AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.791

Länstyrelsen i ett nötskal...

Sida 1 av 2
J.And
För ett års sedan så körde jag moppe "trimmad" vart stoppad av en båg polis torsk vart de..
Men till sak jag fick mina böter 1200:- efter typ 5 veckor.
Va bra tänkte jag betalade böterna och sen var det ur världen...
För tre veckor sen så fick jag mitt körkort:) så himla glad var man tills idag fick jag ett brev från länstyrelsen om att mitt körkort ska återkallas för olovlig körning kollade datumet och det stämmer med det dagen som jag vart stoppad...
Vad är det frågan om kan dom göra så här...?
Det här ärendet är inte slut en det måste dom fatta....
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det är sån här våra beslutsfattare har satt ett gäng med "proffs" att utföra. Självklart är drt nått som inte stämmer. Kolla med dem igen. Om de fortfarande står på sig så kolla med Länk. Där brukar man hitta svar på det mesta. Hur länge skulle du får det återkallat ?

Mvh. Patric

Länk
J.And
Jag har prövotid..Så jag vet ingenting just nu det är väl anting eller....?
Läste du aldrig vad du erkände för MC polisen genom att skriva på lappen?? Det är ju en viss skillnad om du t.ex. kört för fort eller om man ansåg mopden vara en oregistrerad lätt MC ( som du troligen saknade MC kort för....)
J.And
Jag var 17år körde min moppe som är lite trimmad...
Olovlig körning som olovlig körning jag har ju fått mitt straff..
Åker men in i fängelse för mord i två år och sen när man har suttit av straffet så kommer dom på efter ett år att han ska nog sitta i två år till...
Förstår du att det är ett stor fråge tecken i mitt huvud??
Körkortsindragningen är inget straff även om det känns så. Det gör de bara för att vi andra inte ska utsättas för folk som inte klarar av att följa trafikreglerna.

Fast jag skulle förstås bli vansinnig om jag råkade ut för samma sak.
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Fy fasen!.. Låter helmysko! Ring dem och en sakkunnig.Som PJ säger,o fråga va de håller på med! Själv hade ja flippat ur!
Lycka till! o skriv sen hur det går! :-)

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Kompisen blev stoppad för att inte ha stannat vid stoppskylt,1200 i böter,efter ca 10 mån. fick han ett brev från länsstyrelsen dom tog kortet i en månad,
verkar som länsstyrelsen har längre behandlingstid än dom som utfärdar böter.

En annan kompis körde in i röven på en bil dom skrev skadeanmälan och kontaktade INTE polisen,båda bilarna blev reparerade men efter ett bra tag tog länsstyrelsen hans lapp för vårdslöshet i trafik i 2 mån. för denna incident...obs inga böter eller inblandning av polis

Sverige e fantastiskt!

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Verkar som om Länsstyrelsen tror att de befinner sig ovanför lagen.
J.And, mitt tips till dig är att du (om du inte redan är med) joinar Motormännen. Genom dem får du då juridisk hjälp utan extra kostnad. Har snackat med dem en gång och de var väldigt hjälpsamma av sig den gången.
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
Hur länge tar dem kortet?
Det är väl så att om man har prövartid så måste man ta om kortet om man blir av med det. Man får inte ta om det innan tiden för omhändertagandet gått ut.

Om du blir tvungen att ta om kortet så ska du kräva att Länsstyrelsen betalar alla kostnader du har lagt ut på det första kortet eftersom de inte meddelat att det skulle omhändertas och därmed måste tas om!!!

Kanske skrev lite luddigt men hoppas att du fattar!

Själv hade jag blivit helt vansinnig och antagligen anlitat en advokat eller nåt liknande.

Du kan även skicka ett brev med pulver eller ett paket som tickar till dem som tagit detta beslut!

Min bil: Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
precis som gasar-magnus säger, gissar på att du skrev på att du kört lätt mc utan kort, en moped som trimmas blir en lätt mc.
tex tänker du at taxi leg och skriver alla proven mm och klarar detta så tror man att det är grönt sen, men så är det inte, bara för att du klarat alla proven är det inte säkert att länstyrelsen ser dig som en lämplig taxi chaffis och då kan de avgör att du kanske ska få det om nått år.
samma sak gäller ju dig i detta fallet, du får en lapp att du klarat uppkörning men länstyrelsen har inte godkänt dig för styrlappen, och då kan det bli som det har blivit nu

Joakim Eriksson
men att han fick ta körkortet å sen kommer länsstyrelsen på i efterhand att han inte ska få ha körkort,är ju helt sjukt!!!
men vi lever ju tyvärr i sverige å de är ett sjukt land,tyvärr
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag förstår att du är upprörd men är det inte så att du innan incidenten ansökte om körkortstillstånd och att du sedan han ta ditt kort innan beslutet kom. Hade du sökt tillstånd efter incidenten så borde du inte ha erhållit detta utan fått söka igen efter en tid. Givetvis kan man beklaga att det ska ta sådan tid för dom att ge en dom.

Förstår dock inte dom ovan som klagar att beslut kan komma senare att körkortet ska dras in??? Det är väl det normala förfarandet i vårt samhälle när ett "brott" har begått...Det är väl ingen som får sin dom samtidigt som dom blir arresterade. Jag var faktiskt upprörd över motsatsen en gång för många år sedan då jag åkte dit för fortkörning och dom tog kortet på plats och behöll det i två månader. Ytterligare en månad senare fick jag reda på att min "dom" var just två månader. Vad hade hänt om dom bara gett mig en månads indragning? Hade jag haft en månad till godo då för en eventuell framtida fortkörning?

Jag försökte skjuta en månad på indragningen pga personliga skäl men det gick inte. Åker man däremot fast för rattfylleri så kan man själv bestämma när man vill sitta av sin tid men inte för fortkörning där man straffas först och får sin dom i efterhand.

Inte helt 100:a på detta men ganska nära. Gällde för några år sedan iaf.
Lsty har av regeringen i uppgift att svara för länets trafik med trafiksäkerhet, lagar och förordningar i regionen.
För körkortsfrågor finns på lsty en befattning som förkortas AO och uttytt betyder det "allmänna ombudet för körkortsfrågor".
I det landsting där Du en gång tog Ditt körkort ,... där vakar också AO över dina förehavanden i trafiken. Även om Du tog kortet i Malmö och bor sedan 39 år i Malmberget! så är det AO i Malmö som agerar. (Kan vara ändrat på senare år)

Polis, sjukhus, militära mynd, läkare, försbolag och kanske ngn ytterligare har i lag skyldighet att till AO rapportera sådant som kan påverka trafiksäkerheten.

Försbolaget måste exvis rapportera en påkörning bakifrån även om Ni med bolaget gjort upp i godo. Läkare och sjukhus har samma skyldigheter vid exvis olika sjukdomar som kan påverka bilkörningen o s v.

När så AO får in anmälan/rapport agerar han / hon.
AO kan själv också ta upp olika ärenden till granskning från flera håll.
Misshandel i skolan, en fylleridom samt en mindre trfolycka i det militära gör att AO kanske anser att Ditt omdöme som trafikant bör granskas.
O s v.
Är som sagt ingen jurist men nåt´t hitåt är det fråga om.
(Tror för tillfället att även den gode kronofogden har anmälningsplikt till AO- allt som kan belasta Ditt medborgerliga omdöme .... Ni vet det där med ansvar omdöme och försiktighet enligt §54 tror jag det är i körkortslagen .. eller är det § 58?)

MVH /// Paap R
li
1.959
liste
535i -89
MB - det är en omöjlighet för LST eller någon annan myndighet att dra in ett körkort om det inte ligger en anmälan för trafikbrott, så det är något som inte stämmer med din kompis incident.

För övrigt anser jag att alltför många är alltför orädda om sina körkort. Kör man toktrimmad moppe på allmän väg när man är 17 bast och får övningsköra med bil... Ja, då förstår jag inte riktigt hur man tänker.
Tigerr
eeeh..? Kan det ta så lång tid som några månader inann de drar in kortet? Men om vi säger att man kör för fort, mot rött, mot stop eller ngt annat.. Måste dem inte typ kontakta en direkt då? Om man gjort nån trafikförseelse (eller vad det nu kallas)!?
Om dem skulle få för sig att ta mitt kort så kommer jag köra utan! *hahaha*

Tigerr
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Måste återigen få upprepa det som Mäkinen påtalade. Indraget körkort är inte att betrakta som ett straff för ett brott, det är en säkerhetsåtgärd och ska tillgripas om det finns misstanke att en person på grund av trafikbrott eller annat brott inte kommer att respektera trafikreglerna i framtiden. Det är ganska klart uppräknat enligt lag när det gäller vilka trafikbrott som ska medföra denna åtgärd så det är inte direkt någon skönsmässig bedömning av länsstyrelsen.

Det kan dock ta lite tid innan länsstyrelsen fattar beslutet, allt mellan 1 månad till ett år, så det som j.And var med om måste betraktas som fullt normalt, även om det kan tyckas konstigt.

Nu säger jag inte att detta varken är bra eller dåligt utan förklarar bara hur det ligger till, sedan får man ju tycka vad man vill...

------------------
Always Diesel
Tigerr
ronte: så duktig man kan vara då..! :)

Men det är väl så att man FÖRST får en smäll på fingarna (böter llr liknande) och SEN så tas det upp huruvida man får behålla kortet llr inte? Tar ett lite långsökt och konstigt exempel, bara för att vara säker..:

Vi säger att ngn är ute och buskör och kör och slirar lite och tänjer lite på hastighetsgränsen.. Om en polis ser det, så tar dem väl den som kör? Menar.. Dem kan väl inte "hahaaa - dej ska vi ta sen nåndag!" och åka in till stationen och anmäla regnummer och så där? :) Eller om nån skulle se en satköra, och av ngn konstig anledning ringa polisen och ge dem ens regnummer.. Då tar väl polisen kontakt med en direkt? DET kan väl inte ta ett antal månader?

Hoppas ni ungefär förstår vad jag menar med mitt skumma exempel! :)

Tigerr
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Tror att Paap Reeder är rätt ute.
Min svärfar var för några år sedan hos doktorn för vajsing med synen. Han fick veta vad det var frågan om samt en remiss nåt halvår fram i tiden.
Tiden gick och plötsligt en dag när vi satt och åt middag hemma hos svärföräldrarna ringer det på dörren. Utanför står två poliser som ber att få ta hand om svärfars körkort. Så var det med det.
Läkaren hade antagligen gjort en anmälan, AO hade beslutat om återkallelse, svärfar hade inte fått veta något av detta.

Jag kan förstå tankegången bakom, dvs att alla kanske inte har svärfars goda omdöme att inte använda bilen när ögonen inte funkar riktigt, men nån kommunikation borde väl ske, så att man vet vad fan det är frågan om? Min omedelbara impuls var ju att smyga ut o skära sönder däcken på snutbilen eller nåt. Om bara han hade fått ett brev om att en anmälan hade gjorts av läkaren på vårdcentralen eller nåt så hade man ju kunnat vara lite mentalt förberedd, men icke.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Tigerr; Du missuppfattade nog mig lite, kanske utryckte mig vagt. Straffet skall verkställas så snart som möjligt, ser polisen brottet ska de ingripa så snart det går. Men indraget körkort är inte straffet, straffet är böterna.

När polisen sedan skriver rapporten skickar de en kopia till länsstyrelsen. Länstyrelsen tar sedan beslut om brottet skall föranleda indraget körkort, det är denna bit som kan ta tid.

Dessutom är det värre än så... om du blir stoppad för misstanke om att du kört för fort (ex laserkontroll). Du anser inte att du kört för fort utan anser att deras utrustning visar fel eller nått så du vägrar skriva på föreläggandet. Inga böter utdelas direkt utan ärendet går vidare till åklagaren och sedan kanske tingsrätten. Om du sedan i tingsrätten lyckas bevisa att du inte kört för fort så slipper du ju straffet, dvs böterna.

Det som dock kan hända är att polisen (vilka de är skyldiga till) skickar rapporten om fortkörningen direkt till länsstyrelsen (även info om att du protesterat). Länstyrelsen gör en liten egen bedömning huruvida de anser att man kommer bli dömd för brottet eller inte. Kommer de fram till att de tror att man blir dömd så beslutar de om indraget körkort. Går detta fort kan körkortet dras in inom loppet av en månad. Förhandlingen till tingsrätten kan dröja även den upp till ett år. Blir du friad sker det i sådant fall förmodligen efter det att du till och med fått tillbaka körkortet. Du har inte rätt till något skadestånd för att körkortet felaktigt har dragits in, detta på grund av det bara är att anse som en säkerhetsåtgärd och inte ett straff.

Blev det lättare eller krångligare att förstå nu då ..?...

------------------
Always Diesel
Tigerr
ronte: solklart! ;)

Så om jag "råkar" köra lite busigt, så är det ingen risk att det kommer ett brev, eller en polis, i efterhand som tar hand om körkortet? Om jag inte har blivit tagen på bar gärning? hehe.. Då kan jag äntligen sluta vara paranoid! :)

Det är nämligen så att i min ungdom (för typ en månad sen *s*) så körde jag väl kanske inte jättebra.. *skäms*.. Men nu är jag så laglydig så! Och jag har oroat mej varje dag sen jag fick kortet, för att bli av med det..!

Tigerr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.