|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Är det någon som vet var man kan ladda ner key-cd programvaran? | |
| Kolla George's inlägg du har länken där. Om du har en MK1 så behöver du ingen CD-Key! | |
|
Stout, Intressant det där med nya funktioner och andra menyval med version 18 CDn. Eller så uppgraderades inte allt första gången. Enligt BMW så har programversionen i navigatorn varit 8.0 och i video-modulen 7.2 för MK I navigatorer sedan version 15 CDn. Men eftersom det är versionsnumret i video-modulen som visas (1-1/72) så kan ju BMW ändå ha uppgraderat programvaran för navigatorn/cd-läsaren på senare CD skivor. /RS2 |
|
| Ja, det kan mycket väl vara så. Kanske till och med finns en split-screen på v20? :-) | |
|
Hej Stout! Innan jag startad hade jag menyerna med tre språkval Tys , Eng, Fra, men jag såg inget versions nummer. Jag laddade ner Nero och brände ner nav18_2.nrg på cd. Stoppade in cd väntade i ca: 2 minuter sedan spottade den ut cd’n. Stoppade in naviskivan. Ingen skillnad! Vart fick du tag i V.17? Fick du en annan färg på skärmen? Eller var det bara språkvalet & kvickheten du fick.? /KG |
|
|
Har numera tre färgval, den gamla bruna, Blå/ljusblå och helblå med med oranga menyer. V17 får du tag på samma ställe som de andra du tankade hem. bmwnav.zip I den ligger V17 Software som du använder. Misstänker att det är som jag skrev ovan att du måste ta versionerna steg för steg. Alltså om du inte uppgraderat innan V18.2 så måste du först köra tidigare versioner, i mitt fall fungerade det fint med V17. |
|
| förtydligande på svaret om fler färgval. När du uppgraderat har du fortfarande den bruna menyn men om du går in i "set" så ser du en ny undermeny där du kan välja färger. | |
|
Hej Stout! Det stämmer Kristian = KG Tack för tipset! Tyvärr är cd skivorna slut. Jag laddar ner & berättar under veckan hur det har gått för mig. /KG |
|
|
Jag hade bekymmer med att den inte ville läsa skivan när jag skulle uppgradera så jag provade med att bränna en till men på ett annat skivmärke. Det verkar som läsaren kan vara känslig på vilka skivor man använder. nisse |
|
|
Hej Nisse! Vilken V17 eller V18_2 /KG |
|
|
Hej! Jag har problem! Hur vet jag att det är V17 efter att jag använt CloneCD. Kan ej läsa på cd’n när jag har bränt ner filen från bmwnav.zip. /KG |
|
|
Några tips samt varningar. Om ni ska försöka uppgradera navigatorn själva så bränn CDn med en så låg hastighet som möjligt (gärna x1 eller x2) och följ instruktionerna steg för steg (se länken nedan)! CD-läsaren är relativt känslig för vilka CD-R skivor man använder. Använd inte CD-RW skivor! Om något händer under uppgraderingen så riskerar man att CDn fastnar i läsaren eller att man måste köpa en helt ny navigator! Hela uppgraderings processen tar ca 5-6 min om allt fungerar som det ska. Steg 6 till 8 gäller bara MK III navigatorer om man uppgraderar ifrån 3-1/30 eller tidigare. BMW säljer splitscreen versionen som en uppgradering till MK III därav Key CDn. Steg 8 kan dock ta någon minut. Om ni ändå försöker och inte har motsvarande Key CD eller en version 17 CD tillgänglig så är enda lösningen ett dyrt verkstadsbesök. /RS2 Länk |
|
|
Instämmer helt med RS2. Jag är van vid den typen av hantering då det ingår i mitt dagliga arbete, så ni som absolut inte vet vad ni gör lämna hellre in den och få den uppgraderad för några hundralappar. KristianG. V17 är den zippade versionen med CloneCD imagefilen. |
|
|
Det var v18_2 och på en MK2 Men det är värt ett försök med andra skivor. Nisse |
|
|
Har följt er tråd här och rådet att lämna in för uppgradering är nog klokt. Dock har jag fått svävande svar av BMW-verkstäder när man frågat om uppgradering. Någon som kan rekomendera något ställe i Stockholm? |
|
|
Guys! Då var det gjort! När jag stoppade in V.17 så efter några sekunder så släcktes displayen ner i bilen med texten programversionen för navigatorn 8.0 & tjusiga BMW märket dök up! I själva BMW märket så kunde man se hur mjukvaran laddades klockvis från kl2 och ett varv. Mycket riktigt efter den var klar så var det bara ta ut cd’n för att sedan bekräfta att det var ok med knoppen/vredet. Kvickt till SET ops SW1-1/72 uppe i höger hörn snabbt vidare rullande på knoppen & två nya val! Färg för displayen 3 alternativ sedan det andra valet dag & natt (antar att det är för färgvalet på displayen) Sedan var det dags för att stoppa in navigator-skivan & den fungerade direkt utan problem J Vill bara påpeka att jag hade innan uppgraderingen valmöjligheten att välja mellan 3 språk D/GB/F. Så var det dags för uppgraderingen 18_2. ut med Naviskivan in med V18_2 vänta 2min. Inget händer med displayen men man hör hur cd’n jobbar & spott ut efter 2min av cd’n. In och kollade i SET menyn ingen skillnad SW i högerhörn eller funktioner. Jag brände den i en hastighet x2 medan jag brände V17 brändes i hastigheten x1. Ska prova att bränna V18 x1 (i första försöket misslyckades den med x1) /KG |
|
| Kör du också helblått nu? :) | |
|
Hej Stout! Inte bara blått, ett stort leende på läpparna :) Då var det klart! Bränningen lyckades för V18_2. Det var bara att ladda in som beskrivits i ovan tidigare inlägg. BMW loggan dök upp nu vid inladdningen. Men det står fortfarande 1-1/72 som Stout nämnt tidigare . Skillnaden nu var att den blev kvickar i navigeringen. Jag följde den här tråden. Numera har jag V18_2. Grabbarna man kan lita på. Ett stort tack ! George Stout RS2 /KG |
|
|
Ja, det är ett otroligt lyft när man sätter sig i bilen. Jag har också ett väldigt stort leende på läpparna. Var på väg att lämna in bilen för uppgradering men med detta fantastiska forum så sparar man pengar på att köpa annat kul i stället :) |
|
| Har precis samma problem som "Sail" och "Erik Thörn" hur gick det för Er med uppdateringen? Fick ni i gång Navin efter det eller fungerar det bara för de som har en fungerande med en lägre OS version | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.