|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Perkka |
Funderar på nån av dom bilarna, & jag vet ju att en 740 kan man hitta lite billigare än 325-an.. Tänkte mig runt 20k ungefär (om jag får sålt på skotran min dvs :) Men d verkar svårt att hitta en fin 325 för d priset :( För BMW e ju alltid BMW, & en 325 verkar ju pinna på rätt bra.. Till Turbons fördelar hör ju trimningen till, eftersom dom e hyfsat billiga att trimma.. & man kan ju även styla en 740 så dom blir väldigt snygg.. Iofs så har ju 325-an bättre väghållning etc, än Volvon.. Men då kan man jämföra utrymme hos bilarna, naturligtvis till fördel för Volvon.. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Ett annat alternativ som uppdagats för mig, e en Mazda RX-5 lr RX7 :) Mkt fräna bilar.. Men tillbaka till org.frågan, så vad tycker ni egentligen? Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
För nått år sedan hade en kompis till mej en 740TIC, var ju lite småtrimmad med chip, annat avgas och lite pill på wastegaten etc.... Iallafall så skulle jag skjutsa han och några kompisar en kväll + att vi var en bil till, en 318i E36. Båda bilarna var fulla med folk och vi testade att dra lite på motorvägen och det var med nöd och näppe som TIC:en klarade att komma om BMWn, skiljde max 10-15km/h i toppfart, fan jag jag skrattade snabb trodde jag inte volvon var men så slö, haha.......... Mvh Patrik |
|
|
Måste ha varit ngt fel med den 740:n. En 318 ska inte ha en chans mot en trimmad 740tic, har själv haft en 740 tic 85:a (helt orginal) och den gick då bra mkt bättre än en 318 iaf. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Vill bara tillägga att min åsikt är att man inte kan jämföra dessa bilar så generellt. Anledning? Jo, min farfars bror (farfarbror?) åker 740 tic. Varför? Jo han tycker att det är bra bottendrag med turbo och bilen är lagom stor och komfortabel. Säg den som kan sälja på honom en 325 E30. Det jag vill få sagt är att en BMW 325 E30 kör man när man älskar att köra bil. Det är en förklädd sportbil (nej inte påhitt utan direkthämtat ur Teknikens Värld). En Volvo 740 tic kör man om man gillar att svajja omkring på låga varv och vill orka dra tunga saker utan större problem. |
|
| BMW:n är ju helt klart roligare att köra iallafall.... | |
|
Som du säger så är det lättare att hitta en fin 740tic för 20000kr än vad det är att hitta en fin 325a, däremot hittar man en hel del 325or som är i "bruksskick" för den summan! Sedan lär man kolla vad man ska använda bilen till, vad reservdelar och service kostar, försäkring mm! Hur som helst, oavsett vad du väljer ta den bil du tycker kommer passa dig bäst och köp inte den första bästa bilen utan provkör flera innan du börjar att bestämma dig! Och köp helst en oskruvad bil, så att du slipper problemen med skarvade kablar, dåliga svetslagningar och massor av speciallösningar! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Men en 325 i "bruksskick" är lika kul att köra som en fin! Om det bara är det man är ute efter.... |
|
|
Volvon går att styla till att bli väldigt snygg? näe Det går ju inte jämföra. Tokrolig bil mot tråkig släpdragare. |
|
Perkka |
Braxen: Jo, jag vill ha en bil som rör på sig.. & som sagt e ju 740in mer lättrimmad.. Försäkringen har jag ej kollat upp, men en turbo e ej billig att äga.. Svårt att tro att 325-an ska vara billig i förs. iofs.. Men ska nog ändå ställa den på farsan.. BMW-delar e ju ganska dyra, men åh 2-a sidan så e d dyra grejer till turbon.. Kan tänka mig att d e mer körglädje i 325-an, mer lixom fartkänsla.. Rydberg: Jo, man kan styla en 740 så dom blir väldigt snygg.. Kolla bara på Turboperformanceclub.com.... Sandgren: En org. 740 TIC rastar en 318 E36, so is it.. Haglund: "En Volvo 740 tic kör man om man gillar att svajja omkring på låga varv och vill orka dra tunga saker utan större problem" Var god förklara dig lite bättre.. Ni som tror att TIC-en e någon tråkig släpdragare ha nog fått d om baktassen... Turbo= finns mycket potential (Cordone här på forumet har/hade en 740 TIC som gjorde 0-100 på ca 7 sek).. 740= Mkt lätta att styla, & hänvisar än en gång till TPC.COM för exempel.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Perkka: Först vill jag klargöra att BMW-delar inte alls är särskilt dyra om man jämför med mycket annat. Dock finns det ju hur många Volvo 740 som helst på skroten om man är ute efter sådana delar. Det jag menar med ovanstående inlägg är precis det jag skrivit. Så är min erfarenhet av den motorn. Bra bottendrag, ingen rolig topp, drar mycket soppa, har mysig motorgång om man gillar att åka på vridmomentet och bilen orkar dra tunga lass utan att verka alltför ansträngd. Det är ingen bil man jämför med en BMW 325 E30 direkt. De är dess totala motpoler vad gäller karaktär. Det är dyrt att styla bilar. Svindyrt. En 325 E30 är snygg hur man än ser på det (enligt min uppfattning). En Volvo 740 har jag fortfarande inte sett som tilltalar min smak hur mycket plast, bokhyllor, parkbänkar m.m. man slängt på den, och jag har sett många. En kompis till mig åkte Volvo 760 tic innan. Han sålde den bilen (skrämmande mycket problem efter en del trimning). Den gick ganska fort rakt fram (lite snabbare än min 325 E36 ungefär). Han köpte en Golf GTI 16v med lite trim istället. Han har dyrt och heligt lovat att aldrig mer köpa en Volvo så länge de inte förändras radikalt. Han trodde inte det gick att få så bra väghållning, motorgång, körglädje och tillförlitlighet som en Golf GTI. Då kan du tänka dig hur en 325 E30 beter sig i hans ögon. |
|
|
Man kan inte hur man än vill få en 740 snygg.... Kanske genom att ställa den i ett snyggt garage och stänga dörren... |
|
| Hubbe325: Den lösningen har jag inte tänkt på innan, men jag tycker det var en skrämmande bra idé. :) | |
| För att citera vad en vis man sa en gång: "Att slyla en Volvo är som att sminka en gris" | |
| styla ska det stå | |
Perkka |
Haglund: Jo helt klart e en ostylad 325 snyggare än ostylad 740.. Men d e int helt fel att styla en 325 heller.. & BMW-delar ÄR hyfsat dyr om man jämför med andra märken, dock kanske inte Audi mm.. Smokey: Ja, den va ju kul :) Finns ju grymt snygga stylade te x 850 lr S70.. Men d e ju bara min uppfattning.. Smaken e som röven, klöven :) (Hmm, blev mycket "styla" där) Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Om de är mycket pulver du vill ha under huven så ska du köpa en 740tic,går att få ut ruskigt mycket ur dom.... en 325:a lönar de sig kanppt att trimma... men i styling har inte 740:in en chans,325:an blir otroligt snygg me lite styling När de gäller körglädjen har inte 740:in nån chans här heller...325:an har en fruktansväd körglädje!! |
|
| Perkka: Vad grundar du priserna på delarna på? Jag köpte bromsar till min bil (samma som på 325 E30) och jag betalade 2000 jämnt för skivor + belägg runt om på BMW. Det var alltså originaldelar. Kommer man så billigt undan på Volvo? Betvivlar det starkt. | |
| Volvon måste ju bli att kosta mer innan det är klart, köper du tex en 325 med stora mpaketet och 17" så är det klart behöver inte göra mer. köper du en 740 måste du styla mkt, med en risk för att slutresultatet blir en osmaklig grotesk plastkontainer, och då ska du även trimma vilket kommer att kosta pengar, sedan när det är klart så märker du att bilen behöver ett chassi för att du ska kunna använda prestandan och vips så blev det att kosta jättemycket med slantar. | |
|
Perkka: TICen drog 318i, det gjorde den, men det var mindre skillnad än man trodde. Vi testade inte acceleration ifrån 0km/h utan började dra ifrån 160-170km/h, Volvons luftmotstånd i höga hastigheter lär ju gjort sitt och man jämför men E36an!!! Och jag VET vad det är för bilar det handlade om, TICen hade 200-210hk men skillnaden runt 200km/h var slående liten!! Och vill ni ha en bil som man behöver tanka hela tiden så skaffa en 740/940TIC , en trimmad sådan (har flera kompisar som haft) drar runt 1,2 - 1,3 lugn körning (ej org), helt värdelöst..... Mvh Patrik |
|
| Som sagt att jaga hästkrafter är inte alltid det bästa sättet att få en rolig bil...precis som att genvägar ofta äro senvägar. | |
|
Sandgren! Hur är det med bränsleförbrukningen på din m5a då? =) 1,47l/milen (enligt modellguiden) är inte så lite! Hade en 240turbo tidigare och den drog inte mer än 1l/milen vid lugn körning, men så fort man gasade lite extra så vart det tomt i tanken ganska fort! Och det berodde på att min trimning inte var "seriös" utan den hade fortfarnde kvar K-jetsystemet och jag hade gjort lite "bondlösningar" för att höja effekten mm! Sedan kan man då ta och tänka att det samma görs på dom flesta tidiga 740s i dag också, dock så har dom oftast ett Motronicsprut men trimchipet höjer mest bara bränslemängden för att få bort spikningsrisken, istället för att sänka tändningen (inte alla chip men dom billigaste). En bra mappning och en seriös trimmning gör att en bil drar mindre bränsle vid lugn körning, tills man rör på pedalen! Volvo 740 har ett luftmotstånd som Silja Line, om inte högre =) _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.