AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.904

LB-regga en 525tds

Sida 1 av 2
Mankan
Har funderingar på att Lb regga min 525tds.Någon som gjort detta själv?Hur har ni gjort?Vart har ni köp lastgallret till ett bra pris?Intyg behövs det bara till gallret?Vad krävs mer?Har ni haft bekymmer med om besiktningen?
Många frågor blir det.Men det är det ända sättet att lära sig på!
Mankan
Mankan
Ingen som vet????
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Ja, det hade varit intressant att veta, jag har också funderingar på en Lb-reggad TDS.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Köp ett "gallerset" med papper för runt 3000:- o montera det. Tar nån timme men är INTE svårt. Beställ sen tid för vägning av bilen och sedan in o besiktiga.

Klart!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Hur stor åverkan behöver man göra på bilen när man monterar gallret, tex. borrhål osv? Räcker det att man fäller baksätet eller måste man montera ur det helt och hållet? Kan man Lb-regga också en sedan eller går det bara på touring? Om man åker fast med baksätet i på en Lb-reggad bil, hur hårt straff åker man på? Är det bara en regbesiktning eller en förenklad regbesiktning eller får man böter också?

BMW CS #5139
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Föreläggande om fullständig registreringsbesiktning ska det bli. Finns även risk för böter...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Td
38
Tds
525tds touring-95
Vissa kräver demontering av säkerhetsbältena bak om baksätet räknas som `del av golv` när du fäller dom så får du ha dom kvar
Ombygnationen skall utföras på ett Varaktigt sätt som en besiktningsman kallade det
Lastöglor måste ochså finnas i bilen hur det ser ut i BMW vet jag inte då jag inte hunnit titta efter men i VW Passat duger inte originalen i alla fall fick bulta dit nya från chlas olhson som ochså skrev ut ett intyg på att dom höll gällande krav
Nackdelen ang lastbilsreggning nu är ju att det diskuteras om man skall höja skatten för lätta lastbilar....
Mankan
Visst!Men man kan ju se det så här!På 4mån har man redan tjänat in omreggningen.Efter det så tjänar man bara på det.Det ska gå väldigt fort om man hinner ändra det innan 4mån,om man nu kommer att göra det.
Mankan
Visst. Allafall om du gör jobbet själv vilket inte är så svårt egentligen. Jag kör lbreggat sen i somras o det jag betalar per år( + omreggningskostn på drygt 3000:- då) är vad andra betalar på knappt 1 1/2 månad!

EJDERN
finns ett företag almereds bil. brukar ha reklam i text tv på 4an de säljer kompletta nät med tillbehör alternativt sätter dit det medan man väntar klart billigare än 3000 för monteringssats
ingreppen på en touring 1 hål på var sida bakom handtagen i taket .1 ny lastögla på var sida framtill .inget av dessa ingrepp syns om man vill ta bort gallret.

finns det fortfarande folk som ej har lb reggat ???????

NYBLIVEN BMW ÄGARE
Vad jag menade med drygt 3000:- var inkl reg.besiktning och vägning och gallerset. Så det är billigast!
Däremot behövde jag inte göra ngt hål bakom handtagen. Gallret skruvades fast i hantagen istället. Men jag måsta byta ut ögglorna bak mot de medföljande. Desstom måsta man "spänna fast ryggstödet med något så att det var väl förankrat i nedfällbart läge. Jag spände över en tunn plåt som jag skruvade fast på båda sidorna om gallret.

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Citerar ett e-mail jag fått av vägverket, vid frågan om vägskatt på dieselbilar:

vagverket@vv.se wrote on 2003-01-15 08:24:22:

SVAR

Hej Daniel !!!

Forsonsskatten för personbilsdieslar kommar ej att sänkas utan ligga
kvar på samma nivå

Däremot kommer fordonsskatten att höjas kraftigt på dieseldrivna
lätta lastbilar. Den höjningen kommer att ske i två steg, för att i
slutänden
komma att ligga på samma nivå som personbilen.

Hälsningar

Bilregistret
Lars Rask Tel 0771 - 14 15 16

Svar två:

HEJ!

Utredningen har bedömt att förändringarna bör kunna gälla från
den 1 april 2003. Förslagen gäller alla småbussar och lätta
lastbilar oavsett ägare.

Med vänlig hälsningar
Ulla Öqvist
Bilregistret
Hej!

För att förtydliga mailen så är det lämnat på förslag till regeringen att fordonsskatten ska höjas för dieseldrivna lastbilar från och med 1 apri 2003. Vi har ännu inte fått svar från regeringen om detta förslag men allt talar för att det kommer gå igenom.
Detta förslag gör att dieselskatten höjs med 55% till en början och sedan ökar tills man är uppe i samma klass som dieseldrivna personbilar.

J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Dom är f-n inte kloka i detta landet. Tex. en Cheva diesel Van som nästan alltid är reggad som lätt lb kommer väl att kosta över 10.000 kr i skatt.

BMW CS #5139
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
"Däremot KOMMER fordonsskatten att höjas kraftigt på dieseldrivna lätta lastbilar"

Alltså ljuger dom? eller? Enligt mailet så har det redan gått igenom..

10000kr i skatt per år på en cheva van räcker nog inte, en BMW 7-serie diesel kostar nästan 10000kr.

MVh Danne
Min Cheva Caprice med 6,2 diesel kostade 10432:-
Vanarna är tyngre...

Dr Stein:
Nej det har inte gått igenom än så det var lite dumt formulerat av Lars som skrev det mailet.
Men däremot kommer det av allt att dömma GÅ IGENOM.

Jonne Mek
525tds Touring -93
Fredrik, de kanske menar retroaktivt.

Om de nu är så att skatten höjs kan man registrera tillbaka till personbil?
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Inga problem att regga tillbaka vad jag vet. Men man får naturligtvis betala ny regbes avgift.

------------------
Always Diesel
Jonne Mek:
Nej retroaktivt har det inte talats om att höjas. Tror jag inte det blir frågan om heller.
Visst kan man regga tillbaks till personbil men du åker ju på kostnaden för en registreringsbesiktning.

Är du redan användare? Logga in i menyn.