AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.454

M3 3.0 Vs Saab 9000 Aero?

Sida 1 av 7
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Vem vinner om förarna är jämna.
Och saaben chippad til 280 hk.
En kompis har en aero...bara undrar ifall jag får pisk...
i så fall får ja la trima lite ja me=)

///M3
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Antar att det är en 3,0 du ska köpa.

0-100 vinner du
på bana vinner du överlägset
segdragningar och 0-200 vinner nog Saaben pga sitt högre vrid på låga varv.

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
91
20
911Johan
M3-94 Coupé
Inte för att någon här bryr sig men, jag har ägt en Saab 900-94 med 273 bromsade hk. Den skulle inte hänga med min M3 oavsett fart. (tippar att den gjorde ca 14.5 på strippen)
Är det inte fler än jag som börjar tvivla på en del trimmfirmor?Tex. en Audi S3 med 340 Dahlbäck hästar 14.45 på strippen
BSR volvo 355 hk typ samma tid.

Äger: Porsche 911 Turbo-1992
BMW M3-1994
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Johan// Ibland undrar man...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Uppe i fart från säg 100 får 3.0:an antagligen pisk efter som saaben har 400+ nm i vrid.
911Johan
Det ska väll till läggas att det var ägaren själv som körde 14,5 på strippen för första gången typ...
men man kan ju alltid fråga sig hur bra efketen stämmer och vilka priser han tar... han köper ju sina saker från MTM å dom e ju inte så billiga i tyskland!

Länk

280hk 9000 Aero Vs M3 3,0 är nog en rätt jämn duell i farter över 100 Km/t

Ska själv prova mot kompisens M3-95 i vår för att se vilken skillnad det är mellan dessa 2... Min är dock original men går förvånansvärt bra för att vara det, har kört jämnt skägg med en BMW 540ia -01 el 02...

Kommer inte hänga på polarns M3, men är lite nyfiken på hur mycket efter man blir, nån som vet hur en BMW 540ia -01 står sig mot en M3 3,0 uppe i fart ?
91
20
911Johan
M3-94 Coupé
/MNS
Självklart har du en poäng där....MEN,
Jag körde mot honom i sommras med Porschen. Jag har ca 380 hk i den. Kan väl bara säga att det var et möte....
jag har kört 12.82 på Mantorp med en 60 fot på 2.1.
Med en riktig start och fäste borde jag klara ca 12.5.

Ang. Aero ställer jag mig MYCKET tvivlande till över 100 km/h oxå jämför gärna 100-150 med alla sk chippade Saabar och volvo....

M3an är på ingentvis en överbil, MEN det krävs 300 ärliga hästar som inte kroknar pga värme mm. Dessutom bör ju inte Saaben väga 200 kg mer ; ) för då krävs det det ju ytterligare 50 hk.....
Jag tror att M3:an är snabbare i alla farter, men inte med mycket.
Dessutom finns det en VÄLDIGT intressant tråd på Zatzy angående chiptrimmade bilars effektmässiga trovärdighet och då i synnerhet SAAB. Ex. påstår vissa att spridarna inte klarar mer än 250hk i Aeron.
Flåklypa >> Har du länken till den tråden?
SQR har bromspapper på 306hk med original spridare i en 9000 Aero.

Wald: Visst har jag det. Den är väldigt intressant med många kunniga förståsigpåare inblandade, bl.a Nordic Uhrs "representant" Robert Uhr.

Aj aj. Den fick inget eget "länknamn", men tråden heter "Trimchip till SAAB med för låg effekt" och är på elva högintressanta sidor. Nu avhandlade detta SAAB, men jag tror att samma sak gäller andra fabrikanter. OBS! Det finns inget "svar" i tråden, men den är klart läsvärd och sedan får man tro vad man vill.
Lotus Samuel
Det är inte vridmomenten i motorn som räknas i detta fallet utan vridmomentet på hjulen. Där tror jag M3:an har övertaget med sin utväxling.

Lite OT: Är det nån som vet vad Robert Uhr har kört strippen på som bäst? Tycker det är mest snack...
Samuel: Ha ha ha, ja, Robban har kört en mitten eller hög 12:a på strippen tror jag och det får anses som en flopp, även om bilen är byggd för bana. Jag håller med dig om att det är vridmomentet på hjulen som räknas. Vridmomentet i motorn är egentligen ointressant. Effekten är som vanligt det man ska gå på.

Robban skränade ju högt om hur han körde ifrån motorcyklar från 100-150km/h och uppåt.

m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Visst går SAABarna bra uppe i fart men jag tror ayy m3:an är snabbare i alla farter ändå. Du får väl ligga en växel eller två lägre med m3:an men snabbare bör den vara! Farsgubben har en 9 5 aero som är chippad, enligt saabs eget styrsystem ger motorn maximalt 426nm men jag tror ändå att BMW´n är snabbare. Om man jämför med 540:in han hade förut känns saabe rentav slö...

MVH Jonas

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ja....spridarna på saab är väl ingen höjadare...för att inte tala om lådorna...det var ypperligt jävla skönt att höra de...slipper man få pisk då....i o för sig så har han inte chippad eller nåt än.....
men om han gör de så får väl jag åka en sväng till khöler eler nåt=)....Längtar till våren.......

///M3
M3 wanabe
Vilken dålig jämförare.

Jämför Audi S2 och en M3:a

Viste ni att en audi 90-10v går bättre än en 325:a e36

MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
M3 Lover> Bli inte förvånad om du får pisk, saaben ÄR snabbare uppe i fart än man kan tro.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
´Nä....dom går ganska bra....men men...det får bli som de blir...jag har iaf fetast o bästa bilen...=)

///M3
Hmm, jag tänker om lite. I teorin borde M3:an vara lite snabbare, men i verkligheten vette fan. En kompis till mig har en 850 Turbo med system (+ racekat), chip och filter (det vanliga) och den gick helt jämnt med hans fars(!!) M3 limo 3.0. Det skiljde bara i starten. Han har kört strippen på 14.45 med Volvon en gång i tiden. Dock så tror jag att den går något bättre än dom flesta andra 850 Turbos (eller 9-5 aeros) med liknande mods, eller så är han bra att köra, för han hade iaf den snabbaste tiden av alla 850 och 9000 det året han körde. (Bilsports en dag på strippen -97 el. 98)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Om vi snackar 9-3 2.3t kan jag säga att min kompis M3-3.2 hade en träff med denna SAAB, viggenpaketet hade den och modifierad till 280hk. De låg helt jämsides i ca 100km/h för att sedan ge fullt och gå ner på 3ans växel och upp till 180km/h låg de helt jämsides sedan slog de av. )-3 är förvisso säkert ca 200kg lättare än 9000 Aero samt har bättre cw värde pga nyare design, men det SAABarna är snabbare än vad man tror pga den klart tysta motorgången jämfört med M3. En sak är säker iallafall och det är att för att matcha 286 BMW hästkrafter måste en SAAB turbo med liknande vikt minst leverera lika många som BMWn.
Just 0-100km/h är det nästan omöjligt för en framhjulsdriven SAAB att matcha en M3 3.2 (3.0) med samma effekt, har sett bilar med 330-350hk så likt förbannat knappt hamnar under 6sekunder för 0-100km/h, men väl uppe i fart är en annan femma samt när det börjar gå uppför så har sugmotorerna det mycket tungt mot en stark turbomotor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.