|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
M3 wanabe |
En j***a bra sida med smått och gått. ____________________________ Länk |
Kongo MMH |
Går ju annars att pumpa upp ett däck och koppla in på bromsvätskebehållaren (tex genom ett lock med hål för slangen). Man får fylla på emellanåt bara. |
|
Som jag skrev tidigare... Varför tror ni BMWs egna service anvisningar och Bentleys reparations handböcker säger att man ALLTID ska använda DIS vid byte av bromsolja och luftning i bilar med ABS/ASC+T eller DSC??? Jo, därför att DISen aktiverar dessa system så att man kan få ut all gammal bromsolja ur dessa system också och inte får in luft någonstans! I bilar utan dessa system så är det inte nödvändigt. Men nu gällde ju faktiskt frågan en E46 -99 och då har den väl ASC+T eller DSC!? /RS2 |
|
|
En del ABS system har luftnipplar på själva ABS enheten för luftning. Har också läst någonstans att vissa ABS system måste ha tändningen på för att kunna luftas ordentligt. Vet inte om det stämmer och vilka bilar det isf gäller, men jag brukar ha tändningen på för säkerhets skull. Kiip Spiiding! |
|
|
Nu kanske detta är en dum fråga men du man byter bromsvätska genom att trampa ur den gamla hjul för hjul med bromspedalen så ska motorn vara igång då? -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
Motorn behöver inte varm igång vid luftning/byte av bromsvätska! Hydraultrycket skapas av huvudcylinderna när du pressar ner bromsen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Harry2! Tack för ditt inlägg. Det är sorgligt det du säger, Jag har själv praktiserat på Volvoverkstad och där sa dom att dom bytte det och det för att kunna hämta ut delar till sina svartjobb. Ren stöld - alla visste om att det var så även verkaren men han fuskade väl också. Oavsett vilken märkesverkstad man lämnar bilen till så fuskar dom. Själv försöker jag göra så mycket som möjligt själv. Och det beror på att som någon sa i ett annat tillägg - det man inte gjort själv kan man se som ogjort. E |
|
|
Var på mekonomen idag och köpte en sån där "LUFTMAN". Den består av ett lock (som ska passa på bromsvätskebehållaren) till vilket är anslutet en slang som i änden har en anslutningsanordning som passar på en bilventil. Man ansluter locket till bromsvätskebehållaren och andra änden av slangen till ett reservhjul (ska väl inte vara mer än 2 bars (kilo) tryck i det däcket va?). Min fråga är då när man ska använda detta verktyg? Är det det sista man gör, efter att ha följt Harry2's instruktioner om att pumpa ut bromsvätska på alla hjul, för att sedan lufta systemet med denna manick eller? -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
Med "luftningsverktyget" är det bara att trycksätta behållaren (efter att du sugit ur gamma vätska och sedan fyllt den med ny, och sedan öppnar du nipplarna i den ordning som Harry2 beskriver. (du behöver inte pumpa alls om du använder den!) Glöm inte att nippeln längst bort (hö bak) behöver skölja igenom rätt mycket mer vätska än de senare eftersom du därefter har "fräsch" bromsvätska fram till greningarna fram till övriga bromsrör. Tänk även på att du troligen behöver fylla på vätskebehållaren efter första luftnippeln, så du inte kör torrt i behållaren. Annars får du börja om från början igen! 2 bar är MAXTRYCK som du får utsätta behållare och lågrtyckssidan för! Annars kan det bli läckage där.... Kolla trycket i däcket innan du kopplar in luftningsverktyget! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.