AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.190

steptronic på 528 E39 bra?

Sida 1 av 2
Hej. Jag funderar på att byta ut min E34 525 mot en E39 528. Jag är lite nyfiken på känslan i steptroniclådan. Känns det som en manuell växling eller blir det en klaasisk automatlådeväxling med 1-2 sek. fördröjning innan det händer något (om man växlar med paddlarna alltså)? Synpunkter tack!

Micke
jo
183
josef
525IA Touring-02
Om jag får säga mitt , så kör jag 99.9% på Automanten..

Någon gång kan man leka med spaken , men det är inte ofta .

Du undrar om fördröjningen , jag tycker att växlarna går in ganska fort ..

Och när du växlar ned så känns det presis som en manuellåda..

MVH

jossi
Det är alltså stor skillnad mot att, på en vanlig automatväxlad bil, dra spaken från D till 4, 3, 2, 1?? Det låter ju i så fall ganska bra... Fler synpunkter??

Micke
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Steptronic lådan är helt underbar måste jag säga! Det är inte ofta jag använder den funktionen men när man väl gör det så är den grym. Ingen fördröjning här inte!! Här pratar vi underverk från Bayern! Rekas varmt!! ;-)

Dessutom så har Du Sport läget om Du inte vill köra "gubb" läget dvs D-läget.

Länk

MVH/Andrè

Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
En automatlåda blir aldrig som en manuell låda, steptronic eller ej. Visst finns det fördelar med steptronic, om man tex vill slippa nedväxlingar i motlut mm, men man får inte samma känsla som i en manuell låda. sedan är det förstås en smaksak vilket man föredrar.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Brogren-visst är det så men nu var det inte det saken gällde!

Länk

MVH/Andrè

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Äntligen får jag säga mitt om en Steplåda... :-))
Det har väl varit så i föregående diskussioner, om man ska ha automat eller ej, att de som inte har automat har talat om hur gubbigt och inte vet jag vad mer, det är med just automat. Manuell är sportigare och ger mer känsla....bla, bla bla.

Det beror på vad du vill ha. Jag ville ha automat och köpte mig en. Den är underbar!!! Och då menar jag det.
Steptronic har jag använt, men inte så himla mycket. Innan jag åkte till autoban med bilen i somras hade jag väl använt den som josef. Att visa nyfikna hur det fungerar och testa lite själv. Men i på min semesterresa fick jag användning för den delen av automatlådan också.
Eftersom automaten är väldigt högt (eller lågt blandar dessa begrepp) växlad i 5:an (låga varv i hög fart) så växlar lådan ner vid gaspådrag. Då var det bra att använda stepfunktionen. Jag använde den även vid serpentinkörning i Kroatien. Jag skulle vilja påstå att den är snabbare än manuell låda.
Från att du lyfter foten för att koppla ur till att du får gasa igen så tar det en viss tid. Jag vill påstå att steptronicväxlingen är snabbare.
Sen är ju inte känslan riktigt som med en manuell. Du har ju fortfarande en del slir i lådan.
Jag tror inte att de blir en manuell låda för min del någon mer gång.
Jag undrar om någon här på forumet är missnöjd med den automatiskt växlade bilen???

Mvh

/NP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Du har mail e25519!

Mvh

/NP
Jag vill ju helst ha en automat när jag slö-kör, och en sekvensiell låda som växlar stenhårt och helt utan fördröjning när jag kör aktivt. :)

Ni hajjar va?
....som en bränslesnål monster-V8
....en riktigt snygg brud som förstår filosofiska diskussioner
..eller
....en riktig helkväll på krogen och ändå ingen bakfylla

Kan man verkligen få bara fördelarna med en automat och inga av nackdelarna? Det är väl egentligen det jag undrar...

Micke
Ay
19
Aydin
528IA -98
Bästa i alla kriteerier!!!!!
Går direkt in i växel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har alltid i stort sett kört och ägt automatbilar sedan 1976 och ingen låda är trevligare än denna.

MVH
Hasso
Länk

Jag har aldrig kört en automatväxlad bil en längre sträcka. Men när jag provkörde en 530iA, innan jag köpte min, kan jag säga att jag inte var nöjd med växlingarna. Med då var det ju hårdkörning som gällde. Om man inte släpper foten från gasen när man växlar så hinner bilen varva 1500 rpm innan nästa växel går in! Lite kortare men med ett ryck, i fall man släpper gaspedalen...

Mao, steptronic inget ifall du vill köra hårt!

Obs! Detta är min åsikt, så hoppa inte på mig alla automatälskare! ;)

/Manray/
Gubbracer
Håller med Manray!

Testade en 540 med steptronic idag! Ingen höjdare. Men då kör jag en manuell 540 normalt så upplevelsen var väsenskild!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gubbracer: Svart 540I-97?? 17000mil??

MVH
Hasso
Länk

En kort provkörning ger nog ingen rättvisa åt en steptroniklåda i E39.
Lådan är adaptiv, den memorerar hur du kör, hårdare körning = senare uppväxling osv. Men det går åt ett antal mil för att växellådans styrning skall ställa om sig.
Nåt slir förekommer inte när den väl växlat färdigt och lock-up går in. Då kopplas momentomvandlaren bort och in/utgående axlar är låsta mekaniskt till varandra, en av orsakerna till den erkänt låga förbrukningen på t.ex E39.
Som Hasso skriver, i dagsläget finns knappast nåt bättre i automatväg. Han har ju lite amerikanskt gjutjärn att falla tillbaka på vad jag har förstått:-))
Det som kanske upplevs som nerväxling vid motlut är förmodligen lock-upen som kopplar ut, motorvarvet höjs då något, vid nerväxling höjs varvet mera markant.
Sen är det som NP skriver, den som kan växla snabbare än steptronic är inte dålig, men som med alla automatlådor sker växlingarna med ett visst mått av slirning i övergången.
Gör den som vill ha hårda växlingar och ändå lite hjälp finns ju alltid SMG att tillgå...

FP
We
192
Wengen
528iA-98
Har nog alltid varit lite tveksam mot automat lådor tills jag provade en kompis bil med steptroniklådan. Efter det så var jag helt såld, det enda som jag tänkte på var vill ha, vill ha, vill ha.
Så jag köpte min bil med steptroniklåda och jag ångrar mig inte. Tycker den är störtskön. Finns inte några andra alternativ efter man provat.

/Wengen
Gubbracer
Hasso:
Orientblå
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gubbracer: Manuella är ju inte så vanliga och det rullar en svart 540I som jag brukar se till häromkring ibland och den är visst hemmahörande i Helsingborg med omnejd.

MVH
Hasso
Länk

Gubbracer
I helsingborg finns alla många udda bilar och dessutom flera av varje!!! ;-) Har också sett ett par manuella här i stan förutom min.
Gubbracer
Stryk "alla"
Illertissen
Steptronic.en e en leksak...Inte lika kvick som manuell utan mer som en "automat" växling...Steppen använder man bara när det är brudar med i bilen...Har jag fel?? Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.