|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Amledningen till att de inte gör M5 Touring är att flörra bara såldes i knappt 900 ex. Samma sak med M3 Lino, den avr aldrig populär förutom i USA och England. |
|
| det såldes väl inte många 4 dörrars m3 i e 36 modellen. 95 procent är väl coupe? | |
|
Hur var det med M5 Touring, var det BMW som styrde antalet tillverkade eller var det låg efterfrågan? Tror nog att en E39 M5T skulle sålt hyffsat om den kommit för några år sedan. Nu är det lite för sent med ny modell runt hörnet. _____________________________________ Länk |
|
|
Ang. dendär 330 Performance Package. Förstår inte varför man hänger upp sig på hästkrafter. Det stod ju att den hade sportigare chassiesättning med effektivare hjul, annan utväxling och extra växel m.m. Det kan ju vara väl så bra med tanke på att de har en utgångseffekt på 225 hästkrafter (USA) vilket räcker oerhört bra på de flesta banbilar. Performance Pack på BMW-språk kanske inte koncentrerar sig till rattlåsracing som de flesta andra märken. Tur är väl det. Enligt min mening som vanligt. Jag menar; vem vill sitta i en Volvo 855 T5R med jättetrim och 400 hästkrafter när man lätt kan köra cirklar runt en sådan på en bana med en 2002 på 150 hästkrafter eller till och med mindre? |
|
|
Gustav; det såldes fler M5 Touring än sedan i Tyskland under den perioden som båda fanns tillgängliga! M3 Limo är en annan sak, den var inte speciellt poppis. Den existerade väl mest för att BMW inte skulle tappa 1:a placeringen i striden om världens snabbaste sedan!? Jens |
|
|
Rättelse, jag tror att det var -95 som det såldes fler touring än sedan i Tyskland. Återkommer... Jens |
|
|
MrMarsupilami: Nu gör det ont i mitt hjärta ;)) M3 har väl aldrig varit "världens snabbaste sedan"? Där har väl B10 Biturbo och Opel Lotus Omega huserat på nästan en delad 1:a plats ända sen de kom i slutet på 80-talet?! Eller är jag ute och kör Fiat nu? M V H Stephan __________ Länk |
|
|
Jag är rädd att du är ute och gasar i en liten rosthög till italienare, STEPHAN. De åren som inte M5 tillverkades (96-97) så var, så vitt jag vet, M3 limo den snabbaste sedanen. Jens |
|
|
Gustav, har "grottat" ner mig lite i ämnet och hittat ett citat: "Despite the apparent contradictions of a nominal load-lugger capable of out-accelerating a Ferrari, the Touring immediately took around half of all M5 sales in Germany, proving that the major market for M5's consisted of people wanting discreet and practical, as well as extremely rapid, transport." These were not in the UK. Source: BMW M Series by Chris Rees, page 73 Så M5T hade i alla fall hälften av försäljningen i Tyskland!? Hittade förresten detta citat på en stor (inofficiell) BMW M5 sida nånstans på nätet =)) Jens |
|
|
Haglund2306: Självklart ska man inte hänga upp sig bara på antalet hästar. Om man däremot ska försöka dra en liknelse mellan 330 Sedan med Performance Kit, och en eventuell M3 Sedan så tycker jag att "kittet" ger lite dålig effektökning för att det ska vara någon idé. Har svårt att tro att det uppgraderade chassit är bättre än det som skulle erbjudits på en M3 Sedan. |
|
| Utifrån ovanstående läsning verkar det som det var ett misstag av BMW att inte gör en Touringmodell av M5 e39. Hoppas de skärper sig till nästa modell =) | |
|
Jag tror inte att MB eller Audi bara skulle se på om BMW effektmässigt står i en klass för sig. Hästkraftshysterin började ju i och med nuvarande M5. |
|
|
Och båda dessa märken har väl kombival på sina värstingmodeller, dvs RS6 och E55 AMG? _____________________________________ Länk |
|
| K.Kierkegard: Det har du säkerligen rätt i, men jag tror inte att priset på 330 med Performance Pack matchar M3 Sedan i pris heller. | |
|
Flåklypa, du har rätt. Det handlar inte om effekten, jag förenklade mitt resonemang genom att bara jämföra effekt. Det jag menade var egentligen att M-modellerna ska vara märkbart mer racing-betonade än de övriga modellerna. Inte bara effektmässigt utan självklart även i form av ett mer avancerat chassi, optimerad viktfördelning, känsligare styrrespons m m. Snäppet närmare banan än sina små-syskon m a o. Ska jag vara riktigt ärlig så hade jag gärna sett ett slut på effekt-jagandet och istället en fokusering på vägegenskaper, vikt-besparande material o s v. Jag hoppas att BMW går den vägen men med de ständigt ökande kraven på att fylla bilarna med diverse "nödvändig" lyx-utrustning så är det kanske inte så troligt. Jens |
|
|
MrMarsupilami: Är böjd att hålla med dig i största utsträckning, men är det inte så att man ser en segmentering i extremversionerna av vanliga bilar? Jag tänker på att det kommer utbölingar som M3 CSL m.fl. Det jag vill säga är att det förhoppningsvis kommer finnas, som idag, fullmatade högprestandaversioner, men också lätta, riktigt extrema versioner av samma bil. Det tycker jag låter som en mycket välkommen utveckling om sonderingen från min sida är rätt tolkad. :) |
|
|
Problemet med viktbesparande material är att det kostar mer att sänka vikten 100kg än att öka effekten med 100hk. Det är nog ganska mycket catch22. Vi vill ha lättare bilar men samtidigt vill vi inte tumma särskilt mycket på säkerhet och utrustning. Andelen nya sålda BMW M3 or till rena entusiaster som skulle struna i om man slängde ur all isolering, de sköna elstolarna osv är i klar minoritet. Jag tror det blir svårt att sänka vikten hoppas bara bilen inte blir tyngre det vore ett steg framåt. Men vi kan ju alltid hoppas! |
|
|
En medelväg är ju att göra som Haglund2306 spekulerar i, d v s att ha en "normal" M-modell med hög utrustnings/säkerhets-nivå och även en extrem variant (som CSL) som är strippad och "ban-preppad". Det som är så bra med vikt-besparing är ju att man inte bara får en snabbare bil, man får även en bil med bättre balans och väg-egenskaper. Nu hamnade vi lite utanför original-topic... Jens |
|
|
M5 E39 Touring: Länk Nice :) Har svårt att tro att M5 E34 sålde mer av Touringen än sedanen under tidsperioden. Initialt, ja kanske men inte totalt. En annan faktor som BMW borde tänka på är att en högprestanda kombi är mer "inne" nu än tidigare om jag minns rätt. |
|
|
Visst har väl BMW sagt att nya E60 M5 också kommer som en Touring!? Nya E60 M5 Sedan ska väl komma hösten 2004 med en 500+ hk 5,5-liters V10. Dock så tror jag inte det blir någon bi-turbo motor enligt de senaste ryktena. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.