|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Då det nu som då förekommer en hel del mer eller mindre ärliga bilskojare som ertappas med "brallorna nere" s.a.s Inte alldeles ovanligt att en fifflad bil avslöjas genom tidigare ägare , research osv av det BMW tokiga folket här på sidan, frågan är då: Skall man hänga ut dom eller inte?? Min uppfattning är tämligen klar: ja för f-n!! Vad tycker du?? | |
| Absolut!!!!!!!!!! Kanske det hjälper nån från att bli blåst! | |
|
Om det görs på rätt sätt tycker jag att det är ok. Dvs att man har något att visa upp som styrker bluffen. I rena ord mot ord situationer kan oskyldiga hängas ut och det vill vi väl inte? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Håller med Kristian och jobbar för närvarande på en Site där man ska kunna raportera BMW-relaterade företag som misskött sig. Klar i betaversion om några veckor förhoppningsvis. |
|
|
Ack ack ack. Om det ändå vore så enkelt. Om alla "avslöjanden" vore sanna. Om avslöjaren själv fick stå för det han skrev. Då vore det inget problem. Nu är det inte så. Vi på BMWPower är tvungen att låta diskussionerna hålla en viss nivå för att inte riskera att bli åtalade enligt Lex Aftonbladet. Ingen borde tveka om vad vi tycker om fifflare, vi har skrivit spaltmetrar i ämnet. Hoppas bara alla förstår att det finns två sidor av ett mynt. Mvh /Janne, BMWPower |
|
|
Är bevisen solklara så självklart skall personen ifråga hängas ut! Men inte om bevis saknas! Och bevisen ifråga skall, och måste vara såpass omfattande så att vederbörande kan åka *dit*....... E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
|
Hej! I detta fallet är jag också benägen att hålla med Kristian. Om de fular med bilarna så ska det synas också, dock utan några överdrifter eller faktafel. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Häng ut dom om dom bevisligen fuskar/luras. Länk |
|
| Man ska nog passa sig för att namnge bilfirman men jag tror man kan skriva så att "alla" fattar vilken firma man menar för att ha ryggen fri. | |
|
Håller med Jan S i detta.... /Simon |
|
|
Janne belyser ett delikat problem i situationen! Kräken bör hängas ut, men risken finns att "ansvarig utgivare" åker dit på det... :o( Husses idé är nog rätt bra! Insunationer av det mer tydliga slaget utan att namnge firman i fråga borde ge alla informationen de behöver, utan att hänga ut dem "på riktigt"... Bara vetskapen om att denna sida finns, och att upptäckta mätarfuskade bilar diskuteras här, kanske kan avskräcka några skummisar! Tyvärr läser ju inte alla potentiella beg-bilköpare denna sida... :o/ Mvh |
|
| jag tycker som husse man behver ej säga namn direkt men man kan peka ut dom indirekt..tror många bmw relaterade firmor läser i detta forum. | |
|
Att hänga ut någon indirekt och samtidigt lägga upp något som styrker det hela är ingen lätt match. Men hur fungerar det om man hänger ut bilen istället (modell,färg, reg.nr osv)? Kanske inte helt enkelt eller juridiskt riktigt att göra det heller... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| iförsig sant kristian men att hänga ut en bil e väl inte så farligt. Ja menar jag kan tala om vilken bil jag tittat på och berätta vad för fel den har mm...sen är det upp till säljaren att ljuga om han vill det men förhoppningvis så har den personen redan läst här i forumet och slipper bli lurad. | |
|
Hej! Klart man måste få namnge firman i fråga. Annars hade ju inte svartalistan.com eller vad den nu heter funnits. Bara man ger firman en chans att förklara sig t.ex genom en moderator. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
Bimmer7er |
Är skojeriet solklart och den drabbade råkat illa ut (ekonomiskt) så tycker jag att en antydan om vilken firma det gäller skall framgå på forum typ denna. Det har ju en förebyggande verkan oxå. Jag tror att de flesta inom bilbranschen är medvetna om risken att bli uthängd är stor när de fifflar/myglar eller begår misstag som de inte rättar till. Branschfolket skall känna press på sig att uppträda på ett korrekt sätt! Annars...... /// Bimmer7er |
| håller med bimmer7er, e firmor oärliga ska dom ju ta konsekvenserna av det oxå. | |
|
Nog är det så...men vem avgör vem/vilka som är oärliga? Vilka kriterier skall uppfyllas? Hur verifiera fusket? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
* ljuger om uppgifter på bilen tex mätaren (garanteras av firman) sen så visar det sig att det var en lögn, firman kanske ej vet men då ska d inte garantera något det är bedrägeri enligt lag. * Om firman har vetat en skada men ej berättat om den tycker jag är oärligt jag menar vissa vet ej men firmorna testar och kollar ju bilen noga när dom köper in den. |
|
| sen kanske du frågar hur vet du om firman VISSTE att bilen var skruvad, jo det kan man ta reda på att ställa massor av frågor, anteckna alla svar du får, för eller senare så gör firman bort sig ja menar en firma som ljuger en gång brukar väl ljuga flera gånger o hur ska dom komma ihåg allt dom ljuger om..sen så att när man garanterar nåt så ska man ha bevis o va 100% säker annars tycker ja att man inte ska garantera, garantera är ett tungt ord o borde inte missbrukas. | |
|
Soki. Förtydligande: Om firman garanterar miltalet för att dom tror att miltalet är korrekt gör inget annat fel i lagens mening än att de måste åtgärda de eventuella fel som kan härledas till det felaktiga miltalet. Det på grund av att de som ftg har en utökad undersökningsplikt. Problemet med det hela är att kunna visa att ditt problem kan kopplas ihop med det felaktiga miltalet. I övrigt har man rätt att "hänga" ut en handlare om det är fler än en som har råkat ut för något. Med hänga ut menas att man får säga firmans namn och var den finns. Däremot får man ej förtala. Det här med bevis och bevis får man passa sig för att använda. I en stämningansökan till Tingsrätten så skulle det räcka med att ett antal personer har råkat ut för liknande saker för att "få hänga ut någon" även om man ej har faktiska/fysiska bevis. Vad man dock måste komma ihåg här är att den som "åker dit" är den ansvarige utgivaren om det blir ett bifall. Dock finns det ett flertal mål där man har slagigt fast att det ej går att applicera termen ansvarig utgivare på internet. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.