|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
| johann, det vore ännu värre för då är ju liksom själva "adelsmärket" hos M3an krossat. | |
| Tur att det aldrig kommer att hända! :D | |
| Ja det om något kommer aldrig, aldrig att hända...jag funderar på M3E30 215hk i framtiden..och den lär ju vara svårslagen på den punkten. | |
|
cordone>> exemplet jag tog gällde de äldre topparna, mera jämförbara med tex B230 toppar mfl. (båda -80:tals toppar) Den som kom -94 och som ser istort sett likadan ut idag har betydligt bättre flöde, och klarar med lätthet 350+ med ett 19t aggregat. Kan inget om flödet i Volvos 5cyl toppar men det är säkert också mycket bra. M.V.H. |
|
| Ok FRIFART, jag är med nu, fick för mig att du tyckte att en moddad Aero som går lika fort som en M3 skulle vara en lika potent bil som M3:an, och att man lika gärna kunde köpa en sån i stället om man spekulerade på M3... sorry my mistake=) | |
| johan: jag tror inte det är så svårt att spöa en bmw eller liknade bilar när det svänger. talar om erfarehet från banracing där en 9-3 krossa både bmw bilar och andra bakhjulsdrivna bilar. förra året körde dom med 9-5 kombi även där gick det ruskigt fort. det här året ska det visst bli en helt ny 9-3 (nya modelllen). som kommer att gå i samma klass som tex viper. det går att köra fort när det svänger med en framhjulsdriven också! det är bekanta till mig som tävlar och det är också dom som har hjälpt mig att gradera upp min aero. | |
|
Jasså, ett uppgraderat Opel Vectra (Saab 9-3) chassi skulle gå bättre än ett BMW 3 serie chassi. Det måste ha varit väldigt dåliga chaufförer i BMW bilarna. /T.P. |
|
|
snälla TP: det känns som man är en aik:ar som har blandat sig med en massa djurgårdare.... visst har en m3 bättre väghållning orginal än vilken saab som helst.men självklart går det att få det i vilket bilmärke som helst. varken m3 eller aero är byggda för bana i orginalutförande. när jag körde upp för min licens på bana så hade jag aeron och det fanns även m3 och andra läckra bilar och alla hade samma problem.det såg ut som bilarna skulle tippa i kurvorna och bromsträckan blev bara längre och längre för alla.när vi var klara och hade stannat så lukta det huggorm om alla bilarna.det rök mycket om bromsarna på alla bilar och på en helt ny impresa hade en drivknut gått .jag fick byta skivor och belägg på bilen för bilen börja vibrera när jag åkte hem.vet inte om det gällde samma sak för bmw-bilarna.men jag har en stark känsla av det. bmw är fina bilar men även dom har sina svagheter som alla märken har eller???? |
|
|
Givetvis så har alla bilar, även BMW, sina svagheter. Men om det ska vara någon vits men jämförelserna så får man väl jämföra orginalbilar med varandra. /T.P. |
|
|
TP:självklart. men tråden togs upp för att någon va orolig för en chippad aero. jag hade en litet smyg race med min kompis här på forumet med sin m3-96 när min va orginal.tro det eller ej men det var ganska jämförbara bilar.självklart inte från noll.225hk mot 321hk är nästan hundra hästkrafter skillnad.verkligheten talade emot det.vilket även han höll med om.jag har för mig att vi drog från 50-60km/ till 160-170km/h aeron blev inte många meter efter,men visst blev det en förlust för mig. |
|
|
aero, Missade du min smiley helt? |
|
|
Men Saaben får inte bättre väghållning av ett chip. Nä, nu är jag bara dryg och envis. Förlåt jag ska skärpa mig :) /T.P. |
|
|
johan: ja det gjorde ja,sorry.. |
|
|
T.P. >> Nej SAAB har inga elektroniskt reglerade chassin ännu! Men om man slänger de svampiga orginalfjädrarna på tippen och monterar grövre/lägre dito ihop med stummare dämpare, stummare bärarmsbussningar och grövre krängningshämmare så blir det en ANNAN BIL av den annars så vanliga SAABen. Framhjulsdriften är dyrare att bygga bort!! Visst kan man KÖPA allt färdigt över disk men själv tycker jag att det är roligare att bygga mig till min snabba bil på MITT sätt och efter MINA önskemål in i minsta detalj och bestämma allt själv. Bestämma allt ifrån karaktär på motorn till väghållningen och sedan konstatera att det blev under halva priset mot kompisen som köpte ett färdigt "kit" (dvs en ny bil) Detta är vad jag kallar bilhobby, man lär sig en hel del om hur saker och ting fungerar på vägen också!! Tycker att det klagas för mycket på folk som trimmar bilar och råkat åka fortare än någon här i klubben som kör M-bil!! F*N villket liv i luckan det blir, milt sagt..... Huvudsaken att man har kul, trots olika mycket pengar på bilkontot! M.V.H. |
|
|
andreas: menar du att saab inte har anti sladd eller vad menar du med elektroniska chassin..? visst är det kul med bakhjulsdrift när man ska leka under kontrollerade former. men går det verkligen att köra fortare med bakhjulsdrift? jag har en kompis som kör rally med en golf (ekonomi) och han kör faktiktiskt fortare än vad många gör som åker starka bakhjulsdrivna bilar.varför är det så viktigt med att det driver bak?ja ja ok på strippen kanske.. det andreas skriver är väldigt sant,tex att det klagas osv.ta tex en m3 som ska vara helt perfekt från början som en del beskriver det.chassit,fjädring,bromsar,motor och styrning.hur länge är det kul då?? när jag var yngre och golf 2:orna (gti 16) var eftertraktade så tyckte man att dom är jäkligt kvicka... idag tänker jag inte ens på att dom finns.vad händer när man tröttnat på sin m3:a? mycket vill ha mer,eller? det kostar ju en slant då.jag sitter ju och somnar i min bil som borde vara ganska jämnförbar med en m3:a. |
|
|
aero: Rally är en sak och bankörning en annan, på grus eller snö är ju inte bakhjulsdrift att fördedra... Jag hade en Volvo T4 som jag satte på Gula Koni dämpare och H&R fjädrar på. Bilen blev stummare och svängde bättre men väghållningen var fortfarande inte i närheten av t.ex. en 3-serie BMW (det kändes ännu tydligare hur "tunnt" chassit var), så att det med rimliga pengar går att få vilken bil som helst att svänga bra är inte helt sant. Skulle förmodligen behövt förstärka karossen, kralligare bussningar o.s.v |
|
|
Wille W>> nej såklart! med bara fjädrar och dämpare vinnar men väghållning en hel del men inte köregenskaper i första hand. Då krävs som jag skrev även grövre krängare och stummare hjulupphängningsbussningar >> dessa brukar vara billigare än en uppsättning fjädrar och dämpare! Sedan får man inte glömma BRA däck och en hjulinställning på allt SIST!! Överkurs är fjäderbensstag, gör nytta på många bilar, M.V.H. |
|
|
Sedan finns det ju även faktorer som: bättre bromsar, bättre viktfördelning, diff broms o.s.v. Lite sådana grejor som man liksom får på köpet när man skaffar en M3'a... Mvh //Wille |
|
|
bättre viktfördelning och diffbroms är ju sant. men jag har ju en form av elektronisk diffbroms på nästan hela ettans växel med hjälp av abs bromsarna.där den blixtsnabbt bromsar ner det hjul som spinner.när man väl är uppe i fart så prioriterar (tcs) styrförmågan för att förhindra understyrning. efter en snabb blick på kompisens m3-96 så tycker jag inte bromsarna är direkt större. men jag kastade bara ett öga på fram och bakbromsarna när fälgarna satt på... är det någon som vet vad det är som döljer sig under hans fälgar?? mvh.. |
|
| På m3:orna sitter det 315mm skivor med enkolvsok. Tror att Aerobromsarna håller ungefär samma klass. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.