AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.419

Någon med tips hur man tvättar rutorna inifrån?

Sida 2 av 2
Tar upp en gammal tråd

Effektivast till fönster och paneler är microfiberdukar, så kallade mirakeltrasor.
Det ska inte tillsättas något putsmedel utan de fungerar bäst fuktade av rent vatten.

/N
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
...eh... faktiskt så fungerar det bättre (snabbare) med amoniakbaserade putsmedel än vatten. Men det är betydligt bättre för miljön att bara använda vatten! Det viktiga med microfiber är att man inte får använda mjukmedel när man tvättar dom.

En bra microtrasa fungerar kanonbra att "skinna" bilen med efter tvätt, jag tycker den är mer effektiv än både naturligt och "fusk" skinn!! För den funkar perfekt på lack, metall, glas, inredning, tyg m.m. Efter tvätt i 40 grader maskintvätt är den som ny igen - redo att användas.

Jag var inne i min lokala ICA-affär i somras och såg en hel pall med utgående produkter, bl a microtrasor från ett fabrikat som skulle utgå.
Priset var -75% mot ursprungspriset. Jag trodde inte mina ögon och slog till och köpte 20 st!! En äldre dam tittade på mig när jag rotade runt i pallen och lassade upp i famnen. Sedan tittade hon ner i pallen och sedan upp på mig igen -"Vad håller han på med?"
Det sista jag såg av henne var att hon stod lutad över pallen och rotade efter trasorna hon med.

Gav bort 5 trasor till morsan och resterande delade jag upp mellan mig och frugan. Tror du inte jag blev dagens hjälte när jag berättade vad jag hade betalat?!! Nästa morgon när jag skulle gå till jobbet fick jag strikta order om att gå till ICA-affären direkt när dom öppnade. Uppdrag: Ta alla trasor jag kan komma över!

Väl framme vid pallen hittar jag inte en enda förpackning, tydligen gick det upp för damen, från gårdagen, vad det var som låg i rea-lådan.

Så bra är dom!

Finns till skapligt pris på Biltema nu, i tre-pack tror jag, fast inte fullt så bra som "märkestrasorna" - men klart bra för att rekomenderas.

Prova - jag kan lova att du blir nöjd - köp ett par till hemmet och den äkta hälften också - det kommer att löna sig ;-)
Kan inte ens jämföras med div Wettex- och "skumgummitrasor" när det gäller framförallt, kök, bord, rostfritt, keramik, glas eller TV:n.

Lycka till!

If it aint broken - dont fix it
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Vaxade rutorna nu i helgen, blir en helt annan bil.
Vill bara varna för bitemas Whipes dvs glasrengöringsdukar i liten burk. Värre skit får man nog leta efter... blir kladdigt luddigt randigt.

Går däremot att använda som dammtrasor eller till annan rengöring men till rutorna så är de inte att rekomendera.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.