|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
aero: Den 9-5-kombin du talar om var fyrhjulsdriven. Bara så du vet. |
|
|
Jag undrar hur vridstyv en 9000 är i karossen, med tanke på att om man hissar upp dom på en lyft stående på domkraftsfästena så går det knappt att stänga dörrarna, man kan se hur bilen viker sig om man kollar noga på springan mellan dörr och framskärm oavsett årsmodell. Sen om man ska montera dragkrok så måste det dit förstärkningsplåtar i hela arslet för att det ska hålla, och dom plåtarna är inte monterade till draget på ngt vis, utan dom förstärker baken helt enkelt.. Man kanske måste helsvetsa varenda skarv för att den ska bli ngt så när vridstyv i karossen? Aero, en M3 är inte en bil i GTI klassen och har aldrig varit, en GTI bil har man tröttnat på efter en vecka.. Sen har du rätt i att framhjulsdrivna går bra i rallyskogen, min verkmästare P-A Ljung vinner dom flesta rallyna i sin Kadett GSI.. Men är det ingen som minns för ett par år sedan när Fredriksson regerade i sin 2,5liters Compakt.. |
|
|
Haglund2306, har SAAB byggt en 4-hjulsdriven 9-5kombimodell??? (snyggt efternamn du har förresten :-) |
|
|
haglund 2306: bilen är inte fyrhjulsdriven!!den är framhjulsdriven! jocce:gti och gti... det jag menade var att det blir ett större hål i plånboken den dagen man har tröttnat på prestandan i en m3:a än när man tröttnat på en bil som har turbo från början.och det gör man snart nog även i en m3.med egen erfarenhet så vet jag att även en bmw vrider sig när man sätter domkraften under bilen.förstärkningarna du pratar om behövs om man väljer stora dragkroken(dyrt) som får dra 1800kg för att öka säkerheten.kul att det går bra med kadetten.:) mvh |
|
|
Jocce>> kan bara meddela att även polarens 530 -89 visar samma symtom när man hissar upp bilen för att byta däck. Sedan så är alla combicupéer aningen mindre vrdstyva pga konstruktionen med att bakrutan öppnas ihop med bakluckan. När CS kom -92 förstärktes baken rejält jfm gamla CC som kom -85. Ska man ha det extra vridstyvt köper man ju bara sedanversionen, om man inte väljer att montera fjäderbensstag mellan fjädertornen även bak. M.V.H. |
|
|
aero: Det var den inte på Kinnekulle i alla fall. Om du har sett avgassystemet på den så är anledningen till att det ser ut som det gör att det skall få plats bland alla tillägg man fått göra för fyrhjulsdriften. Vackert är det inte, men den går bra. Det kan jag inte säga emot. |
|
|
Jocce: Jag minn mycket väl Fredrikssons compakt! Vilket fruktansvärt underbart motorljud det var i den maskinen... Gåshud! |
|
| dags för bmw att satsa igen på rallye, varför gör man inte det i större utsträckning? | |
| haglund2306: vad har den för färg? vet du vad teamet heter? vad är det för slags lopp dom kör? dom jag pratar om kör 9-5kombi med framhjulsdrift. | |
|
detta är ingen hets på nåt sett. har ni mätt t ex 100-150? eller 100-200? jag har följande siffror i alla fall. 4,1 och 11,3.. inte helt orginal. vore kul med en jämnförelse. |
|
Perkka |
Tomsan: Vad har du för Saab? & vad har du gjort med den? Mvh Per ZtreetGhozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Jah kan lägga till lite här också...jag har en M3 3.0 nu och hade en 850 turbo som var större turbo, portad grenrör, uppsvarvad lmm, mappad, 3" efter turbo och ladda 1,1bar,.... Kan bara säga att den skulle dra min 3.0 efter 100den gick bra som f**...fast i o f s var det inte vanligt bpu trim...vad har en 3.0 för sluthastiget på 201m??polarn hade samma trim på sim och har 138kmkm/h och 9,nånting |
|
|
Robban_lkpg >> Var det 1,1 bar vid max effekt? Hur fungerade det med motorn, höll stakarna t.ex? Vilken turbo? M3 3,0 ligger väl runt 130 km/t på 201m, tänker på Sverige Vs Norge testet i Bilsport för några år sen. |
|
|
Jag hann aldrig bänka den innan jag bytte den mot m3:an men jag tror maxeffekten låg vid 1.1bar maxeffekten brukar ju ligga vid 5000rpm ungefär och innan det faller...jag hade ett 16t aggregat på den och kolvar och stakar i den motorn pallar ungefär 1,2-1,3 bar innan de kroknar. Kolvarna håller för mer men det är vevstakarna som brukar ge sig vid laddtryck över 1,3. De flesta vanliga chippen lägger laddet på 1,2 bar på en 850 turboså jag valde att ha det lågt för att spara motorn och satsade på andra grejer för att få mer effekt istället såsom grenrör osv.... Jag kan tänka mig att effekten låg på ca 300hk och ett vrid på 400-430nm ungefär..org. koppling palla inte för trycket så jag hade en starkare variant |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.