AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.103

Allt du vill veta om vad chip ger till BMW

Sida 2 av 3
Hur mycket kostar det i materialkostnad att progga ett chip ? kan inte kosta många kronor.. Men visst det är ju utvecklingstiden som kostar..

Vem som helst som har en EPROM skrivare kan ju göra sina egna chip?

/Jimmy
Länk
BMW735IA:

Ca 40:- är en siffra jag har hört. Problemet är väl inte att programera utan att få korrekt programvara så inget obra händer med motorn?

Qvarnis
mm.. jag har ett kopierat chipp i min.. billigt å bra.. :)

/Jimmy
Länk
ant
jo jag har också ett kopierat chip. köpte det av en kille i tyskland.
han hade kopierat bmw egna grupp n chip. jag betalade 590kronor inkl. frakt. jag sparade många kronor på att köpa det istället för ett superchip eller liknande.

==========
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Qvarnis: Vad som vore intressant att veta är hur ni anger en effektökning utan att ha bänkat motorn?
Vad jag skulle vilja veta är hur ditt chip skulle påverka motorkaraktären på min 325:a -95.
Jag skulle vilja ha mer vrid lägre ner i registret, som motorn är nu så kommer det ju en knuff vid 3000 och sedan ytterligare en vid 5000 rpm.
Tu
21
Turbo5a
325ix -87
Om jag har tex. 288 graders kam, extraktor, luftfilter och sportavgas och vill chippa. Ska jag köpa ett vanligt chip eller kan jag köpa ett modifierat chip. Typ ett programerbart och justera efter just min bil. Och vart kan jag isåfall få tag på ett sånt?
Jag vill ju ha max effekt till mina modifieringar.
Tacksam för svar.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Turbo5a: Max effekt får du genom mappning på rullande landsväg. Då optimeras motorstyrningen efter just din bil, med ditt trim.
Tu
21
Turbo5a
325ix -87
Ok!
Någon som vet var jag kan göra det i närheten av Västerås.
Jag har ju en ix så den måste klara fyrhjulsdrift.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Qvarnis
Tycker du att forumreglerna för annonsering skall ändras bara för att du är trevlig? Att spy galla över att dina inlägg tas bort när du väl vet vilka regler som gäller är nästan lite löjligt. Man kan väl ge hjälp utan att plugga för sina egna produkter, eller? Dina bilar är kanon och dina produkter är säkerligen jättebra, men det känns lite som om folk tassar lite på tå för att du har upnått lite kändisstatus inom biltokarna.
Att du tycker det är tråkigt att du valt BMW och att hänga på dessa sidor tycker jag låter lite löjligt. Ska vi bli rädda för att Qvarnis lämnar BMW-power eller vill du ha en allmän attitydförändring bland oss som är här?
All hjälp som du delar med dig här är underbar och om man kan hjälpa någon med ett problem är belöningen att man kanske får hjälp själv med något annat, DET är meningen med forumet. Vill du göra reklam finns BMW-börsen.

Vänliga hälsningar
Pontus Qvarfordh
Pompe:

Ojdå...

Qvarnis
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ojdå:) Är Qvarnis kändis?? då får man bli autografjägare då:))

MVH
Hasso
Länk

mase
hasso jag ska lämna in min bil till qvarnis på tisd,kan skaffa dej atg?))

för övrigt kan jag säga att man får mycket for pengarna ang chipet hos qvarnis.
och nej d e ingen smyg reklam.......

blixter och dunder....
magiska....
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Man anar lite osämja mellan raderna, men det är just detta som ett FORUM är till för att ventilera åsikter.

Qvarnis bygge ger habegär, alla fall hos mig......
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Jag snackade med trollspeed i Trollhättan idag ang. att köpa ett Unichip. Försäljaren var ärlig mot mig och sa att jag skulle lägga 5000 kr på något annat eftersom det inte alls ger de resultat på BMW som det utlovas hos andra firmor (ca +10 HK). Vad skall man tro?Skönt att prata med en ärlig firma iallafall...

Är det något som skiljer dina chip och Unichip åt Qvarnis?
cdabox
Qvarnis: varför inte gör ett före och efter test ? Det behöver väl inte nödvändigtvis göras på rullande landsväg ?
Man kan ju samla ett gäng olika BMW (självklart andra bilmärken oxo) och göra före och efter tester.
Jag ställer gärna upp just för att jag skulle vilja se skillanden.
mase
för 2000kr e d ok me 10hk tycker jag,med tanke på att "vi"inte har turbo motorer?!

plus att för förbrukning sjunker oxo.
sen kan man fråga sej ger K&N,greenc.JR filtrena ca5hk?
om man snackar om effekt?

blixter och dunder....
magiska....
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Mase,
Sportluftfilter ger ungefär 0(noll) extra hästkrafter på en BMW, då våra luftboxar redan från fabrik är tämligen optimerade.
Ko
663
Koffe
320iC -93
cdabox:
Ett sånt test är redan gjort här på BMWPower:
Länk

Om det var nånting åt det hållet du menade...

//Koffe
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Host !

Ja "Superchipet" jag har i min som kommer från "MotorNord" gav 10 hästar minder och 10 Newton mindre i bromsbänk jäntimot original ! Så ni kanske lätt kan räkna ut vad jag anser om Superchip iaf... men det är ju som sagt bara på min bil också !
Men ändå !

/Mvh Göran
Gemini__
Bilen jag har i min ägo blev enl. bromsbänken betydligt starkare efter montering av Unichip. Men så är det ju optimerat för min bil. Vet inte vad 337bhp motsvarar i motorn men det är inte fy skam iaf.

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.