AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.451

M3 3.0 Vs Saab 9000 Aero?

Sida 5 av 7
Be
24
Belker
M340i -21
Hm... 310hk låter svettigt med orginalturbo och spridare.
Jag påstår inte att det inte går, SQR har ju ett 309hk kit till 9k aero:n, med org.prylarna.
Annars är det ju rätt kul med Saab om man gillar motorer och trim, finns ju hur mycket som helst att pula med.

Om man läser på sida 1 så har någon skrivit "chippad till 280hk".
DÄR IFRÅN har jag fått den siffran.
310 kanske var liite i överkant men 300iaf
Portad topp och 3" från turbon utan kat m.m. gör sitt med ett ladd på 1,5bar även uppe vid 6000varv!
-Om nu inte tändningen är väldigt snällt ställd...
M.V.H.
Möjligt att testet jag läste angående 3.0 til till 200 inte stämmer. Hittade inget annat att jämför med heller så.

Hittade ett test på en 3.2 (dock med smg) på aftonbladet och där körde den på 20.1
Det testet kanske inte heller stämmer men det var ju även med SMG som är slöare.

Länk: Länk

mvh larsson
Glömde länken där 3.0 kör 0-200 på 20.9.

Länk

mvh larsson
Anders Plars >> Men nu pratade vi "endast" chippad 9000 Aero, vilket brukar innebära chipp, 3" avgas, ~ 1,3 bar laddtryck = 280 hk

Att det sen går att nå drygt 300hk stämmer, men då har man nästan nått gränsen för vad 15T turbon orkar leverera längre stunder.

Wald>> Att gränsen är nådd betyder inte att det finns folk som går över gränsen.....
Finns minst en som nått över 340hk med orginal 15t #6!
Det jag gjorde var att läsa på sidan ett och därför trodde att bilen ifråga som mätts upp till 12sec 100-200 påstods HA 280hk, inget annat!!
Det vara denna effekt jag betvivlade med tanke på fakta/recept och de 12 secundrarna.
Fler oklarheter?
M.V.H.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
dlarsson,

Nog stämmer testet men det måste ha varit ett väldigt bra ex. av M3 3.0.
ae
49
aero..
9000 aero
wald: varför skulle gränsen vara nådd vi 300hk med ett aero aggregat? med den kunskap jag har om 9000 aero så förstår jag inte vad du menar med det. turbon är inte något hinder för att passera 300hk! det handlar nog mest om hur man gör när man ökar effekten i bilen.bra flöde genom toppen och ut från turbon ger väldigt låga avgastemeraturer vilket gör att man kan hålla fullt väldigt länge med höga laddtryck utan att skada något.
trionic ser ju även till att det inte spikar.
Andreas Plars >> Okej då är jag med var du fick den siffran ifrån, men det brukar vara lättare att läsa hela tråden än bara 1 sida ;)

aero >> Som jag sa så går det att ta ut mer effekt än 300hk med 15T aggregatet, inga problem vet en del som gjort det.
Men ett 18 el 19T är ju att rekomendera om man ska upp mot 350hk och över, annars skulle ju inte alla dessa som vässar sina bilar uppåt 350hk välja dessa när man kan välja 15T i stället. Men som du säger så går det, men ju mer effekt ju större turbo.

Med för bra flöde orkar inte lilla 15g pumpa den luft som krävs för över 1.2bar heller va?

Fick jag höra då jag ville ha min 19T #7 att ladda 1.5 par på en portad topp.. Det skulle den INTE orka. Man vet fan inte vem man ska lyssna på. .:)

/A

850T5R - Powered by Autotech
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu är jag konfunderad!

Är detta ett SAAB-forum?
;o)

Mvh
ae
49
aero..
9000 aero
jo han b:nej det är ett bmw forum som har tagit upp en saab fråga!

visst ska man byta upp sig i storlek om man kliver upp till 350hk eller mer.
men faktum är att td04-15 är ett ganska ettrigt aggregat som klarar att lämna mycket luft om man byter mebrandosan (wastgate).vilket jag har gjort till en justerbar.som jag skrev förut så har jag portat toppen och har 1,5-1,6 bar även vid 6250rpm.
så nog orkar den.men sen kanske livslängden kan diskuteras.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Om vi tar upp vad tråden handlade om från början dvs försöker hålla oss på rätt spår så är det mycket intressant vad det gäller prestandan M3 vs 9000cs (Mr Aero's version) eftersom AMS nya mätningar på nya M3E46 säger 0-100km/h=4.8s, 0-200km/h på 16.8s, hm vad innebär detta då? jo hos mig ringer iallafall en liten klocka "riiiing"*ler nämligen att M3E46 grejar 100-200km/h på 12sekunder vilket är samma tid som Mr Aero's SAAB 9000cs presterar i nuvarande skick. Nu säger jag inte att så är det och sätter punkt, utan både AMS och inte minst tidtagningen för (Aero's del) samt väglaget gjorde ju sitt till vad det gäller noggranheten av mätningarna. Men det ger en liten fingervisning om hur snabb en moddad 9000Aero kan bli / eller om vi vänder på steken hur långsam ändå M3E46 är (i just 100-200km/h måste ju tilläggas). Nu kommer 100tals att säga att man inte kan jämföra turbo med sugmotor och det är egentligen inte rättvist, men nog svider det lite bara av att veta att för inte helt astronomiska pengar kan man faktiskt utan att byta "allt" på en Aero hålla "hyggligt" jämnt med BMW's senaste stolthet M3E46. Naturligtvis visste väl nästan alla redan det men trodde faktiskt inte att det skulle vara såpass enkelt vad det gäller nya M3E46, detta gör att jag ställer mig frågan..hurpass mycket snabbare är M3E46 mot den tidigare M3E36 (3.2)??? en god vän påstår att han sätt siffror som tyder på samma toppfart enligt TUV har jag för mig det var.
cordone>> hur mycket effekt ett aggregat klarar av beror mycket på hur modern motorn är, och på hur bra flöde toppen har, hur mycket avgaser som produseras m.m.
Om vi pratar saab så rekomenderas 15t upp till 280-300hk på en 2,3T och upp till max 250 på en 2,0 långmotor 84-93.
Dvs om RÄTT saker är gjorda, dvs 3" från turbon och bakåt och bättre andning på sugsidan (tex fimpad org luftburk och sportfilter).
M.V.H.
Andreas P:
Ja, Saab är väl kanske lite sämre motormässigt än exempelvis den jag har i min T5? Ska ha ett sjujävulskt flöde orginal redan.

Får se vad min 19t orkar med till våren.. inte över 350 säger någon.. någon säger 400hk.

/A

850T5R - Powered by Autotech
FRIFART, Menar du att folk som tänker köpa e46 m3 skulle överväga att köpa en aero istället bara för att dom går att trimma så att dom blir snabbare än M3? Vem bryr sig om en moddad saab kör i från en original M3 på tex tullinge, M3 e46 klarar väl höga 12or vilket inte är speciellt anmärkningsvärt att nå vilken bil man än väljer att trimma.. Prestanda för mig sitter inte i vilken som är tiondelen snabbast 100-200, utan det sitter i samspelet mellan förare motor,låda,chassie osv, och det är ju den stora anledningen att köpa en M3 tycker jag..

Om en saab med tex 340hk kändes lika bra som min M5 så skulle jag säkert kunna köpa en sådan, tyvärr så tycker jag att dom flesta trimmade saabar känns övermotoriserade, chassiet och framhjulsdriften har liksom inget att komma med och då hjälper det ju inte hur mkt pulver man har i motorn, det känns bara frustrerande att man inte kan utnyttja den till fullo som i en M tex(förutom på motorvägen då)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag skulle iaf inte vilja köra 300 med en Saab om man inte jobbat ordentligt med chassi och aerodynamik också.

Sen köper man väl inte en M-bil för att den är extremt snabb rakt fram

FRIFART, en otrimmad E46 M3 gör (minst) 285 km/h med fartspärren borta.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
He he Jocce nu var du lite väl hård, så menar jag inte alls...du känner väl mig bättre än så hoppas jag :-) det räcker med att
SAAB (oavsett modell) har felhjulsdrift för att iallafall jag inte kommer att köpa någon och det där med chassi osv är ju ett välkänt fenomen...ganska logiskt med tanke på priset jämfört med M-bilarna osv..man får oftast vad man betalar för. Oavsett vad och hur kraften levereras får man ganska mycket prestanda/krona iochmed en moddad Aero, men det räcker ju inte i "alla väder" om jag uttrycker mig så. Jag har BMW i mitt hjärta och det kommer förmodligen att förbli så, men kan inte sluta att förundras samt smått irriteras över hur pass lätt det går att få riktigt bra prestanda i vanliga mängdbilar såsom SAAB-turbo samt andra turbobilar. Inte för att jag precis som du bryr mig speciellt mycket om man blir råkar bli omkörd av dessa bilar eftersom "allt det andra" måste stämma för att man skall känna sig nöjd med en bil, men skulle ändå vara "något" irriterande om man inhandlat en fräsch ny M3E46 och vill sträcka ut på en raka och ger fullt men märker att Hisingefläkten stressar förbi en.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag skulle tycka det var jobbigt om Volvon eller Saaben fortfarande hängde på när det svänger. :)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
johann ok minst 285km/h, ja det är vad min kompis säger att den max presterar (han hänvisar till något test han läst från),men säger även att M3 3.2 har liknande siffror enligt samma test och det är det sistnämnda som förbryllar mig..M3E46 måste vara snabbare än M3E36, och därmed basta!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.