|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är dat någon som vet om det är sak samma att byta bromsvätska i en bil med ABS-bromsar som i en bil utan dessa bromsar? | |
µ_bmw_µ |
Det är nog ingen skillnad. Pytsa i Dot 4-vätska eller motsvarande så funkar det nog. Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
Hej Erik Tack för svaret. Men jag menar om man gör på samma sätt som med en bil utan ABS. Går luftningen till på samma sätt ? MVH Leif |
|
|
Erik, sådana inlägg kan få rätt tråkiga konsekvenser! "Nog" är inget bra ord när man pratar om säkerhetsdetaljer som bromsar... Enligt vad jag har förstått det, måste man pumpa minst 12ggr på bromspedalen för att lufta varje hjul. Detta för att inte riskera att det finns luft i själva ABS-systemet. Så viss skillnad är det mot "vanliga" bromsar! Jag har dock inte gjort det själv, så jag har ingen erfarenhet av luftning av just ABS-bromsar, utöver det jag har läst om det! Om man använder trycksatt bromsluftare (trycksättning av bromsvätskebehållaren) kanske det är annorlunda, det skall jag låta vara osagt! Däremot skall det vara DOT4-bromsvätska i systemet. Mvh |
|
|
Tack Johan Men du säger att du läst om luftning av bromsar, vet du var du hittat den läsningen ? MVH Leif |
|
|
Nej. Det är ingen skillnad. Jag har skrivit i ett tidigare inlägg exakt hur man går till väga. Använd sökfunktionen. Harry |
|
µ_bmw_µ |
Det var ett misstag att skriva "nog" medger jag. Det förstärker evetuella intryck av okunnighet vilket jag är medveten om. Jag skrev inlägget, fick bråttom och sände iväg utan att kolla vad som blev skrivet. Tyvärr kan man ju inte radera inläggen, så när jag insåg ordens innbörd var det inget jag kunde göra något åt. Men det är helt korrekt, man kan aldrig vara nog försiktig när det gäller bland annat bromsar och annan säkerhetsutrustning. Därför är det ju faktiskt rekommenderat att man vid varje service på bromsar lämnar in bilen till närmsta BMW-verkstad. Åter till frågan: Luftningen går till på samma sätt och precis som Johan B skriver bör du trampa ner pedalen minst 12 gånger vid varje ok men det verkar som du gjort det förut. Lycka till! Må väl Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
Leif, informationen är BMW:s egen! Om det är ett mått av överdriven försiktighet vet jag inte! Men de motiverar det där med minst 12 pump på bromspedalen för luftning av respektive broms, med att det inte skall finnas risk för luft i ABS-systemet. I övrigt är det precis som "vanliga" bromsar. Mvh |
|
|
Det var då f-n! Det viktiga är inte hur många pump man gör. Det viktiga är att byta den gamla bromsvätskan mot ny. Det gör man för att bromsvätskan med tiden drar åt sig vatten. Vatten är inte bra i det här sammanhanget. Vatten kokar vid 100 grader, vilket innebär att man kan bli utan broms i alplandskap vid normal körning, på grund av ångbildning i bromsvätskan. Dessutom orsakar vatten rostbildning i alla sammanhang. Följande gäller: Börja lufta i det längst bort belägna bromsoket, från huvudcylindern sett. Sätt på en genomskinlig plastslang på luftskruven och låt den mynna i en genomskinlig plastflaska, typ skolarvätskeflaska. Öppna luftskruven och pumpa ur nästan all vätska i den ena behållaren i bromsvätskebehållaren. Trampa inte ner pedalen längre än den går vid en hård inbromsning, detta för att inte packningarna på kolven i huvudcylindern skall gå in i det oslitna området i bromshuvudcylindern, något som på litet äldre bilar kan orsaka små sprickor på packningarna, och snart nödvändiggöra byte av huvudcylinder. Pumpa inte behållaren tom! Fyll ny bromsvätska, lufta några tramp till ny vätska syns i plastslangen. Stäng luftskruven. Detta innebär ganska många tramp på första hjulet. Gå vidare till nästa hjul. Titta i vilken behållare nivån går ner när du luftat några tramp. Är det samma som första, trampa till du ser ny vätska. Det blir bara några tramp. Minskar däremot nivån i andra behållaren pumpar du ur nästan all vätska i den också, som ovan. Sedan är det bara ett hjul kvar. Efterfyll till rätt nivå. Det är ovanligt att jag får in en bil på verkstaden som luftats korrekt. Jag har ett instrument som mäter vattenhalten i bromsvätskan. Vanligtvis är det bra vätska i behållaren, men mäter jag vätskan ute vid bromsoken så går instrumentet off scale. Detta beror på att mekanikerna på BMW, Saab, Volvo, MB med flera har upptäckt att det är lätt att suga ur oljan ur behållaren och fylla ny där utan att lufta vid hjulen. Man sparar tid och besvär och ingen upptäcker det. Jag fick reda på detta när min son praode på Saab i Storängsbotten och såg hur man servade bilar där. Stor service: 18 minuter. Skall ta 140 minuter enligt rikttidslista. Jag har drivit bilverkstad i 30 år. Det har passerat tusentals bilar. Jag har aldrig sett någon BMW som fått bromsarna luftade vid hjulen. Ingen Saab heller. Jag kör ju BMW själv och den levererades med fri service i 5000 mil. När jag lämnade in den för inspektion 2 ringde verkstaden och sade att bromsskivor och belägg måste bytas fram. Bilen hade då gått 4400 mil. Bra, sade jag. Jag har vägarna förbi och kommer och tittar. När jag kom sade mekanikern att han måste ha tagit fel på bil, beläggen och skivorna var ju som nya. Sedan frågade han om jag möjligen bytt själv. Han verkade minst sagt forcerad, med svettpärlor i pannan. Jag bytte belägg fram vid 12500 mil. Behöver jag tillägga att bromsarna inte var luftade och microfiltret inte bytt när jag kollade. När jag orkar skall jag berätta om min sons upplevelser i Solna med sin 528-99 med Europlusgaranti. Hade han inte haft en far som kunde litet om bilar hade han blivit lurad på 30000 vid sista besöket. Harry |
|
|
Harry, jag tvivlar inte på din kunskap! :o) Jag kanske var lite otydlig! BMW skriver att man skall pumpa MINST 12 gånger på pedalen för varje broms, detta oavsett om det kommer ut klar eller smutsig bromsvätska. Dvs, om det efter de tolv pumpningarna fortsätter komma ut smutsig bromsvätska, skall man givetvis fortsätta tills det kommer fräsch och fin vätska ur nippeln! Sedan belyser du ett intressant problem! Fusk med denna typ av arbete kan faktiskt resultera i allvarliga olyckor! Men vem skall man vända sig till om man inte vill/kan göra det själv? :o( Mvh |
|
|
Harry2 När man läser ditt inlägg blir man mörkrädd vart är vi på väg i dagens stressvardag.Det är tur man gör allting själv,fast man tycker det går sakta i bland.Rom byggdes inte på en dag. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
M3 wanabe |
Johan B: Vad menar du met att det inte är bra att snacka om säkerhetsdetaljer. ____________________________ Länk |
|
M3 wannabe, jag menar att om man är osäker om hur det skall göras (som i Eriks fall), kan det få konsekvenser för trafiksäkerheten när man pratar om tekniska säkerhetssystem på bilen (bromsarna är en ganska viktig säkerhetsdetalj!). Om man luftar "som vanligt" (utan att pumpa MINST 12 gånger /broms) anser BMW själva att det finns risk för att det stannar kvar luftbubblor i ABS-högtryckssystemet! Om så är fallet (jag får väl lita på BMW i detta fall!) påverkar det också bromsarnas prestanda... Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Harry2 har helt rätt jag har under mina 30 år sett exact samma saker och kollegor som jobbat på märkesverkstäder bekräftar samma information oavsett vilken verkstad.Dom senaste 15 åren har det bara blivit värre pga tidspress och slöhet.Detta drabbar i de flesta okunninga bilägare som bara betalar, och sedan leasing och förtagsbilar där ingen har full koll på bilen om den inte stannar. annars bryr sig ingen så länge bilen rullar. Jag har aldrig lämnat nån bil på verkstad hittills, och skulle aldrig lämna bilen i 3 sekunder om jag blev tvingad att göra det. Dessutom är Harry2s bromsluftningsbeskrivning helt lysande. MVH Hasso Länk |
|
Och enligt BMW själva så skall bilar med ABS/ASC+T eller DSC alltid luftas genom att ansluta DIS och köra bromsluftningsprogrammet och en speciell luftningsutrustning till bromsoljebehållaren för att kunna spola ut all gammal bromsolja ur dessa system också... /RS2 |
|
|
Hasso, jag tror inte det bara beror på tidspress och slöhet. Så komplicerade system som bilarna har idag så ställs det också helt andra krav på kompetensen och tillverkarnas utbildning av mekaniker och informationssystemen som man använder. /RS2 |
|
|
Vill inte vara viktigpetter men för att göra ett lite tillägg i Harry:s beskrivning: glöm inte att pressa in kolvarna med t.ex. en skruvtving under tiden man luftar just det hjulet. Detta för att verkligen få ut all olja i kolven oxå. Har fått för mig att den nya oljan annars "går vid sidan om" den gamla olja som förblir obytt i kolven... På tal om service på verkstäder: Pappa köpte en gång i tiden en ny Volvo 142 (tror jag det var) och skulle in för nybilskontroll och då bl.a. justering av ventilerna... lite klurig som han var så tog han lite genomskinlig nagellack och målade på skruvarna till ventilkåpan... När han sedan skulle hämta bilen, lyfte han på huven (servicemannen var med), skrapade lite med nageln på en bult och visst fanns nagellacket kvar, ingen justering utförd där, så han rev serviceprotokollet framför ögon på servicemannen som bara stog tyst, och satte sig i bilen och åkte... inga pengar betalt för den servicen... Kan vara ett tips för den som tvivlar på en verkstad när det blir dags för service... Diesel-räsern Länk |
|
|
Hej och tack alla Trevliga BMW-POWER läsare Jag hade inte en aning om att man kunde få så mycket hjälp på den här siten. det är nämligen första gången jag har skrivit något här. Men det är säkert inte den sista. Men nu vet jag i alla fall en hel del i hur man luftar bromsarna på ett ABS-system. Så ett STORT TACK igen och ha det så bra. MVH Leif |
|
|
Först och främst måste jag berömma Harry2's fina beskrivning. Angående dåliga verkstäder. Den var en kille som berättade att han skulle lämna in sin bil på en vanlig oljeservice (vet inte märket). Han åkte till verkstaden på förmiddagen och mekarna sade att han kunde hämta den på eftermiddagen, "lämna nycklarna i bara så fixar vi det." Bilägaren hade med sig en bok och satte sig i bilen och väntade tills nån gång på eftermiddagen, gick in till verkstaden och frågade om bilen var färdig. "Jo, oljan är bytt och nycklarna sitter i" var svaret... Nä, jag är nog väldigt skeptisk till att lämna in min bil på service i Sverige i alla fall. |
|
Kongo MMH |
Tyvärr stämmer det om verkstadsfusket. Har själv jobbat bl.a. på MB-verkstad. Där byttes alltid endast bromsvätskan i behållaren, enligt direkt order från förmannen. Det var desvärre inte det allvarligaste fusket jag sett... Grön punkt, gokänd bilverkstad osv = blaj. Det man inte har gjort själv kan i bästa fall betraktas som ogjort. |
|
Hittade denna byggbeskrivning på en egentillverkad bromsluftare: Länk Om ni skulle bygga er en sådan (funderar på det själv), är det viktigt att ni INTE pumpar upp mer än 2 bars tryck. Annars kan det bli läckage i bromssytemet (lågtrycksdelen vid bromsvätskebehållaren). Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.