AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.453

M3 3.0 Vs Saab 9000 Aero?

Sida 3 av 7
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag håller förvisso med om att de ska lika med trim på båda bilarna vid race....men nu handlade de om en trimmad som och en orginal M3:a..föresten är det väl ännu bättre att ha en orginal bil o ändå dra en trimmad jävla saab!!!

///M3
Sedan så är ju bara frågan vad trimmet får kosta för att vara jämförbart.
Ett chip ihop med 3" framrör kostar ca 4-8tusen och då går det med tillförlitligheten i behåll att plocka ut 280hk, 55 hk mer än orginal.
Tänjer man lite på gränserna når man 300hk med allt utom framröret orginal, men den effekten skulle inte jag plocka ut utan att byta till en större turbo med en passande laddluftkylare monterad i fronten (eller två orginal paralellt).
M.V.H.
Zafiro
Flåklypa, är det M3 (E46) du tänker på när du ifrågasätter motorns hållbarhet?

Det är ju endast en liten del av antalet byggda E46or som gått söndern, med tanke på hur dessa bilar köres, tycker jag att de verkar hållbara överlag, dessutom är det de första årgångarna som drabbats, det måste ju innebära att det är barnsjukdomar och de borde bmw åtgärdat nu?
Zafiro: Nej, jag menar E36. Jag tycker att man ser oroväckande många utbytta motorer på dom. Dåliga Vanos, skurna vevar o dyl.
M5 3.8 ska ju inte klara ett chip där varvtalet höjs heller. E46 ska vi inte tala om, men där gäller ju garantin, samt att det felet är åtgärdat. Det var ju ramlagerna som inte höll toleranserna.

Det är väl inte så konstigt att motorerna inte håller. Bilarna körs hårt och det är optimerade hitech prylar som motorn utgörs av.

Å andra sidan finns det exemplar som hållt närmare 30000 mil. Ojämn kvalitet?

Man måste ju komma ihåg att ingen bil är utan brister. M3:an är ju en i övrigt fenomenal bil för den som gillar biltypen. såväl E30, E36 och E46.
Flåklypa! 3,8:an går magert vid maxvarv, tydligen vanligt vid chippning och toppfartstest där man ligger på högt varvtal under längre tid, då värmeutvecklingen vid mager blandning kan ställa till med att en kolv bränns. Detta har ju inte så mycket med motorns hållbarhet att göra utan felaktigheter i bränse/luftblandningen-motorstyrningen, alla bilar havererar om dom får gå för magert på sådana varv.. Det kan ju avhjälpas om man mappar bilen ordentligt så att den inte går magert.
Jocce: Ok, jag fick för mig att veven fick för dålig smörjning på höga varv, men då är jag med. Mager blandning är ju som du säger ett enkelt problem att avhjälpa OM spridarna tillåter det.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Att chippade motorer går i bitar säger nog mer om dom som konstruerat chippen än motorns hållbarhet,
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Jo man ska väl inte köpa vilket chip som helst, man kan ju köpa ett som är tillverkat av någon som kan det..

Go
52
Godsägarn
Z3 2,8-99
Självklart är M3an snabbare än Sabben.

Gudis:
Har du lite R12 över? Beöver lite avden gammla soppan till 951an!

/
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Godsägarn: Jag kan kolla runt om jag hittar lite.. Det börjar försvinna lite mer nu..

Men jag mailar om jag hittar lite.. Vet du hur mycket du behöver?

Godsägarn kanske har egna erfarenheter av en sådan jämförelse?

Jag tror faktiskt att det är tvärtom, tyvärr :(
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
ok då är det bara att erkänna att kompisens 9000 Aero går riktigt bra..klockades för några dagar sedan 100-200..det tog 12 sekunder måste bli mycket svårt eller omöjligt? för en M3 att matcha den prestandan eller?
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Är lite skeptisk till denna tid, mätte ni utifrån hastighetsmätaren o med klocka? isf så stämmer nog inte denna tid speciellt bra.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
91
20
911Johan
M3-94 Coupé
Läste nånstans att M3 3.0 gör 20.xx sek. 0-200km/h

12 s 100-200 säger du hmmm undrar om jag grejar 0-100 på 8 sekunder med min M3a #ASG!!!!#

Äger: Porsche 911 Turbo-1992
BMW M3-1994
91
20
911Johan
M3-94 Coupé
just det 0-200km/h på 20.9 sekunder enligt ett test som förvisso somliga ifrågasätter....

BMW M3-1994
91
20
911Johan
M3-94 Coupé
Upps "major" felräkning av undertecknad.... suck va trött man blir...

BMW M3-1994
Mätningen gjordes med hjälp av tidtagningsfunktionen på en mobiltelefon och det var mellan 100-200 på hastighetsmätaren som mättes. 12 sek är alltså en VÄLDIGT ungefärlig tid.
Även om den motsvarar ungefär 90-180km/h så är det en bra tid som M3:an får svårt att slå.
FRIFART & M-pire >> Vad är gjort på denna Aero i trimmväg?

För att uppnå 12 riktiga sekunder så innebär det trimm som 18 el 19T turbo, spridare, IC ~ 340-350 hk

Att mäta genom hastighetsmätaren ger ju en hint om hur 2 bilar från samma modell (märke) går.

ae
49
aero..
9000 aero
he hej det är en hel del fifflat med bilen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.