AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.721

325 E30 vs 740 TIC..?

Sida 2 av 2
Perkka
Haglund: Jo farsan har ju en BMW, & jag vet att d e dyra delar till dom... En komplett strålkastarinsats gick på typ 1200-1500 bux, e int d dyrt?

Jag vill ha mycket pulver, men ändå körglädje & väghållning osv.. Så en BMW med turbo kanske :)

Jocce: Du har nog rätt, har man tur så hittar man en färdigstylad TIC till ett bra pris.. Men vi få se..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Köp en audi istället då om du vill ha en turbo:)
om han vill ha turbo så är de väl bara att sätta i de i en bmw,om man kan såklart...är ju coolare att åka runt i en bmw turbo i stället för i en Audi Turbo
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Helt klart men ngt jobbigare i längden kanske.
Tycker bara inte volvon är ngt alternativ finns ju inte så många:)
Perkka
Audi? Tack men nej tack :) Hursomhelst blev d iaf en Merca till slut, tro´t lr ej hehe...

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
hah!.. mycket ska man behöva läsa. :)

318 som hänger på bra mot en skruvad 700turbo? Låter inte riktigt som den där 740'n mådde bra.

Har som sagt en 740turbo, som jag flera gånger om läxat upp
325,525,328'or me.(en å annan 9-5aero har fått smaka på den gammla 85'an oxo hehe)
Laddar 1.1bar mot orginal 0.5 på en orginal turbo som är portad i avgashuset.Hårdare wastegate + dump som ger galet laddtryck vid varje växling. Inget mer är gjort!

körglädje? Ja förfan! Inte orginal, men med en sänkning och lite mer drag, som i det här fallet inte kostat mig ett skit så är den bra mycket roligare än en standard 325'a.

Med andra ord, en jävla skoj bil. Ful som stryk med rolig att blåsa om 'wannabeees' med vid rödljusena. :)

Dessutom går den väldigt lätt på bredden.. 300nm på bakhjulen i en så lätt bakvagn = kul.

/A
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
cordone:
Verkar som att du och jag har oerhört olika uppfattningar om vad körglädje är.
Jag har kört 740 TIC med konichassie och grövre kränghämmare och sådant som skulle göra den snabb på bana men den var fortfarande lika rolig att köra som en Saab 900.
Körglädje tycker jag att man i stor grad kan härleda till vikt och en 740 TIC blir inte lätt vad man än gör. M5 är inte heller lätt, men den har klart mycket mer rejält tilltagna saker i chassiet än vad man någonsin kan ordna på en 740 utan att bygga rörram.

Förlåt att jag sågar dem så totalt, men detta är min absolut bestämda uppfattning som jag grundar på erfarenhet av att köra dessa vagnar.
asså.. körgjädje är för mig så enkelt som att har jag kul när jag kör, så kan man väl kalla det för körglädje.

Sen om den inte går efter alla supertester i vad som proffs kallar körglädje, spelar ju för mig mindre roll! Då jag sällan kör runt runt runt å rejsar mot bilar me den.

En bil med bra turbokick, lagom stötigt chassi räcker gott att lira runt å ha kul me. Men visst, det är bara min vinterbil så, det finns ju bättre saker alltid..

/A
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jo. Det jag menar är att en lätt bil nästan alltid är lite mer sprätt i. Man känner hur bilen beter sig genom röven så att säga. Så lite hjälpmedel som möjligt (antispinn, ABS, servo) och mindre komfort så känner man mer vad som händer med bilen.
Det är min uppfattning (igen).
fattar hur du menar..
Men det verkar som folk hakat upp sig på att en bilmodell inte har körglädje om den inte klarar ringen på viss tid. Det stör mig en aning. :)

det är inte körgläjde för mig ivf. skit i ringen helt enkelt. :) hehe

my cents...
/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.