AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.191

steptronic på 528 E39 bra?

Sida 2 av 2
Det ÄR en automatväxling, dvs en automatisk koppling när man petar upp eller ner växlarna. Visst är den snabbare än tiden det tar att släppa gasen, koppla ur, byta växel, släppa upp kopplingen och gasa/motorbromsa osv. Helt tveklöst, men med kontrollerad "slirning". Vill man ha häftigare saker att imponera med så är det SMG som gäller.
Låt oss kolla om några år vem som har rätt/fel. Jag sätter en pinne på att det kommer steptronic/tiptronic/motsvarande i allt flera bilar, vem sätter imot?

FP
Kan ju bara konstatera att steptronic i förfinad form ("Switchtronic") duger åt hr Burkard Bovensiepen i allehanda feta modeller han slöjdar ihop i sitt "källargarage"

Enda jag stör mig på är att det tagit så lång tid att vända rätt spaken ( dvs nedväxling framåt, uppväxling bakåt)

Huruvida det duger till att impa på brudar ( vanligen är dom max 17 när sådant imponerar...) är kanske inte Folke & Hasso rätt män att svara på...*S*
Riktigt vad gäller spaken. Iofs sketenkelt att flytta kablarna på brytarna, men +/- markeringen vid sidan av spaken står ju kvar..
Vad gäller det sista stycket vill jag bara inflika: Been there, done that. Eller vad säger Hasso?

FP
Man får ju hoppas att det var på 60-70 talet detta begav sig...*S*

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke : Instämmer och GM: med det efternamnet skulle jag inte vara så kaxig:)))

MVH
Hasso
Länk

ha ha ha den har vi ju aldrig hört förr...*S*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.