AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.525

Hur lossa plastclips?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag ska lacka om min frontspoiler så att bilen är riktigt fin när det blir dags för premiärturen :)
Lossade diverse muttrar och skruvar idag, men det finns ett antal popnitsliknande prylar i plast som jag inte fattar hur man ska lossa.... Hur få rman loss dem och hur fäster man dem igen?

Här är ett par bilder på dem:
Länk

Bilen det handlar om är en Z3 M Roadster.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du tar bort tappen i mitten så ska du se att dom släpper.
Du pressar tillbaka dom med ett lämpligt föremål. Plast tappen är till för att expandera plast klippset
Räkna med att någon går sönder (händer alltid för mig) men dom finns att få tag i som res del på bmw.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Ett tips är att köpa en uppsättning nya clips redan innan du sätter igång För precis som Pelle skriver, det är alltid nå´n som går sönder...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tack för tipsen. Ska köpa mig en uppsättning clips.

Pelle:
Jag är nog inte riktigt med på hur du menar....ska jag trycka neråt på toppen av "snoppen" som sticker ut?
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Tjena wolv!!
De pinnarna i mitten går att trycka ut från baksidan så att säga. De expanderar plasten precis som Kristian säger. Ser ut som såna jag menar iaf... Tror även att de bara går att trycka igenom från ett håll. Tror pinnen är platt i ena änden så att den inte kan tryckas igenom den andra plasten helt så att säga... (lite osäker)
Ring mig om du behöver hjälp!!
Du har kvar mitt nummer va?? Annars ringer du Micke Olsson så får du det. Har inte tid att kolla mailen ikväll nämligen.
/Kidde

Vill ha BMW igen!
Snikna killar lägger dom utbockade plast clipsen i varmvatten i 5 min spänner sen in dom med t.ex. stål tråd medan dom svalnar, så är dom andvändbara igen (vanligtvis..)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
wolv: Spar du sno.... till vildkatten.:))
det brukar gå alldeles utmärkt att både pilla bort pluppen i mitten och ta bort resten av pluggen, tar med det feeling så går det att utmärkat att återanvända.Men det brukar ju alltid försvinna nån liten jäkel så att köpa på sig en gäng extra är inget fel.
Och plast är ju plast. Det var en hel del sånna däringa rackare att plocka bort när jag monterade draget på min bil, det var fullständig invasion bakom stötfångaren:)

MVH
Hasso
Länk

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Nyfiken som jag är så undrar jag hur mycket clips kostar på BMW. 25:-/st, 50:-/st, 75:-/st :)
Med tanke på att en adapterkabel som man bygger själv för 15:_ kostar på BMW runt 200:- så anser jag frågan relevnat :-))))
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Min erfarenhet av att köpa clips från BMW är att det i princip är gratis! ca-priset för ett clips (beroende på utseende) brukar ligga på 1-3kr/st. När jag för några år sedan fixade ett antal clips till min morfars Nissan Sunny-92:a så höll jag på att ramla baklänges när clipsen kostade runt 15kr/st!!! snacka om skillnad!

Mvh/ Micke t
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
micke t: Det var mest ett skämt från min sida men det är ju en sån pryl att om den är special special så vet företagen hur de ska ta betalt.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
hasso:
Hehehe :)
Tack å bock för mailet, det var de clipsen jag menade. Synd som attan att spoilern inte går ner i de gula lådorna ;)
Lackar du själv?

Kidde:
Jajjamen, jag har kvar ditt nummer. Ska nog reda ut det här med clipsen, men tack för erbjudandet. Däremot skulle jag gärna acceptera lite hjälp från dig och din garagedomkraft :)
Ringer dig senare!
Förresten, jag snackade med Carlskrona Billack (är väl de som gör lackjobb till Rudvi tror jag) och de sade att de normalt sett tar 900 + moms för en bakspoiler. Det låter billigt!?
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Nån som har erfarenheter av Carlskrona Billack??

Mvh Ricke
Ki
620
Kidde
En kompis började jobba där inne för ett par veckor sen. Han säger att det är underbart och mycket seriöst!! Mycket bra resultat (han har jobbat på annan lackfirma innan), så han har att jämföra med.

wolv:
Bara ring du, så ska jag kunna hjälpa dig med det!! Har du pallbockar?? Har mina utlånade, men jag ska ta hem dom när jag kommer ihåg... Har varit utlånade drygt ett år nu bara...
/Kidde

Vill ha BMW igen!
Ki
620
Kidde
Just det: 900:- + moms låter rätt OK!! Inget att fega för om bilen ska bli fin tycker jag.
/Kidde

Vill ha BMW igen!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Kidde:
Japp, har köpt mig ett par pallbockar
Ki
620
Kidde
wolv:
Gutt!! Bara hör av dig (i så god tid som möjligt) när det är dags att sabba Z3:an:-)
När ska du lämna spoilern för lack?? Eller vad det nu var...
Fick du inte mitt mail om stolen?? Att jag inte hittade någon alltså...?? Vet inte vad jag skrev mer, men säkert inget viktigt.
/Kidde

Vill ha BMW igen!
Kidde:
Köp dig en egen BMW att "sabba".. :-)))

_____
Micke
Länk
Länk
Ki
620
Kidde
Micke lille... Har ju en förklädd Beemer :- )
Du vet lika bra som jag att jag vill ha en BMW igen!! Kanske Janne är sugen på att sälja tillbaka 530:n som jag fortfarande (faktikst) ångrar att jag sålde... Tyvärr finns inga pengar för tillfället. Måste sälja nåt med rejäl vinst först...

Ska vi ta lite X-Box nån dag eller???????? När kan du??
Maila mig om det eller ring ikväll. Är hemma från 18.30 som vanligt!!
/Kidde

Vill ha BMW igen!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Kidde:
Ja, jag fick mailet, kom på att jag har glömt att returnera ett svar nu när du nämnde det. Synd att du inte hittade någon stol, men sånt är livet :) Fanns det ingen bandare eller knopp heller?

__
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Satans j-vla plastclips från h-vete!! :/

Jag ger nog upp nu... De sitter som berget! Har fått bort ett par stycken av den typen ni beskriver och ett stort antal av annan typ. De som återstår sitter så illa till att det är omöjligt. Jag behöver lossa båda lyktinsatserna totalt, för det sitter sådana gynnare under dem med. Nu minns jag varför jag hatar att skruva och dona!!
Kallt och besvärligt är det i garaget också.

Oj, vilken klagolåt det blev... :)

__
Länk
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Wolv-> Alternativet är att trycka in plastpliggen i mitten. Om du inte hittar den igen så ersätt hela clipset... kostar mindre energi och tid, att sätta i en ny än att fajtas i onödan.

Lycka till !

/Jake
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.