|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tjena, Vilken olja rek till en M Coupe 321 HK -99? Helsyntes, delsyntes? Märke, exakt kod osv? Tacksam för hjälp | |
| Min lokala BMW-verkstad föredrar att hälla i Castrol TWS, så jag kör på deras rekommendationer. | |
|
Helsyntetisk olja som är BMW-longlifegodkänd! Finns många bra märkesoljor att välja på. BMW-verkstäderna brukar oftast använda Castrol SLX, men det beror mest på sponsoravtal som Castro/BMW har. Här finns lite att välja på: Länk Mvh |
|
|
Johan: Du verkar ju vara guru på oljor, är TWS den bästa att hälla i 3.2l motorn? Är viskositeten den rätta osv? |
|
|
Alttid svårt med frågor som "bästa oljan?"! Det beror på många omständigheter. Kör man inte motorn hårt och dessutom på vintern, är den nog lite "owerkill". Kör man dessutom mycket korta sträckor (kallstarter) är nog en lite tunnare olja att föredra, då en tunnar olja snabbare kommer igång med oljecirkulationen. Men det är en bra olja! Kör man å andra sidan relativt hårt med bilen skulle jag nog föredra TWS före SLX... Det är enligt BMW, bara tidiga M5 (E39) och Z8, som "behöver" TWS. Mvh |
|
|
Johan: Tack, jag förstår att det är en svår/omöjlig fråga, men jag kunde inte låta bli att fråga :) Då bekräftar jag ungefär det som jag trott.... Själv ligger jag nog mittemellan där....tar ju aldrig den bilen bara för att åka och handla och sedan hem igen, utan den rullar alltid i minst 30 minuter. Å andra sidan blir det många sådana 30 minutare eftersom jag gärna tar den till jobbet på sommaren |
|
|
JAg kör med Castrol Magnatec GTX, en kanon olja som tål lite "mer".... Rekommenderas starkt.... har jag använt i alla "prestandabilar" jag ägt och det har funkat kanon. Har även en polare med en högvarvig Honda S2000 (9200rpm). han kör Magnatec GTX också och det funkar kanon. Så köp den... lite dyrare men det är det värt.... Sen kör jag med oljebyte var 500:e mil.... Mvh. Robban Johansson |
|
|
Har hört att det kan vara bra med delsyntetiskt olja i denna typ av bil? Varför? Typ att har någon kört delsyntes innan och den plötsligt får helsyntes i sig så blir det inte så bra... |
|
|
GTX ligger ungefär mittemellan SLX och TWS (viskositetsmässigt varm/kall), ytterligare en bra olja! Korta oljebytesintervall är alltid bra för motorns välbefinnande... Mvh |
|
|
Delsyntetisk olja skulle inte jag slå i en sådan motor! Förstår inte vad man skulle vinna med det? Helsyntetisk olja är bättre på allt utom att den är lite dyrare per liter! Det är inga problem att slå i en syntetisk olja i motorn, oavsett vilken olja du har haft i tidigare! Det är en skröna... Mvh |
|
|
Japp, det stämmer bra Johan B, förr fick man inte blanda i del/helsyntetisk olja i en bil med mineralolja. Men nu är alla oljor blandbara med varandra. Har gått på utbildning hos castrol för 2år sedan då jag jobbade på en verkstad. Är nu elektriker men har ändå kvar lärdomarna ifrån utbildningen. TWS är väl lite bättre än GTX kan jag tro, men när jag var på utbildningen så rekommenderade Castrol själva Magnatec GTX. Detta går jag på eftersom jag anser att Castrol själva kan sina oljor. Mvh. Robban Johansson |
|
star |
Någon som vet vad Castrol TWS å Formula RS 10W/60 kostar om man köper ett helt fat direkt från försäljare/generalagent?? Tycker ju det känns ganska bortkastat och köpa olja för 200kr/l när den kanske kostar en fjärdedel om man köper lite mängder.. Även annan kvalitetsolja är av intresse (Motul, Red Line osv) Mvh Richard |
|
Jag vet inte exakta priser på Castrols olja, men kvalitetsolja (helsyntet) från någon av de stora tillverkarna ligger runt 35-45kr litern (plus moms) som inpris för företag som ha någorlunda omsättning på oljan. Priserna beror lite på vilka volymer och förpackningsstorlekar de köper. Men ärligt talat ett fat på 200liter blir nog över 10 000kr! Tar ett bra tag att göra av med den oljan om man bara har en bil att byta olja på! Ca 30 oljebyten på en BMW...! Mvh |
|
|
Själv köper jag Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 på en Audi verkstad. Finns även som 4-liters förpackning. Tror jag betalar runt 100 kr/litern om jag kommer ihåg rätt. Man bör inte heller köra längre än 1 500 mil mellan oljebytena med Castrol TWS Motorsport. Sedan en annna sak, TWS Motorsport har ersatt Formula RS och är inte samma olja utan en ny förbättrad. /RS2 |
|
|
Helsyntetisk olja är bara för bilmotorer som gått mycket litet i timantal. Mitt tips kör aldrig med syntetolja på motorer som gått mer än 6000mil totalt. Har arbetat med oljor och läst på mycket ang just kvaliteten på oljor (Även gått kurser). 1. Det är kvalitetsbeteckningen på oljan som anger oljans egenskaper inte att den heter Mobil 1 tex. 2. Om den sedan heter Kalle ankas specialolja så har det absolut inget att göra med kvaliteten på den då det är omfattande tester för att kvalitetsbedömma en olja oavsett märke. 3. Jag har själv kört slut på en bilmotor med 500mils serviceintervall och kört med Mobil 1. Varför frågar ni då? Jo syntetoljan har avsevärt sämre vidhäftning än en mineralolja av hög kvalitet. Varför körde jag med mobil 1 då? UNG och dum var jag och lyssnade inte på min far som jobbat som mekaniker i 35år. 4. Kammen tog slut och loppen var slitna efter 14.000 mil trist men sant. 5 När en motor är ny och har snäva toleranser så funkar det utmärkt med en syntetolja, men redan efter 6000 mil har motorn slitits såpass att du bör byta till delsyntet eller mineral. 6. Svenska Shell har som första oljeleverantör gått ut med mina ovan råd och dom gör det inte för att käna mer pengar utan för ärlighet gentemot konsumenterna. (Läste detta förra året i deras oljebroshyr och blev possitivt överaskad av deras ärlighet i ämnet.). 7 Läs på vad kvalitetsbeteckningarna betyder sen kanske ni slutar svamla om alla dessa överprisoljor som egentligen många gånger kan vara sämre än OK:s billigaste mineralolja. Kunnigt folk får gärna höra av sig via mail till mig ang detta, MVH Anders |
|
|
ATG, intressant att du säger emot dig själv! En modern syntetolja har en högre kvalitetsklass (API, ACEA) än en mineralolja! Vidhäftningen vid exempelvis kamaxlar är bättre med moderna syntetoljor än vad det är med en mineralolja. Det beror på de olika additiv som tillsätts nuförtiden. (blanda annat esteradditiv och organiska föreningar) Däremot är det riktigt att de första "Polyalfaolefin-oljorna (PAO-olja, är en typ av helsyntetisk olja!) hade en dålig vidhäftning vid kamaxlarna. Bland annat de första Mobil 1-oljorna som kom ut på marknaderna var av den typen... Att titta på kvalitetsmärkningen är något som jag också förespråkar! Börja med att titta på ACEA-beteckningen, därefter API-klassen, sedan viskositetsklassen, därefter priset och sist tillverkaren. När skedde ditt extrema slitage på motorn (år?) och vilken bil var det, hur långt hade den gått innan du började serva den? Vilka filter använde du? Använde du oljetillsatser? Varför anser du att det är bättre med en delsyntetisk/mineral olja (bortsett från vidhäftningen, som är BÄTTRE med en helsyntetisk olja!) med en lite äldre motor? Mvh |
|
|
ATG, Den största andelen slitage i motorn sker vid kallstart av motorn, särkilt vid kyla. Syntetiska oljor är överlägsna mineraloljor pga dess viskositet och bättre smörjförmåga. Syntetisk olja tål 50% högre temperaturer utan att ge skadlig sotbildning. Den ger 40-50% lägre friktionstal (mineralolja 0.05-0.06, syntetisk ca 0.03). Syntetisk lågfriktionsolja tillåter enligt ISO ca 40% ökad belastning på härdat stål jämfört med mineralolja (170 kg/mm2 mot 120 kg/mm2). Höga temperaturer oxiderar mineraloljan och gör den trögare. Syntetiska oljor motverkar ökningen av viskositet bättre än mineraloljor (viskositetindex) och är dessutom motståndskraftigare mot sotbildning. Många mineraloljor stelnar vid -30 - -40°C pga att vaxet kristalliseras . Syntetiska oljor smörjer i många fall ända ned till -55°C, eftersom det inte innehåller vax. Dessa egenskaper är inget som enbart förknippas med nya motorer, en äldre motor behöver minst samma skydd och smörjegenskaper. Däremot behöver alla motorer, gamla som nya ett för motorn anpassat smörjmedel. Detta har ingenting med hur många mil motorn har gått utan snarare vilka toleranser som finns. Inget ont mot mekaniker men smörjmedel är inte deras område. Fördomarna från den gamla skolan brukar härledas till de allra första syntetiska oljorna som under utvecklingen hade en hel del brister, precis som Johan sa. Mvh Anders S. |
|
|
Instämmer med de 2 föregående talarna! Mvh. Robban Johansson |
|
|
Hej igen, Anders S, Visst håller jag med om att det har med toleranserna att göra! En motor med riktigt snäva toleranser bör klara sig bra med en helsyntetolja, och precis som du säger så har det hänt mycket på helsyntetfronten senaste åren, men, det har det på mineraloljorna också, vissa mineraler klarar sig tom utmärkt som vinteroljor också. Det stämmer också att helsyntetoljorna pallar värme evsevärt bättre. Jag pratade endast om "Vidhäftning" och en motor som gått mer än ca 5000-6000mil. Jag har heller inte pratat om "vintermotorolja" då man väljer syntet just för dess lättflytande egenskaper då vidhäftningen har mindre betydelse när kallstarterna är fienden nr 1 på vintern. Att additiven ger oljan högre vidhäftning stämmer också säkert men likafullt så kör man slut en motor med helsyntet lättare. (Lite äldre motor med mindre toleranser). pga har du ej riktigt snäva toleranser i motor/oljepumpar/ lagringar så verkar det som att oljefilmen ej orkar hålla emot på samma sätt som en mineralolja gör, det är i alla fall vad jag kommit fram till. Ett exempel ! "Crane" som är världens största kamaxeltillverkare lämnar inga garantier på sina kamaxlar då helsyntetolja används (Vad kan det bero på ?)knappast på att dom gör dåliga kammar. Jag själv som skall köra Z3M roadster på sommaren bara!,kommer köpa den bästa delsyntetsoljan för att JAG anser och tror pga egen erfarenhet med tidigare utsliten motor att det är det bästa för den motorn. Köper man delsyntet och bara kör på sommaren så tror jag det är det bästa för motorn överhuvudtaget. 1. Jag får syntetoljans egenskaper med hög temptålighet etc. 2. Jag får mineraloljans som jag anser "överlägsna vidhäftning" (allt i en kompromiss av båda oljornas egenskaper) Ytterligare ett exempel. En kompis hade en bil med kamaxelljud som lät f-djävligt illa Han körde på helsyntet av Högsta kvalitet. Han bytte till mineralolja av samma kvalitetsbeteckning och vips bilmotorn tystnade omedelbart och gick som en klocka. Bilen hade gått 7000mil !!. Men jag förespråkar ingen att göra som jag!, jag vill bara dela med mig av egna erfarenheter som tyvärr ej varit så bra med syntetoljorna. Men o andra sidan behöver det inte betyda att man ej skall köra en M-motor på helsyntet då dessa motorer är kända för extremt snäva toleranser och hög kvalitet, men JAG kommer inte göra det. No hard feelings, lycka till med bilarna! MVH ATG |
|
|
"Jag har heller inte pratat om "vintermotorolja" då man väljer syntet just för dess lättflytande egenskaper då vidhäftningen har mindre betydelse när kallstarterna är fienden nr 1 på vintern." He, eh, vad skall man säga.... Är det något som slits mest på en motor vid kallstart så är det toppen och kammaxeln, på kammaxeln är det ju därför extra viktigt med just "vidhäftning". Skulle alldrig slå i nå annat än helsyntet i min motor, vinter som sommar. Mobil 1 5-50 på sommarn och 5-40 på vintern. Att en syntetolja idag överlag skulle vara tunnare än en mineralolja är ingen annat än skitsnack. Däremot så är den oftast tunnare vid stark kyls och tjckare vid stark värme, dvs: den klarar olika temperaturer BÄTTRE med bibehållen viskositet. Sedan så vill jag bara påpeka att en sk longlifeolja är onödigt om man byter efter 1000mil. Den är konstruerad för att kunna smörja bra trots långa bytesintervaller och innehåller mera additiver för just detta. Men det är bara min egna åsikt, köp hellre en vanlig högkvalitativ syntetolja med ett viskositetsindex som passar motorn och om man skall vara extra noga även årstiden. M.V.H. |
|
|
Syntetoljor är överlägsna mineraloljor på allt utom literpriset! En mineralolja har sämre vidhäftning än en modern syntetolja, detta gäller både kall och varm (vilket oljan nästan alltid är när man stänger av motorn). Just därför är det ännu viktigare att använda sig av syntetolja på vintern, eftersom oljan är kallare vid kallstarten och oljetrycket tar längre tid på sig att komma upp, än på sommaren! En del personer tror felaktigt att bara för att oljan är tjockflytande vid rumstemperatur, är den också tjockflytande när den är varm... En mineralolja tunnas ut markant när den blir varm, en syntetolja är "tjock" när den är varm samtidigt som den är tunnflytande när den är kall (då det största slitaget inträffar). Så filmstyrkan är högre i en syntetolja när den är varm jämfört med mineralolja! Begreppet "vintermotorolja" används väl inte längre, i och med att man har tagit fram moderna oljor som har ett brett viskositetsområde! Det var något som fanns fram till 70-talet ungefär... En sliten motor behöver en olja som har ett högt varmviskositetstal, det är då oljan är som tunnast! Därför skulle det bästa vara att slå i en helsyntetisk racingolja i en gammal sliten motor med stora toleranser. (ex 10W60) Att den oljan trots sitt höga varmviskositetsvärde, samtidigt är förhållandevis lättflytande när den är kall (har ett brett viskositetsindex), är bara positivt eftersom du får upp oljetrycket snabbare vid kallstart! Att Crane inte vill garantera något med syntetolja, beror säkert på de gamla skrönor som figurerar kring syntetoljorna. (Vilket har viss historisk koppling som jag skrev ovan!) Dessutom är det ett smidigt sätt för dem att slippa bli stämda eller ersättningsskyldiga, eftersom de flesta som håller på med trimmade motorer också använder syntetolja eftersom den är bäst... ATG, du har fortfarande inte svarat på mina frågor i ett tidigare inlägg! Det är givetvis upp till var och en att välja olja till sin motor, men jag skulle aldrig slå i något annat än en syntetolja i en motor som jag är rädd om (oavsett vem som har tillverkat motorn). Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.