AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.243

Bilen "ålar" sig

Sida 1 av 2
Har ett problem med min 328ci -00:a. Den har rullet 8300mil och nu det senaste typ senaste tre veckorna har den börjat flumma sig på vägen.
När jag ligger på motorvägen i typ120 så "ålar" sig hela bilen så den är faktiskt riktigt svår att hålla i en fil....mkt obehagligt.
Inget klonk i bilen eller missljud på nåt vis.....men nåt är fel på den.

Har läst en del om bussningar i bakvagnen....kan det vara dom eller blev det en ledande fråga tro....vafasen bilen är ju ganska ny och jag kör inte som en racingstjärna med den....så bussningarna borde väll hålla längre än 8000mil eller??

Nån som vet vad det kan vara???

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
P_
34
P_J325
325 -89
det låter mer som att det skulle vara däcken som det är fel på.... däcken kan ha separerat innifrån eller liknande!
???? hur menar du då???....separerat sig??

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kan mycket väl vara silentblocken eller bakvagnsbussningarna som de även heter.
Bilen beter sig precis som du beskriver när de blir slitna.
Har du inget klonkande eller kluckande ljud när du startar?
De kan ta slut efter 8-10 kmil så det är säkert dem.
Kostar inte skjortan att byta
Danne: Att bakvagns bussningarna skulle få bilen att åla sig är nog inte troligt, de får de snarare att låta som att stötdämparna går i botten när du kör över ojämnheter.
Att bakvagns bussnignarna skulle vara slut efter 8000 mil kan vara möjligt, på min e36:a fick ja byta dem efter 10200 mil.
Min nuvarande E46:a som gått snart 9000 mil har bakvagns bussningarna redan behövt bytas. Tror de byttes kring 7000 mil.
Att däcken får bilen och åla sig låter lite konstigt det med, haft ett däck som separerade och då blev det bara grym obalans i bilen med vibrationer som föjld.
Länkarmarna borde inteheller få bilen och åla sig, utan de brukar vara vibrationer vid inbromsning.
Du kör inte med en ovanlig däckbredd eller så? eller olika bredd fram/bak?
Kan inte garantera att de inte är något ovanstående utan baserar det bara på egen erfarenhet samt vad jag läst här på forumet.
Be någon kunnig köra upp bilen på lyft och gå igenom den, kanske någon/några bussningar som normalt inte behöver bytas, som "gått" på din bil?

Bmw har stjärnan under huven.
Har inget problem med klonk eller missljud alls.......men som jag erkännde innan så har jag läst endel om bussningarna i bakvagnen...kostar ca:3000:- att byta.

Har precis kollat med dom jag köpte däcken av och fick en tid imorronbitti. Kör på Hakkapelitta1 helt nya så dom skall kolla om det kan vara nåt fel på dom...annars får man väll byta silenblocken som dom heter....

Jaja..vad gör man inte för körglädje????

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag har exakt samma fenomen på min e36. Mina silentblock är nybytta så de kan inte vara dem. Kör på Hakkapelitta II som är ett år gamla.

Det är svårt att beskriv om det är fram eller bak som felet sitter. Ibland "ålar" den sig och ibland drar den fram och tillbaka över vägen. Riktigt obehagligt.

Kan det vara hjulinställningen som spökar?

Skulle gärna vilja få tillbaka den trevliga väghållningen!
Wendtan: Tackar för det utömmande svaret...får helt enkel börja i en ända för att se vad det kan vara......hoppas att det är däcken...då blir det ju gratis:-)

Annars så blir det väll att lämnade den till gamarna på BMW i GBG så lär man väll få drömma om att ha råd att tanka sen :-(

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Ztephan: När jag kollat upp min bil imorron kan du få lite update vad det kan vara....saknar också den sköna vägkänslan.....som försvan i en ålning:-(

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Låter kanon!

Du verkar vara en sann BMW-broder :-)
Ztephan/Danne: Eftersom man gör hjulinställning på alla 4:a hjulen på E46 (De görs tydligen bara fram på vissa modeller) Så skulle de kunna vara kopplat till det, men även de är lite långsökt tycker jag. I vilken kondition är era stötdämpare? Kör man mycket grusväg osv tar dom ju en del stryk.
Ska bli intressant och få veta vad som ligger till grund för detta fisk liknande beteende. Kanske en kombination av Dåliga bussningar någonstans och behovet av en 4-hjuls inställning?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan mycket väl vara vinterdäcken som gör bilen svajig, det är inte ovanligt att man tycker bilen beter sig konstigt speciellt i lite högre farter, den 330C-00 som jag körde förrra vecka ålades sig en del osså i samband med att vägbanan var hjulspårssliten och ojämn. 17"Dunlop.205 i bredd. Den hade nya länkarmar fram.
Det blir snart vår:)) Om du kan vänta tills dess, så kanske problemet löser sig av sig själv.Och E46 är inte lika kursstabil som E39 märkte jag omgående.

MVH
Hasso
Länk

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kanske spindelled fram som glappar, den ålar inte men far fram och tillbaka över vägbanan när en sån glappar. Prova med att sätta fälgkorset på en bult och ryck fram och tillbaka, det skall vara stumt annars glapp.

Wendtan: Vad menar du med att den inte ålar sig när de bussningarna är slut? När de glappar så får bakvagnen rörelsefrihet och bilen "bakhjulsstyr" vilket upplevs som ålning.

Sätter en femma på dem, sätt mot om ni vågar. :-)
Hubbe325: Min upplevs som om problemet kommer bakifrån.....när man svänger höger upplevs det mer än om man svänger vänster.

Men just det där med motorvägsfart och den svajar rejält verkar också komma från bakvagnen.....men det ha kommit med så kort varsel att jag nästan är lite överaskad över hur bilen uppför sig.

Sen kan jag hållan med dig Hasso om det där med E39 och E46. E39:an som jag hade innan låg mkt tyngre på vägen och uppförde sig inte alls så "stressat" som E46 gör. men det är väll det som är endel av körglädjen med E46:an att man får arbeta lite och inte bara glida fram på räkmackan:-)

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Kan det inte vara så att hjulvinkarna bak är felaktiga? Tex toe-in på bakhjulen. Då borde bilen kännas som om den ligger och småsladdar lite hela tiden.
Hubbe: Jag skrev: Att bakvagns bussningarna skulle få bilen att åla sig... förtydligande Jag menar ju silentblocks bussningarna (Kärt barn många namn) Om du någonsin tittat på en spängskiss på en E36:as bakvagn så skulle du förstå att bilen inte borde kunna röra sig i sida på något sätt när dessa bussningar är "slut" De centrerar en axel och inget annat. Min E36:a (323 -97) Hade inte minsta ålnings tendens när en av mina silentblocks bussningar hade "gått"
Så att de skulle vara dom som får bilen att åla sig enbart, utan att låta när man kör över ojämnheter som nämns ovan skulle jag vilja sätta en femma emot faktiskt.
Om de sedan är en bidragade faktor till beteendet i samband med något annat är det som får bilen och åla sig vill ja låta vara osagt.

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Det känns faktiskt lite som "bakhjulsstyrnig" men det är mer som att det "svajar till" ibland.
En bekant till mig som jobbar på verkstad hjälpte mig att byta båda silentblocken. Han sa att de övriga bussningarna i bakvagnen såg bra ut.
Därför tycker jag inte att det borde bero på nån bussning.
Verkar som detta fenomen uppträder på mångas bilar...men ingen kan riktigt sätta fingret på vad det kan vara :-)

Jag har iallafall provat följande för att eliminera retliga upplevelser i samband med verkstadsbesöket imorron. 1:kollat hjulbultarna(för det känns lite som om hjulen var lösa) 2:kollat lufttrycket(för det känns nästan som om det vore punka)....dessa åtaganden bör räcka eller vad tror ni :-)

Jag kan erkänna att ja inte är nån meckare eller hemmapillare utan det brukar bli verkstaden med dyra räkningar som följd :-(

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Jag håller med Hasso, det kan vara vinterdäcken som gör att bilen känns svajjig. Har upplevt samma känsla i flera bilar.
Upplevde en total förlust av körglädje vid ett fälg+däck byte i somras.
Bilen blev extremt spårig och ville inte gå rakt fram, fastän jag inte monterade några extrema däck eller annat konstigt..

En fyrhjulsinställning hos aukt BMW-verkstad löste alla problem och bilen låg åter som en dröm på vägen..

Det krävs inte mycket för att rubba hjulinställningarna, trottoarkanter kan ställatill med mycket, eller en liten sladd mot en kant....

Är bilen sidvindskänslig? Då kan det vara dags för stötdämparbyte.
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Ztephan & Danne523:

Jag upplevde samma sak på min E36:a men då var det inte "silent" bussningarna som var slut utan det var länkarmsbussningarna i bakvagnen som var dåliga. När dom var dåliga kunde bakvagnen röra sig i sidled och av detta blev bilen oerhört vinglig. Bytte dom och vips så vart bilen helt perfekt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.