AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.245

Bilen "ålar" sig

Sida 2 av 2
Det är inte så att vägen är uppsliten ?

E-6:an mellan Malmö och Trelleborg är så sliten att om man kör mc så får man brotta sig upp ifrån spåren, detta kan även generera att man upplever sin bil som slingrig ( om den inte passar i spåren, tex breda däck ).

Prova på en annan väg eller ligg bedvid spåren.

Nisse
Har haft liknande symtom på E30n,då var det bakbalksbussningarna,bytte dom och inga mer problem.
Yttrade sig mer som att bilen fick lust att svänga lite om man körde i ett slitspår i asfalten eller en ojämnhet,fick med andra ord ett litet omotiverat kast när jag körde på vad som helst utom helt slät asfalt,detta kändes av i hastigheter i ca:+120 med vinterdäcken på.
Detta hade jag ej tänkt på så länge jag körde på sommardäcken och då det var första året jag hade den hade jag inga referenser att gå på så den lilla instabilitet jag kände i +170 med sommardäck härledde jag då till vägens beskaffenhet.
Har nu kört 14000 mil sen jag bytte bussningarna och börjar nu känna av samma symtom som innan jag bytte så jag utgår från att dom är slut igen,ca:12000 sa dom på BMW att dom håller förra ggn. jag bytte.

Henrik
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja vi får väl vänta på svar här från danne.
Vi väntar med spänning! Det står ju en hel femma på spel...
Wendtan: Jag har inte sett någon sprängskiss på E36 det är helt riktigt, det kan lika gärna vara någon annan bussning som håller bakaxeln stilla. Men eftersom det klonkar när man startar eller kör över ojämnheter så rör sig ju uppenbarligen hjulet i andra ledder än vad det var tänkt (Jag vet att inte danne har upplevt missljud menar bara generellt). Utifall bussningen inte gör annan nytta än att centrera ngn axel som dessutom inte fyller någon funktion känns den lite onödig.
Hubbe: :)
Jag sade aldrig att silent blocks bussningen inte fyllde NÅGON funktion alls heller :)
Spräng skissen jag fick se på bmw i malmö fick mig att förstå hur den fungerar. Hoppas Danne får svar från bmw idag så vi kan lösa ännu en gåta i bmws härliga men dyra värld.

Bmw har stjärnan under huven.
Hallå BMW-ägare!!!

Har nu varit hos gummiverkstaden som satte på mina Hakkepelitta1 i höstas.
Efter endel undersökning och kontroll av verkstadsmannen där han kollade om det fanns några glapp eller inte så satte dom igång med en fyrhjulsinställning. Detta var dock inte problemet utan vad dom helt enkelt kom fram till var ar´tt det var fel typ av däck:-)
Hakkepelitta1 dubb är med hastighetskod "T" vilket är helt okej. Men iom att det är en coupé som är lite lägre och lite annan hjulvikel än sedan så tyckte en av killarna att vi skulle testa med Hakkapelitta odubbat med hastihetskod "H". Detta var mkt lyckat.........alla svajningar var helt borta!!

Dock kommer jag att hålla mig kvar på mina vinterdäck denna säsong så får man kolla på nya puckar nästa vinter......snart daxs för 18" ändå :-).

JAG TACKAR ER ALLA FÖR INTRESSET ATT HITTA EN LÖSNING!!!!!!

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Wendtan: Ja då var jag skyldig dig en femma då!
Avhämtas norr om Stockholm, eller så kan jag frankera ett kuvert och skicka det till dig.
Danne523: Skönt att det löste sig, är dock konfunderad över att däcken fick din bil att slingra sig, klart att bilen känns mindre stabil med högre puckar men vid körning rakt fram brukar det inte kännas konstigt utan mest om man vickar ratten fram och tillbaka.
Jag håller med dig Hubbe325. Jag har Hakkepelitta1 205-55*16 och tycker inte dessa vore nåt problem. Men när jag fick testat ett par andra däck Vredestein Icetrack så var det så OTROLIG skillnad att det inte fanns mkt att fundera över längre.....:-)

Helt enkelt var Hakka för mkjuka och det känndes ganska tydligt när man gnojsade på gummit på Hakka jämfört med Vredestein så var Hakka GÖÖÖR mjuka.

Så så var det med det.......näst intill otroligt...men jag är glad att jag inte behöver byta silenblock......osv

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Hubbe: Den får vara innestående till nästa gång vi slår vad:)
Kanske möts vi på nån banträff eller power meet och då kan du ju få tvätta min bil istället :) :) :)

Hade själv inte trott att bra däcken kunde få bilen och uppföra sig som Danne beskrev men man lär så länge man lever.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja en biltvätt för 5 spänn sträcker sig nog till att gnugga rent ditt skattemärke eller så.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Danne523: Har du kännt av "ålandet" hela tiden med hakkadäcken.
Jag körde hela vintern ifjol och har kört ganska mycket i år utan att känna något.

Är däcken dåliga från början eller händer det nåt med dem, och i så fall vad? Gäller detta andra däck än Nokian?
Hubbe: med gällade inflation och övergången till EMU så ska de nog bli en heltvätt ser du :) :)

Ser att vi typ jobbar inom samma bransch. trevligt.

Ztephan: Jag har känt det mer och mer iom att däcken blivit lite mer slitna. Men nu när det kommit över +-0 ute så har dom blivit ännu mjukare. sen här om dagen så var det ju +7c ute och då var det ju helt katastrf att köra bilen.

Har du dubbdäck Ztephan???
om inte utan du kör på dubbfritt så är det hastighetskod "H" på dom och dubbfritt funkar bra iom att dom är hårdare.

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vill bara inflika att det är en enorm skillnad på sommardäck också. På min MB satt det firestone nånting.Så fort det var lite spårigt på vägen så befanna sig bilen rätt var det var på vänstra körbanan titt som tätt om man var minsta ouppmärksamm, Den "styrde" lika bra med bakhjulen som fram. Fick tag i ett annat däcksmärke och skiftade bak och bilen gick som på räls:))
Och då är det ändå bara 195 i bredd dvs standarddäck.
Har även haft samma bekymmer med vinterdäck på en annan MB.
Så det gäller att inte välja "fel sort" beroende på bilmodell.

MVH
Hasso
Länk

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Wendtan: OK, ok! Tvätten avhämtas i Stockholm :-)
Jag uppmärksammade också det när jag spanade in din profil.
Sitter och designar Basstationsantenner, själv då?
To
47
TommyBoy
325i M coupé - 92
Nu vågar man ju knappt köpa nya sommardäck!!
jag har 205x50x16 Michelin nånting nu...
Något bra tips?? obs jag är student = inga formula 1 däck!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tommy, du skall ha 205/55/16 (alt 225/50/16) annars får du för liten rullningsomkrets på hjulen!

Du kan ju alltid kolla under BMW-börsen, det annonseras ut fälgar/däck med jämna mellanrum och något kan ske faller i smaken...
De begagnade fälgarna och däcken ligger oftast prismässigt betydligt bättre än nya däck/fälgar.

För övrigt skulle jag avråda dig från lågprismärken som ex. Falken, Haankook eller "mystiska" märken och regumeringar. Det brukar bli problem med orunda däck och andra balanseringsproblem. :o(

Mvh
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Danne 523: Jag har dubbade vinterdäck, men det är inte alltid som jag känner av denna "ålning". Ibland går bilen perfekt och ibland får man kämpa sig kvar på vägen :-(

På ämnet sommardäck så kör jag på Hankook, och jag säger bara ALDRIG MER! Får vibrationer oavsett hur mycket man bökar med balanseringen. När jag bytte till vinterdäck försvann alla vibrationer.
Hubbe: Är med och utvecklar nya projekt och dess styrkod till "det lilla förpacknings företaget i södra sverige"
De satsar mer på utveckling än man tror.

To
47
TommyBoy
325i M coupé - 92
Ojdå! Däcken satt på när jag köpte så jag har inte tänkt på det... Det e ingen risk att däcken tar i skärmarna om man går upp till 55 då?? bilen e rejält sänkt med sach gasdämpare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.