|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Att hitta API SK kommer inte att gå, eftersom den klassen inte finns, liksom det inte finns en API-SI-klass, API SI och SK utelämades för att undvika missförstånd och sammanblandning med andra standardiseringssystem (för övrigt skulle SK vara en sämre klass än SL om den funnits eftersom klassningen följer alfabetet)! För närvarande finns det inte högre API-klass än SL. Vad nästa klass kommer att heta vet jag inte för närvarande. Däremot säger API-klassen mindre än ACEA-klassen. API och ACEA testar på olika sätt och det som är mest relevant för "europeiska" förhållanden är ACEA-klassningen. I detta fall har "din" olja klassningen ACEA A3, vilket är "högsta" klassen (det finns en ACEA A4, men den handlar om specialkrav för direktinsprutade bensinmotorer), nästa klass som inte har kommit ännu är ACEA A5. Eftersom du envetet vägrar svara på mina frågor kan jag bara gissa mig till när dina erfarenheter upstod! Om dina erfarenheter grundar sig på en syntetolja från tidigt 80-tal eller tidigare, kan jag upplysa dig om att det är STOOR skillnad på dagens syntetolja och dåtidens! Att använda sig av argument som gäller en olja som är 20 år gammal och dra slutsatser från det och applicera dem på dagens oljor är inget annat än att lura sig själv. Fakta: När jag påstår att du ALDRIG kan få samma specifikationer (märk väl inte klassning) på en mineralolja som en syntetolja, är det fortfarande ett faktum! Kolla på exakta cST-värden, viskositetsindex, flytbarhetstemperaturer, pumpbarhetstemperaturer etc. och du kommer att upptäcka att mineraloljan är distanserad! Fakta: Moderna syntetoljor HAR bättre vidhäftning än moderna (och omoderna) mineraloljor! Hur kan toleranserna ökat i en motor som inte uppvisar slitage? En motor som har gått 6000mil och har servats regelbundet uppvisar normalt inget slitage överhuvudtaget! Då har du något problem med motorn eller så har det fuskats med servicen! Du skriver att "problemet" med att använda sig av en mineralolja eller en delsyntetisk olja är ditt, och det är det också så länge som ingen lyssnar på dina råd... Jag påstår inte att jag eller någon annan är allsmäktig, men dina argument är tunna och saknar trovärdig objektivitet i mina ögon! Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Detta är en mycket vis man. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.