och DME. Även brorsans 525i -93 har jag tankat på JET och den har gått som en klocka. Nu har även pappsen börjat tanka sin 540iA -01 på JET och än så länge har den inte strejkat :-) | |
|
Tankade för första gången på länge på JET. Jag brukar annars alltid tanka 98 oktan på Preem. Jag la märke till att den nu ofta rycker till konstigt när man gasar från låga varv, men tänkte inte på det förrän jag läste att fler har haft problem. Hur kommer det sig att JET inte har 98 oktan? Jag har inte sett det i vart fall.... Det blir nog att gå tillbaka till preem om det fortsätter så här. |
|
|
Hört ryktesvägen att man inte får tanka på statoil,då gäller inte garantin hos vissa trimfirmor.. Låter ju lite konstigt,o hur skall dom kunna se vilken bensin man haft i bilen om de blir ngt strul i maskinen? |
|
|
per_j82:Det var en gammelbil som strejkade efter Jet tankning, Buick Electra park avenue -85 för att vara exakt, förgasar V8 som inte gillade vatten. BMW´n har hittills inte mått illa av Jet soppa. Griegertz: Jet har visst 98 oktan blyfri, Iaf mackarna runt Sthlm. mackanz: Det är nog som sagt bara ett rykte, det går ju inte att avgöra var soppan kommer från. |
|
| OK. Jag har ju iofs inte tankat på andra ställen än JET, så jag vet inte hur min bil går med t.ex. SHELL:s bensin. Men jag ska prova den så fort jag får lite pengar att betala 80L bränsle med :-( | |
|
Hubbe 325. Vilka Jet mackar då? mig veteligen så har dom bara grön 95 samt röd 96 98 alltså soppa med blyersättning i. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.