AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.939

Dubbdäck eller dubbfritt?

Sida 1 av 3
Br
39
Brandes
528iA Touring -00
Tjenare !
Jag funderar över dubbat eller ej. Jag har nyligen kommit tillbaka till stallet efter några års frånvaro. Under dessa år vart det av praktiska själ Volvo 850 som gällde. Då hade jag framhjulsdrift och dubb.
I ärlighetens namn måste jag säga att det definitivt inte är lika stabilt med den dubbfria upppsättningen som jag har nu på BMW'n jämfört med hur Volvon betedde sig.
Vad tycker ni andra?
Jag tycker dubbfritt är kasst om det inte är bar väg. Dubbat skall det vara på vinterväg.

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det råder delade meningar om dubb kontra dubbfritt, min personliga är dock att dubbfritt är att föredra om man som jag bor i södra delarna av Sverige. Man slipper det för mig irriterande "rasslet" efter dubbarna mm. Kör ca 3000 mil varje år och kan säga att den tid som jag behöver dubbdäck är inte lång.
Narurligtvis är dubb bra vid ren glansis(våt is ) och viss fördel för sidstabiliteten.
Men jag föredrar ändock dubbfria, kör på Bridgestone Blizzak.

Ps jag kör även en hel del i norra Sverige, då på rena vintervägar Ds

NoFear
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

dubbfritt är en kompromiss.
Dubbat är ofrånkomligt överlägset då vinterdäck verkligen behövs.

Mvh
Anders S.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
tommysbmw: jag vill hävda att det är tvärtom. Dubbfria däck är bäst på snö, dubbdäck är bäst på is. I norrland är det ofta riktigt vinterväglag med snö, söderut ofta is och halka när det blir kallt. Jag personligen tycker inte dubbdäcken väsnas speciellt mycket, i landsvägsfart är dom tystare än mina sommar dito (Brigestone sp03). Dubbdäckens nackdel är hastighets begränsningen på 160km/h om man gillar att åka fort;)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Precis som ahlstedt säger, det är vi som bor i södra halvan av Sverige som skall ha de dubbade däcken, för i snö så är de likvärdiga likaså på barmark, men på is så är dubben oslagbara.
Jag hör bara mina rassla när rutan är nere, och hur ofta är det vintertid?
Rekommenderar starkt Gislaveds nordfrost 3:or. Bra egenskaper och väldigt tysta, (Tycker nog att de breda sommarsulorna bullrar mer)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag håller med ahlstedt. Dubbdäck är endast nödvändigt när det är blank is, då tar inte de dubbfria däcken mycket. Men de är ju bättre än sommardäck såklart. I övrigt väglag tycker jag de dubbfria däcken är kanon, kanske t.om. bättre än dubbdäck. Jag kör på Nokian Hakkapeliitta Q dubbfria (195x65x15) och de har gått förvånansvärt bra, tyst och sladdfritt. Dock bör man inte köra fortare än 130 km/h. :-( Då de annars riskerar att slitas sönder.

Be smart. Drive safe and stay legal. (The Fast And The Furious)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Odubbat är en kompromiss i de allra flesta lägen och dubbdäcken idag är väldigt tysta mot vad de tidigare ståldubben var.Mina GY med dubb hörs inte alls och funkar kanon till min bil.
GY med dubb fick toppbetyg medans de GY dubbfritt fick katastrofvarning i en däckstest i höstas.
Det är alltid säkrare med dubb oavsett väglag visade denna test också.Att de skull vara sämre på bart underlag är numera en skröna.
Och håller med Hubbe de nya Pirelli 6000 orginaldäck som bilen var utrustade med böt jag ut mot vinterdäcken när jag köpte bilen bara för att de bullrade, mera än vinterdäcken visade det sig.

MVH
Hasso
Länk

Br
39
Brandes
528iA Touring -00
Tackar för era svar vilka bekräftar mina egna funderingar. Om nu byter till dubb skall man gå på så breda som 225 då, vilket i o f s boken säger, eller skall man välja en något mindre dimension. Bortsett från alla effekter vad det gäller look!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Min är utrustad med 205/55/15 enligt boken men det skiljer på årsmodeller och kanske även touring, och bredare vill jag inte ha oavsett look som sagt. GY är väldigt breda i sin mönsterbana än då, bredare än de flesta sommar 205. (har 225//15 som minsta sommardim i boken.) Ett vinterdäck har en bättre funktion när det är smalare.

MVH
Hasso
Länk

Jag kör med 205/55/16 och skulle inte rekommendera bredare vinterdäck. Som hasso skriver så fungerar vinterdäcken betydligt bättre då de är smalare.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag är också en dubbgubbe och håller med i Ahlsteds beskrivning. Det enda som jag vill tillägga är att se upp med för smala däck också. Ja jag vet man brukar inte bekymmra sig om för smala, men jag tror att har man som i mitt fall en tung bil (1725kg) och 195/65 R15 så måste man ha högt (kanske för högt) luftryck för att få stabiliteten som erfodras vid motorvägskörning och mycket trafik.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
nu är ahlstedt och snackar igen.

en vinterväg är "packad snö och is-vägbana"
packad snö kan ofta vara halare än is och dubbar
biter väldigt bra där.

Jag kör nu på dubbade regummerade med modernt
mönster (Fighter med hakka2-mönster).. bra däck till bra
pris.
Obeskrivligt mycket bättre än Bridgestone Blizzard på
riktig vinterväg (körra BB förra vintern).

Dubbfritt är bra för lågt vägljud och torr asfalt vid lägre
temperaturer. Annars är dubbdäck det säkra valet.

Om det nån dag per år är halt kan man ta det försiktigt
lr ta bussen istället och köra utan dubb. Jag kan halka
iväg till kiosken i loofers på hala trottoarer men för vinter-
promenaden tar man kängar med riktig gummisula.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Ja du "göran " det är inte lätt när " 08:orna " och " Närke maffian " har talat, då hjälper det inte att man kört 15-20 000 mil på riktiga norrlandsvintervägar, då står vi oss korta :-DD Själv föredrar jag som sagt dubbfritt och har endast vid ett tillfälle de senaste 5 åren behövt dubbdäck och det var förra året då jag körde från stugan i Härjedalen och det regnade på de det vita vinterväglaget, då var det halare än på nyspolad hockeyrink.
Till sist det är oftast en smaksak, dubbat eller odubbat, det viktigaste är ändock att anpassa hastigheten till det rådande väglaget.

NoFear
alla nedanför västerbotten verkar ha fått allt om bakfoten gällande vinter?, det är inte när det snöar 2dar om året och resten är slask.

dubbdäck ska det vara , allt annat är en kompromiss.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
kör på michelin odubbade , helt livsfarliga noll grepp typ , fast de klart dom blir ju inte kvar så länge till... kör iof 518i också så

/Mvh Göran
jag är lite emot v-däcks lagen av principiella skäl, men nu när dom har den & man är tvingad så kan man lika gärna köra fulldubbat.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Ang. dimensioner: Ett vinterdäck bör ha ganska höga skuldror, alltså inga lågprofildäck (under förutsättning att man inte enbart vill optimera greppet för bar asfalt). Tyvärr kan det vara lite besvärligt att få tag i högre profiler än 65-70 idag men det beror enbart på löjligt mode och inte på egenskaper.
Jmfr med rallydäck, de brukar ha en bredd på 110 mm och profilhöjd motsv. 100-120! Ett vinterdäck får inte vara stumt som ett sommardäck för då blir greppet lidande, däcket "håller inte i". Om man prioriterar snögrepp bör man oxå gå ned rejält med lufttrycket. Detta gör däcket ändå mer benäget att "hålla i". På tävlingsdäck ligger man på 1,4-1,6 ungefär (ber. på däck, bil, temp. m.m.) men på ett standarddäck bör man inte gå ned riktigt så lågt eftersom man då, som regel, inte har innerslang, samt att standardbilen är tyngre än motsv. tävlingsbil.
Viktigast är naturligtvis att däcket är nytt! Visst, det är dyrt men om man vill ha grepp så kostar det och slitna mönsterklackar har inget bra grepp.

Micke
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Vågar jeg lyfta denne gamle tråden?

Ut ifra det jeg har lært vil jeg påstå at generelt sett er NYE dubbdekk bedre enn dubbfria i flere tilfeller. Men så fort dekkene begynner å bli litt slitt, så mister dubb-dekkene sitt overtak. Når det gjelder den TOTALE sikkerheten (fordelt på 2-3 sesonger), så er dubbfria ofte best.

Smaksak og hva man er vant til betyr også mye. Skillnaden på ulike dekk er meget stor. Skillnaden på et dårlig dekk og et bra dekk er mye større enn hva de fleste er i stand til å drømme om, tror jeg.

Det er snart tid for vinterdekk-sesong igjen, og jeg vurderer Nokian Hakkapeliitta 91 Q (205/55-16), uten dubb. Forsøker å finne en svensk forhandler som selger dem.

Ps. Q = 160 km/h
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Så här resonerar jag!

1) Vilket är det mest kritiska väglaget på vintern mht risken för olyckor? Troligen den förrädiska ishalkan på morgonen när jag är på väg till jobbet. gärna i en skymd kurva eller över en bro!
2) Hur ofta råkar du ut för att hjulen låser sig när du bromsar eller halkar i sidled när du svänger?
3) Hur fort kör du på vintern
4) Åker du till Tyskland på vintern
5) Är du överkänslig mot dubbarnas sång mot asfalten
6) Vilket vinterdäck är generellt sett minst "vingligt"
7) Vilket vinterdäck har generellt sett kortast stoppsträcka på asfalt

Mina svar är 1) Absolut, 2) Ofta, 3) Mycket sällan över 100-120, 4) Aldrig, 5) Nej, 6) Dubbdäck, 7) Dubbdäck

Då kan jag inte förstå varför jag skall välja något annat än dubbdäck som ger den där extra säkerheten som kan innebära skillnaden mellan att krocka och klara av situationen!!
Och det spelar ingen roll om jag bara har nytta av dubbarna en enda gång under däckens hela livstid!

Per L
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Per L:

7) På trafikkskolen lærte jeg at dubb på asfalt = man sklir på dubbene når man bromsar fordi de gir mindre friksjon mot asfalt enn bare gummi. Er dette helt feil da, mener du?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.