|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Den i Täby och den vid Norrtull har grön 98. iaf | |
|
Hmm....måste kolla nästa gång jag har vägarna förbi:) |
|
|
Har alltid själv tankat JET på min V8 och har inte märkt några problem med ojämn gång eller svår start. Sen att bensinen här i stan inte kostar mer än 7,43 för tillfället gör ju inte saken sämre.... V8 rockar fett! |
|
| var tankar du? här tankar man för 9:15... ska man tanka 80 liter kan det vara värt att köra 3 mil.... | |
|
faktum kvarstår dock..min bil rycker och det har den inte gjort förut och det kom samtidigt med att jag tankade 95 på JET...och det är inte inbillning för jag tänkte på det innan jag såg denna tråden.... men, men det kanske är något annat...iofs så är tanken snart slut så jag får byta tillbaka till preem 98 och se om det slutar |
|
|
Då jag åkte bensin turbo tidigare hade jag problem med spikningar när jag tankade hos JET mad Shell´s soppa gick det fint och utan minsta tendens till spikningar eller annat skit Åker Cheva V8 i dag och tankar på OK-Q8 funkar fint men jag har märkt att bilen tar lite mera sedan ca 6mån tillbaka vet någon när dom började med etanol i deras bensin? kan det ha med saken att göra? |
|
|
Hehe, härligt att höra gamla skrönor ventileras lite..:-)) Trevligt om Jet börjat med blyfri 98, hoppas dom sprider det utanför kungliga huvudsaken också. Dom nämner inget om grön 96-98 på sin hemsida ännu iaf. Lokalt priskrig här också, runt 7:40. FP |
|
| Fan säkert 20 år sedan det var priskrig här, här är allt bara dyrt:( | |
|
jag håller mmin v8 började gå konstigt på tomgång när jag tankade på jet så jag gick över till 98 på ok/Q8 och då funkar det bara bra....här i jönköping så finns det bara jet 95 grön ochh 96/98 röd! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
Bmw ludde |
Jet har ett lägre pris, men jag tycker att deras kvalitet är sämre än tex Shells som jag tycker fungerar bra. Men den kostar några ören mer. Schnell, Kompetent, Zuverlässig. |
| Jag kör också på JETs bensin och det går alldeles utmärkt! Har aldrig haft några problem med det. | |
|
Det med Etanol i tanken kan nog faktiskt härledas till något högre förbruking 5% sämre bensin i är ju på en 80 liters tank trots allt 4 liter.. och dessa 4 liter lågvärdigt Etanol torde kunna jövlas med en.. Så nej tack till "Grön" bensin. Jag menar Etanol bilar tankar ju inte Metanol eller? Jag har inte märkt några jätte konstigheter med JET. Märkte större skillnad mellan 95 och 98. Har tankat OK/Q8med och då känns bilen trött.. Med 98 på Shell så tyckte jag bilen spinner finare... och blir lite får lite bättre gas respons... men detta är så subjektivt så =) Sen har jag hört att Högre oktantal i soppan ska ge mindre spikningar! Nån som kan verifera detta? Cheers ______ Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
Helt klart spikar 98 mindre om inte motorn har aktiv motorstyrning och knacksensorer som hela tiden testar och ställer om tändläget. Men inte annars, och alla motorer utan knacksensorer går att ställa om för t.ex 95 oktan så de går utan knackning. Är de ställda för högre oktanhalt, t.ex 98 så kan de knacka om man tankar 95. FP |
|
|
Verkar lite långsökt att så stora företag inte skulle ha koll på sina produkter, det är bensinen de lever av. Näää, att de skulle vara skillnad är nog bara en myt eller skröna om ni såvill typ den om råtta i pizzan m. fl. Med ny vattenpump mm... :-) |
|
|
Men det med Etanol är iaf ingen skröna. och klart som bara f*n att att det kan vara varienrande kvalite på soppan.. men sen vad det beror på är en helt annan sak =) ______ Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
Etanol eller metanol är ju bägge en slags sprit (alkohol) som används som tillsats i bensin. Bra bl.a för att binda den lilla mängs vatten som alltid finns och gör att denna förbränns och inte stannar kvar i tank och ledningar (frysrisk och risk för rost bl.a.). Spriten har dessutom skapligt energiinnehåll och som bekant går det ju utmärkt att köra en förbränningsmotor på ren sprit med gott resultat. FP |
|
|
Hubbe325! Var och tankade Polon idag på Norrtull, dom har inte Grön 98 utan endast Grön 95 Röd 96 o 98. Tror att det är likadant på alla Jet. |
|
|
Så är det nog, skulle iofs vara bra om de började med grön 98 snart som de flesta andra bolagen. FP |
|
|
Vill bara tillägga att etanolinblandningen även höjer oktantalet. Energiinnehållet i etanol är lägre, en bil med samma spec i övrigt skulle dra runt 1.5 ggr vad den skulle dra med ren bensin. 80 liter med 5% inblnadning = 4liter, 4/1.5 = 2.67 liter merförbrukning, 2.67/80= ~3% ökad förbrukning. Går att leva med för att slippa vatten i soppan, höja oktantalet, få renare förbränning och slippa få nedslag på avgaserna hos SBP (en realitet för alla som haft Alfa...). Körde tidigare på JET-soppa och hade inga problem med den, men de papphattarna saluför ju inte diesel, så nu går kulorna till annan mack istället - loosers. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Mugge: tankar på JET i Ystad...kostar f n 7:36 för 95-oktan.......garanterat billigast i sverige..... näst dyrast är Shell på 7:48 V8 rockar fett! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.