|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
/Frifart Exakt! 286hk är inte 286 momentan hästar som vissa trimmfirmor anger utan snarare 310 hk. Dessutom måste ju turbo bilen väga lika.... Ang S2 (har ägt 2 st) så kommer du ALDRIG se mer än 280 ärliga hästar då org turbo helt enkelt inte kan "flåsa" mer luft..... Men en Chippad Audi är helt klart giftigare att möta då han gärna stallar 5000 RPM och ler mot dig vid rödljuset #ASG# Äger: Porsche 911 Turbo-1992 BMW M3-1994 |
|
|
O-100 lär en saab aldrig i helvete piska en M3:a (om den inte är seriöst trimmad då förstås)...men går dom verkligen så bra uppe i farter som ni säger?????? Jag får reda på inom 2 veckor nu om jag överhuvudtaget kan köpa en M3:a i vår...ingen som har nån fin 3.0 till salu kanske???... ///M3 |
|
| Objektiva uppmäta värden på en SQR-trimmad 9000 aero med 309 hk visar att den gör 100-150km/h på 5.8 sek. Vet ej hur snabb en M3 är i motsvarande intervall men trimmade SAAB:ar är inte långsamma. | |
|
Tror nog att aeron tar BMW:n, de väger väldigt lika, luftmotståndet är större på en 9000 pga den klart rymmligare kupén. Men vridet och därmed effekten på varvtalen en liten bit under det varvtal där MAX effekt anges är klart högre i saaben. Dvs man börjar ju inte gasa vid 7000varv eller vad det nu kan vara som BMW:n ger sin maxeffekt, utan vid ca 2000varv under detta varvtal och vem har mest effekt där?? Vad är gjort med Saaaben? Bara chip ger nog inte 280ärliga under någon längre tid, skulle gissa på att 3" avgas ingår och därmed är 280Hk inga problem alls. M.V.H. |
|
|
Andreas: Har SAAB:en verkligen ett klart bättre högsta effektregister? F.ö ska man varva motorn lite över maxeffekten. |
|
|
Andreas, Nu stämmer nog ditt resonemang förutom på en viktig punkt, man börjar ju rejset vid en viss hastighet och om bilarna är ngt sånär lika växlade med avseende på hastighetsintervall för resp. växel så kommer Saaben också hamna 2000 rpm (eller iaf ngt liknande) under sin effekttopp. |
|
Dani |
Kanske helt ointressant, men körde igenom hela tyskland i helgen och kom hem idag. Körde 330i:n...o polaren löpte en 328Ci -00...stötte på en fartglad 9-5 Aero tror ja den heter. VIsserligen kombimodellen. Han hade inte en chans i ngn fart..inte heller mot 328:an...manuell..min va step. |
|
Är du säker att han inte körde i ett snabbt tempo, men inte max. Det låter helt osannolikt att en 328 med 190 hk inte ger en Aero med 230 eller 250 hk en chans. Vikten är nog ungefär lika, men SAAB:en bör ha lite mindre transmissionsförlust och säkert mindre luftmotstånd också |
|
|
Dani >> "eller vad den heter" he he, kan ju varit allt från en 2,0 lt till en 250 HK Aero alltså? Du såg inget märke? |
|
|
Flåklypa, Varför skulle 9-5 ha mindre luftmotstånd än en 328Ci? |
|
Dani |
nej...såg att han fläska på allt han kunde...och vi gjorde det ett flertal ggr på autobahn. Ibland låg han före o kicka..ibland ja o min vän i sin bil... Hur som helst han hade ingen chans.. Det va en riktig Aero såg på fälgar o allt...samt sen på tappen när vi snackade.. Det stod aero på.. 328an fick sig en match..men klarade ädnå av honom..men kan ej uttala mig så mkt..då ja inte körde den. |
|
Hej!Min kompis har en 9000 aero med trimchip,har kört mot honom flera ggr.Han har ingen chans i starten men ligger nästan jämnt (när hans framhjul väl fått fäste) upp till ca 160km/h sen drar jag ifrån. Underskatta inte Saab,de är snabba! M3-97 |
|
|
Måste kommentera lite ang växellåda. Saab (900 , 9-3) har bra 1-2 men hoppet 3-4an är gigantisk. Min Saab gjorde 195km/h vid 7200 rpm på 3an!! M3an är ju optimerad för sin motorkaraktär eller....? Fysik lektion nr 1. Du har ett hjul som har ett högt tröghetsmoment. Då kan man ju belasta hjulet med en kraft utan att den rör sig vad har vi nu? Ett VRIDMOMENT i tex Newton! Vad händer då om hjulet börjar röra sig? Jo faan vi har ju fått en EFFEKT i tex Kw!! Väldigt enkelt förklarat för de som fortfarande inte fattat galloppen. |
|
|
Vilken växel förarna skall välja beror ju på motorkaraktär och utväxling. Utväxlingen är ju normalt sett anpassad till just motorkaraktären! Sedan så går ju alla bilar att varva lite över det varvtal där max effekten ligger för att på så sätt nå en högre medeleffekt över det varvtal man utnyttjar vid en fullgasacceleration genom växlana. Ingen som vet vad som är gjort på bilen? verkar ju konstigt att någon vill rejsa mot en som inte vet vad som är nerlagt i jobb(trim) på bilen..... Trimfirmans namn vore väldigt intressankt!!!! Lycka till båda två! M.V.H. |
|
|
Johann: Eftersom SAAB är rätt duktiga inom aerodynamik, samt att en modern kombimodell har lägre luftmotstånd än motsvarande sedan. Nu missade jag att BMW:n var en coupé + att den sannolikt har mindre frontarea, så mitt resonemang kanske inte håller. Jag tror dock inte att det skiljer mycket. |
|
|
Varför ens jämföra en ORIGINAL M3 mot en TRIMMAD Saab ?? Ska det inte vara jämnt, ? Antingen TRIMMAT eller INTE TRIMMAT. ?????? (Jag skiter väl i om jag blir från ålt av en trimmad Saab, jag vet att jag har en orginal bil som inte ansträngs mer än den var byggd för att klara.) |
|
|
Gudis >> Då kan du ju knappt jämföra nån bil med nån annan om dom har olika effekt om man ska gå efter ditt tråkiga synsett. Nu är det så att t.e.x Saab inte har byggt nån bil med 286hk, just därför kan det ju vara kul att se vad en chippad Saab går för mot en M3... just därför att dessa Aero brukar ge runt 280hk vid just chippning... Nää jämför du din M3 med alla andra 3,0 286hk M3or, lika barn leka bäst, eller hur var det nu...?... |
|
|
SANT.. därför umgås jag enbart med polare som har M3 3.0.. ! |
|
|
Hm trimmade saabar går mkt bra men det gör även trimmade 142:or och trabanter om man så vill,man kan modda en flakmoppe så att den blir en M3 killer.. Man kan överladda en M3 och köra skiten ur allt som driver på 2 eller flera hjul.. Jag håller med Gudis på den punkten att det är ointressant att jämföra trimmade bilar med original, det bryr ju en inte i ryggen om man får stryk av en skoda om den är trimmad, den trimmade bilen kommer alldrig att bli potentare än original bilen i mina ögon den originala är ju liksom orörd och ligger på sin lägsta nivå. Men det är min personliga åsikt, jag väljer bil efter hur den är i original utförande och inte hur den kan bli efter massvis av modifiering, och där ligger ju M3/M5 bra till som är perfekt från början till en oslagbar penning. |
|
|
Frågan är ju om M3-motorn verkligen håller för vad den är byggd för. Hållbarheten är ju det enda frågetecknet på den annars underbara motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.