AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.258

M3 e46 Sedan?

Sida 1 av 3
Kommer inte M3 i sedanutförande? Lite mer praktisk än coupén om man nu köper M3 för att den ska vara praktisk =)

/Kristian
K.Kierkegaard:
När man testade M3 mot AMG i bilsport så ställdes den frågan till informations chefen Sverige och fick svaret nej. I och för sig så var det ca:1,5år sen testedes gjordes. Men jag har svårt att tänka mig varför man skulle göra en sedan igen utav m3.Inte för att sedan modell var dåligt tväremot så var den en perfekt familje sport bil. På de senare bil visningarna har tendesen varit klar dvs kunna ha en sportbil men plats för 4person. Flera Amerikanska märken visade upp test bilar med den egenskapern dock med 2dörrar men plats för 4 vuxna:))tror till och med att Aston Martin hade nått på g....

Man köper inte m3 för att den ska vara praktikst jag gjorde inte det i ala fall:))
Håller med, de flesta köper väl M3 för att det är kul och inte av praktiska skäl. Det verkar generellt som BMW drar ner på olika karosser av M3, M5. M5:an kommer väl inte i Touring utförande heller?

Grym bil du har förresten! Måste va helkul att fräsa runt i en sån =) Själv puttrar man runt i den klenaste BMW'n på marknaden ;)

I USA har BMW lanserat ett nytt 330i Performance Package (se nedan) för att möta konkurrensen ifrån andra märken.

Jag tror inte BMW skulle göra det om man hade planer på en M3 sedan.

Men man vet ju aldrig nu när M5an försvinner.

/RS2

BMW 330i Performance Package raises the renown 3 Series Sedan driving experience to a new level.

The 330i sedan continues to win comparison test after comparison test on the strength of its performance and handling prowess. Never being a company to leave well enough alone, the introduction of the Performance Package will raise the driving experience of the BMW 3 Series Sedan to an even higher standard.

The 330i Performance Package has been created exclusively for the U.S. market for enthusiasts by enthusiasts at BMW Individual, a division of BMW M GmbH. There is no aspect of the driving experience that has not been enhanced by the Performance Package. Modifications to the 3.0-liter in-line six-cylinder engine, which include different camshafts and performance-modified Digital Motor Electronics, yield a ten horsepower increase to 235. For the first time in a 330i a six-speed manual transmission will be standard. With the Performance Package it will include a short-throw shifter. The package also includes a shorter final drive ratio. The benefits of these modifications are immediately apparent - the 330i with a Performance Package will accelerate from 0 – 60 miles-per-hour in 6 seconds, about half a second faster than a standard 330i. To match the straight-line performance a new sports suspension, more aggressively tuned than the 330i’s standard sport suspension, is mated to 18-inch wheels with mixed-size performance tires. In addition to the wheels and tires the exterior of the 330i Performance Package is distinguished by its Aerodynamic Package, black headlight trim, high gloss shadowline trim and a new exhaust that not only appears but also sounds more aggressive.

The look and feel of the interior has been refined with cloth and Alcantara sport seats matching the Alcantara sport steering wheel. An anthracite headliner and Black cube aluminum trim complete an ambiance tailored to the enthusiast. Silver cube aluminum trim is optional. The instrumentation includes red needles while the tachometer reflects the modified engine’s 300 higher rpm limit. Production of the 330i Performance Package will begin in March 2003 with the first cars arriving at BMW centers in April.

Lite taskig effektökning, bara 10 hk
Får jag föreslå en kompressor konvertering på en 328:a eller en 330 sedan. i princip identisk prestanda med e46 m3 efter den operationen. Ess verkar kunna sina saker.
Tänker eller snarare drömmer i dom banorna änsålänge :)

Bmw har stjärnan under huven.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Har inte BMW 330 231 hk original? Det borde ju bli 241 hk med 10 hk extra...

roadZter
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
330i har färre hästar i Nordamerika än i Europa.

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Ännu bättre, de säljer ett "Performance Kit" som ger 4hk mer än den Europeiska originalversionen, låter som en bra investering ;)
Det är skillnad på SAE (USA) och DIN (Europa) hästkrafter!

/RS2

Horsepower is a measurement of the engine's ability to perform work. One SAE horse is the ability to lift 33,000 lbs one foot in one minute. One DIN horse is the ability to lift 450000 kg one cm in one minute. For the same power the SAE measurement is thus 98.629% of the metric DIN measurement.

If you see the term bhp, it just means "brake horsepower", which is the actual usable horsepower delivered to the rear wheels of the car. It is so named because a brake is applied to determine how much pressure is needed to stop or absorb the power. bhp could reference either DIN or SAE horsepower.

Power is effectively torque times rpms, so if you keep the same amount of torque and double the revs, you double the effective power. This is why most engines have the highest horsepower rating at higher RPMs. And along those lines, you can have an engine that has lots of horsepower at higher RPMs, but not much energy at lower RPMs where it counts off the line, so often torque ends up being a more interesting measurement than horsepower.

The formulas used are:

SAE = kW * 1.341
DIN = kW * 1.360
ok, det hade jag ingen aning om.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
K.Kierkegaard:

Får man föreslå en Alpina B3 3.4S istället finns även som kombi! + Lite exklusivare...tycker jag! (jag är lite partisk jag vet :))
Här är en länk med lite siffror och en skannad artikel från tyska Auto Motor & Sport
Länk

M V H
Stephan

STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Förlåt...menade B3 3.3S.

//Stephan

EsaPekka
BMW 635 -81
Tror ni inte att tanken med att inte göra M-bilarna i fler karosser är att gynna försäljningen av Alpina som kan fås i alla karosser och med Automat!?

-------
Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit
STEPHAN:

Ja det är en mycket fin bil...och praktisk är den också =) Förresten är inte Alpina en konkurrent till BMW's M-bilar? BMW bör göra en större förtjänst på att sälja en M-bil direkt till kund istället för att sälja en standardbil till Alpina. Eller arbetar Alpina och BMW i allians?
Det finns de som bara tycker att de behöver EN bil och vill ha plats för tex barn, polare, extra tjejer m.m.
Finns inget värre än att behöva gå ur bilen varenda gång någon där bak ska ur, eller ännu värre: sitta där bak och behöva vänta på sölkorven där fram...........
Varför skulle inte praktiskt och prestanda gå att kombinera?
Men visst, bor man själv och har varken barn eller kompisar så kan det ju vara värt att bli av med 2 onödiga dörrar och betala extra för det!
M.V.H.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag tycker att det är mycket synd att BMW inte erbjuder sina M-modeller med fler karossalternativ. Touringbilarna är ju oftast snyggast och E34 M5T är en favorit.

K.Kierkekaard: BMW och Alpina har ett väldigt intimt sammarbete, framförallt nu på senare år. Exempelvis sitter det ju en Alpina-motor i X5 4,6. Jag tycker att detta samarbete är trist, då det hämmar konkurrensen märkena emellan. Tänk er en Alpina B8 4,6 Biturbo Touring! HUGA! :)

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
K K: som nofx16 säger så samarbetar de nära. Bmw äger nog en stor del av Alpina.

-------
Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Vad jag förstått så tillverkas de enklare Alpinorna i dag som BMW induvidial, typ på samma band. Och det är ju vad det är... en special beställd bmw. Alpina har nog haft svårt att kunna producera ex. B3:orna till ett attraktivt pris, tänker på prissänkningen mellan B6 2.8- 1992 och B3 3.0 1994.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Som jag förstått det så äger BMW en större del av Alpina och kan därför bestämma hur mycket Alpinas motorer lämnar effektmässigt och prissättning etc. (iallafall har väldigt stort inflytande)
Inte undra på att Alpinas Z8 fick en LÄGRE effekt jämfört med BMW´s Z8. (de skyllde väl på automatlådans begränsningar?!)
Jämför det med t.ex. Alpina B12 E38 som både 5.7 och 6.0 hade mer effekt än motsvarande 750 E38. And the list can go on...

Nofx16:
Håller med dig, M5T sålde ju bra och se bara på motsvarande konkurrenter kan erbjuda; S4 Avant, RS6 Avant OCH aut. Merca E55 AMG etc. Tror många BMW spekulanter väljer andra märken eftersom de inte kan erbjuda vad marknaden många gånger vill ha. (Iof M3 SMG II finns ju)

M V H
Stephan

Anledningen till att det inte finns M5 Touring och M3 Sedan längre beror, som jag förstår det, på M-avdelningens strategi. De vill utveckla prestandabilar som har rätt förutsättningar för att hävda sig på bana. Det är därför de inte heller erbjuder en M7-modell, till skillnad från Audi och Mercedes med sina S8 och S55 AMG.

Personligen kan jag förstå den strategin, man vill helt enkelt lyfta sig ett snäpp från den stora massan och profilera sig som mer seriöst sportiga. Med tanke på hur bra det går för BMW så verkar ju inte den strategin helt fel heller! Problemet blir nu när BMW ska växa och bli ännu större, bredda sortimentet med volym-bilar i form av 1-serie o s v. Jag tycker att de borde satsa på prestanda-bilar i alla karosser som matchar Audi och Mercedes och dessutom ha M-modeller som bara finns i coupé eller sedan (M5) som är ÄNNU vassare. D v s ha en 3-serie sedan/coupe/touring med ca 350 hk och en M3 med 400+. Detta verkar faktiskt vara på g. I nya 5-serien spekuleras det ju om en 3.0 BT med ca 380 hk som kommer finnas i både sedan- och touring-utförande och en M5 med 500+ hk.

Detta skulle innebära att en "vanlig" 5-serie 3.0 BT skulle mäta sig med Audis och Mercedes värsting-modeller medans M5:an står i en klass för sig. Precis som det ska vara!! =)

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.