AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.940

Dubbdäck eller dubbfritt?

Sida 2 av 3
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Min erfaring (innrømmer at den ikke er så lang) er at med dubbfria dekk så sklir man litt mer hit og dit, men om man ikke blir skremt av dette, så går det bra. Man sklir som regel bare noen cm uten at man egentlig mister kontroll. Dette kjennes utrygt i førsten, men prøver man hele tiden å fremprovosere ytterligere sladd osv., er det ikke så lett likevel.

Jeg tror at et dubbdekk kan være bedre enn et dubbfritt i et tilfelle, og motsatt i andre tilfeller. Derfor er det vanskelig å konkludere med hva som egentlig er best.

Personlig erfaring, kunskap og evne til å forutse og handle riktig = det viktigste uansett hvilket dekk man har valgt.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Morten M:
Teknikens Värld har testat dubbdäck och friktionsdäck på torr asfalt och resultatet blev att dubbdäck hade kortaste bromssträckan!

Orsaken trodde dom var att man måste göra ett friktionsdäck väldigt mjukt (därför också mer instabilt än dubbat) för att det skall kunna konkurrera över huvud taget med ett dubbdäck på halt väglag (men dom har ändå inte en chans på is mot dubbdäck. Räkna med många, många procents längre bromssträcka på blank is). Och mjuka däck är inte bra att bromsa med på torr asfalt. Jämför själv med dina sommardäck och dina vinterdäck. Det är troligen mycket längre bromssträcka med vinterdäcken på torr asfalt!

Per L
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ja Morten M har rätt..dubbdäck har ju längre stoppsträcka på asfalt än vad dubbfritt har..kör då med dubbdäcksjälv,fick med nya dubbfria till bilen när jag köpte den för snart 2 år sedan..körde en halv vinter med dom..sen sålde jag dom..dubbfritt passar då inte in i norrlands vinterklimat enligt mig.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
Br
39
Brandes
528iA Touring -00
Min fråga ställdes för ett tag sedan och jag märker att den lever än! Den lär väl antagligen leva inför varje vinter. Jag kan väl dela med mig av min egen erfarenhet och hur jag själv besvarar min fråga.
Jag kommer att köpa nya dubbdäck inför vintern. De dubbfria Michelin Maxi Ice 205/65/15 gav mig några riktigt fina sladdupplevelser i rondeller och liknande i vintras. Nu funderar jag mer på vilken dimension jag skall välja då jag tänker använda mina 16 tums ekerstyling 33. Vill helst gå ner i bredd från 225 till ev 205 eller 215. Någon med erfarenhet?
Br
39
Brandes
528iA Touring -00
Min fråga ställdes för ett tag sedan och jag märker att den lever än! Den lär väl antagligen leva inför varje vinter. Jag kan väl dela med mig av min egen erfarenhet och hur jag själv besvarar min fråga.
Jag kommer att köpa nya dubbdäck inför vintern. De dubbfria Michelin Maxi Ice 205/65/15 gav mig några riktigt fina sladdupplevelser i rondeller och liknande i vintras. Nu funderar jag mer på vilken dimension jag skall välja då jag tänker använda mina 16 tums ekerstyling 33. Vill helst gå ner i bredd från 225 till ev 205 eller 215. Någon med erfarenhet?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Roffa: vad baserar du ditt påstående på? Dubbfritt har längre bromssträcka på barmark, på snö, på is, sämre sidostabilitet m.m. Detta enligt varenda däcktest som motorpressen gör vartenda år. Har du egna testresultat som vi andra inte fått se?
Och Morten man glider inte på dubbarna, gummit är såpass mjukt att däcket inte rullar ovanpå dem.

Men sen har man ju en annan vinkel på det hela, om man skall bila i europa under vintern så får man inte köra med dubbat, då är kanske dubbfritt att föredra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De tre fördelarna som finns med dubbfritt (för den enskilde bilisten), är enligt mig:
1. Man behöver inte tänka så noga på vilka datum som tillåter dubbdäcken. Man kan montera vinterdäcken tidigare och ta av dem senare, om man vill det.
2. Ljudet blir lite lägre. Dock är det ingen stor skillnad med moderna dubbdäck.
3. Man kan bila ner till kontinenten utan att byta däcken.

Däremot tycker jag inte personligen att dessa tre fördelar uppväger nackdelen att ha ett sämre isgrepp (då det ofta kan vara små skillnader i greppet som skiljer mellan "uppklarad situation" och en olycka)!

Så JAG kör på dubbdäck!
Andra ser kanske annorlunda på sina behov/prioriteringar....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
En fråga: Slits ikke dubbane fortare på asfalten enn selve gummien? Og faller ikke dubbene av - spesielt om man liker å spinne og bromsa og ha det litt gøy?

Brandes: Jeg skal ha 205/55/16 på mine krysseker 42. Tror det passer perfekt, og det er bedre med smalere vinterdekk..
Pe
2.342
Per L
Morten M:

Gislaved och Hakkepelitta brukar vara dom däck som har bäst testresultat!
Min erfarenhet av flera Gislavedomgångar och en Hakka-omgång är att dubbutsticket är större på Hakka än på Gisklaved på slitna däck.Hakka-däcken är nu halvslitna och dags att byta ut. Dubbutsticket är nästan lika stort som när dom var nya!

Tänker du "spinna och bromsa och ha det litet kul" på vintern och speciellt på asfalt så skall du nog inte ha dubbdäck!

Per L
Som gammal norrlänning och boende i Stockholm sedan 15 år har jag alltid kört med dubbdäck trots snöfria vintrar under 90-talet. Det enda undantaget var när jag förra vintern hade dubbfria däck som följde med min 520, jag har aldrig haft en besvärligare vinter...inget grepp, ingen stabilitet..utan antisladdsystemet hade jag förmodligen varit i diket var o varannan dag trots att jag är uppväxt med vinterväglag...ALDRIG mer dubbfritt för min del, Nordfrost 3 blir det på nya bilen i vinter!
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Enligt Robert Collin trafikknutte på Aftonbladet, så kunde man inte märka någon större skillnad på ett 15 år gammalt däck och ett splitter nytt, sålänge det har använts någongång och har förvarats i rätt klimat. Min däckkille tycker att hysterin kring splitter nya vinterdäck (speciellt) Har gått till överdrift, så länge man känner att däcket är mjukt har minst 5-6 mm mönsterdjup dvs att mönstret är fint att alla klackar mm ser bra ut, så spelar det mindre roll hur gammalt det är. Han berättade om en arbetskamrat till honom som hade kört en vinter med 17 år gammla däck och det gick hur fint som hellst;-)

Jag skall själv köra på Nokian Hakka 1 185/70R14 (Dubb från 96 med mellan 5-8mm mönsterdjup hyffsat med dubb kvar)

Farsan skall köra på Bridgestone Blizzak 195/65R15 (friktionsdäck 2 från 92 och 2 från 94 med mellan 5-8mm mönsterdjup)

Både mina och farsans däck är begagnade som säkert framgår, men har däckskillen sagt att åldern inte spelar någon större roll så litar vi på honom. (det är förövrigt han som har rekomenderat oss däcken)

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pinninfarina*
Pe
2.342
Per L
Själv kör jag max 3 år med vinterdäcken! Då är dom ungefär halvslitna!
Enligt min erfarenhet så ha greppet då minskat väsentligt i snö och framförallt om den är vattenbemängd (=snöslask). Det märks mycket tydligt i "djup" snöslask att det är lättare att få "snöslask"-planing!
Jag har till och med helt nya Gislaved upplevt några skräckslagna sekunder i djup snöslask innan styrningen började ta igen! Då hade jag ren och skär tur!
Jag chansar inte med gamla och slitna vinterdäck!

Per L
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Kör också med färska och fina vinterdäck, sliter aldrig ner dom särskilt hårt. Man tappar hela vitsen när mönsterdjupet minskar. I vinter blir det Nokian Hakkapelitta 4, 185/65-15 i XL-utförande (Extra load, för tunga ök)

Sex på alla fyra, roligast så!
Vinterdäck är antagligen en fråga som det finns mycket att tycka om men helt klart är det en regionalfråga/yrkesfråga här uppe i norr (Gällivare/Kiruna) kör taxi bilarna mycket på Blizzak som dom fram häver i alla stunder utom i paniksituationer tex rödljuskorsningar ,blankis mm då det finns inge bättre däck än STÅLDUBB och det är väl tur att det finns däckfirmor som fortfarande använder sig av ståldubb,på vägarna utanför samhällena är oftast dubbfritt bättre och tystare.

___
Länk
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Jo det är klart att farsan och jag vore glada om vi kunde köpa en varsin uppsättning sprillans nya vinterdäck;-) Men om man måste prioritera annat som t.ex räkningar avbetalningar på lån mm, så kan det vara svårt att även ha råd med ens dem billigaste nya däcken, Och om däckskillen säger att sålänge däcken känns frächa så får man väl hoppas att detta går att lita på. Jag har svårt att tro att han ljuger bara för att sälja däck, för att det vore en dålig affär som innebär många missnöjda kunder på relativt kort sikt. Varesig jag eller farsan kör direkt nya bilar och då kan det vara smart att ha en budget, så att man kan köpa reservdelar och även anlita verkstad om detta skulle behövas, det kan ju alltid hända något oförberätt vare sig det gäller bil eller hem.

(Kanske dåliga undanflykter, men är man inte gjord av pengar så får man prioritera, och ännu så står det ingenting i lagen om hur gammla eller ej däcken får vara!!!!!;-)

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pinninfarina*
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Hubbe325:Baserade det på vad jag fått lära mig på trafikskolan..dock verkar det ju vara felaktigt..läste tyvärr inte sida 2 om detta inlägg..antar att jag var för trött för att ens märka att det fanns en sådan. Gonatt! =)

//Roffa

---
Min BMW - Länk
Hunted
d
Hunted
hallå!

Jag har kört på dubbdäck de senaste 2 jahre. Föutom TVÅ tillfällen, en skidsemester till Sälen och en tripp till GBG i snöstorm hade jag lungt kunnat klara mig utan dubbdäck även vinterdäck. Förra vintern hade vi 3 hela förmiddagar med snö som smälte till eftermidda´n. Bor i Lund i Skåne, pendlar mellan Malmö- Lund.

Dessutom så finns det faktiskt folk i svea riket som åker bil till t.ex. Österrike (skifahren) på vintern, alla är inte begränsade rednex från norrland.
Min åsikt är att det är helt onödigt med dubbdäck JUST för mig.
Hade det inte varit olagligt hade jag kört vintern ut med mina 18".
Det gäller att ta det lilla lugnare när man ser att tempmätaren är under 3 grader och vägen BLÄNKER.

Hoppas ingen tar illa åt sig, jag tänkte framföra mina egna tankar o erfarenheter.

Ps: min bil har både ABS o antisladd...

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg vil velge dubbfritt fordi jeg for det meste kjører på bar asfalt. Hadde bestemt meg for Nokian Hakkapeliitta Q, men så leste jeg i en dekktest fra i fjor at de hadde veldig dårlig barmarksegenskaper, og spesielt dårlig egenskaper på våt asfalt. Lang bremselangde.

Noen andre forslag til dekk?
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Medan debatten pågår, vill jag passa på att berätta om mina egna erfarenheter med friktionsdäck på min 5:a.

Vilseledd av goda erfarenheter med friktionsdäck på andra bilar med framhjulsdrift och enklare hjulupphängningskonstruktion, bestämde jag mig förra hösten att köpa den typen av däck även till min BMW. Nu efteråt och med utgångspunkt från mina körupplevelser, vill jag påstå att mjuka friktionsdäck (de brukar vara mjuka i stommen) inte passar ihop med en bilkonstruktion som BMW med sin avancerade fram- och backvagnskonstruktion.

Här nedan följer det ett urklipp ur min brevväxling med däcktillverkarens eftermarknads- och reklamationsavdelning. Observera att det inte handlar om billiga Korea-tillverkade däck, utan om kvalitetsdäck, tillverkade av en välkänd fabrik här i norden med mycket god anseende, både här och internationellt.

” Direkt efter monteringen, märkte jag dock en påtaglig försämring av bilens stabilitet, i synnerhet vid kurvtagning. Bilen hade börjat uppföra sig som om stötdämparna hade plötsligt tagit slut och det kändes liksom som om jag satte på en båt och inte i en bil. Bakvagnen slängde okontrollerat och antispinsystemet var i stort sett hela tiden i funktion för att parera dåligt grep mot underlaget, fast marken var fortfarande torr och isfri. Senare, när is och halka var ett faktum, blev det dessvärre ännu värre. Det var endast på nyfallen snö som jag kunde ha litet nytta av mina nya kvalitetsvinterdäck. Det hjälpte inte heller att jag pumpade in 3 bar runt om, vilket är 0,5 resp. 0,3 bar högre än det rekommenderade trycket på 2,5 bar fram och 2,7 bak. Stabilitetsförbättringen var knappast märkbar. Sidoväggarna på dessa däck är alldeles för mjuka helt enkelt och det gör att de kollapsar för mycket vid kurvtagning och vid ojämnheter på körbanan.”

Lyckligtviss blev jag bemött på ett mycket professionellt och ärligt sätt, vilket kan tolkas som om de inte enbart är angelägna om att behålla sitt goda rykte, men också på att de troligen är medvetna om att åtminstone deras produkt inte lirar ihop med en BMW. Min tolkning är dock att det finns anledning att misstänka att det samma gäller även andra fabrikat med likartad konstruktion. Jag fick så småningom lämna tillbaka mina däck och få dem ersatta med dubbade däck av annat fabrikat, utan någon som helst extra kostnad, trots att jag hade använt dem under en hel vinter. Jag vill gärna tro att de kommer att fungera bättre.

Ni som trots allt tänker investera på friktionsdäck för era BMW 5:or, om inte annat, kan ha i tankarna att det alltid lönar sig att reklamera en produkt som inte är till full belåtenhet.

Med vänliga hälsningar

Ellinas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.