|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jeg har et problem: Når vaxellådan står i nøytral så hører jeg en slags "rasle" ljud. Men ljuden forsvinner når jeg trampar inn clutchen. Hva kan det være? Urtrampningslageret /vaxellåda??? | |
| då e de nog urtrampningslagret... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När du står i neutral så är det lådan som låter, det kan röra sig i den trots att du inte har nån växel i.Kan låta mera när oljan är tjock dvs när det är kallt ute. inget ovanligt och är inget missljud. Tystnar det när du belastar (trycker ned) urtrampningslagret och koppling så ska du inte oroa dig för mycket. MVH Hasso Länk |
|
Hej! Är Ni helt säkra på att det är urtrampningslagret som låter när man har kopplingen uppsläppt?? Nu har jag hört både och, så nu vet jag inte vad jag skall tro... Någon som kan ge en säker och utförlig förklaring till problemet?? Mvh Joan |
|
| Urtrampningslagret låter när du kopplar ur, när det aktiverar hävarmen. Ett vanligt "fel" på bl.a äldre Getraglådor är att växellådans ingående lager rasslar när bilen står på tomgång. Försvinner ljudet när man kopplar ur är det garanterat det felet. Kan lösas med tjockare olja men man kan även då få problem, denna gång med att synken mellan speciellt 1:an och 2:an blir dassig när lådan är kall | |
| Med NEDTRYCKT koppling borde ju växellådan inte snurra eller??Så om den rasslar med uppsläppt koppling så e de garanterat bottenstocken som låter!Du kanske inte tänkt på de men rasslet ÖKAR ju varmare lådan blir...Min E30 tex låter inget alls så här vintertid,inte ens när ja kört den "hårt",men sommartid börjar den rassla efter ca 5-10 min,man skulle säkert kunna få bort ljudet genom o använda en tjockare olja men då blir de ännu trögare o växla vintertid | |
| Med andra ord så håller jag med MW-Guru....Kan tillägas att ja ett tag sen tittade på en M5 som "rassla" från lådan,säljaren sa att de "bara" va urtrampningslagret.Ja sa att de nog va värre än så,men han stod på sig.Till slut bytte han urtrampningslagret men försvann ljudet??Icke.... | |
| Men jeg hører en slik "rassle" ljud når jeg kjører også. Og når bilen har stått parkert og så er det tungt å få sette bilen i 1:an. Er det normalt eller? Og så har det seg slik at når jeg backar og trampar inn clutchen så blir det ett "dunke"-ljud "baki der". Og det er vanskelig å få en jamn giring. Spesielt mellan 1:an och 2:an. Noen som vet hva dette kan være? | |
µ_bmw_µ |
Utrampningslagret är det på min bil det var det också på en kompis dito 86a Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
Om man vet hur en koppling fungerar, då vet man att urtrampningslagret belastas när man trycker ned kopplingspedalen. Om det blir tyst då så är det inget fel på urtrampningslagret. Vid nedtrampad koppling stannar ingående axeln i växellådan. Det är just för att man skall kunna åstadkomma detta som det finns koppling på bilar. Axl har eventuellt problem med att lamellen inte glider lätt på splinesen på ingående axeln. Detta kan leda till att lamellen ligger an mot svänghjulet när bilen stått över natten, och då vill inte ettan gå i lätt. Om ettan går i lätt när motorn är avstängd, så är det sannolikt inte fel på lådan. Axl kan också kontrollera oljenivån i lådan. Många verkstäder kollar bara om det läcker, och läcker det bara litet, så hoppar mekanikern över att skruva ur nivåpluggen. Men det lilla läckaget kan ha funnits länge, och lådan kan vara nästan tom. Varje år träffar jag ett antal bilar som ingen rört nivåpluggen på trots mängder med stämplar i serviceboken. Harry |
|
|
Tjena! Nu har jag i och för sig en 200sx men jag i alla fall ljud (skorrar)när kopplingen är uppsläppt. En del har sagt att det är urtrampningslagret och en del har sagt att det är lagret vid ingående axeln, eller bottenstockslagret. Men rent logiskt borde det ju vara som Ni säger, att urtrampnigslagret går in när man trycler ned kopplingen. Tack för svaren! Mvh Johan |
|
Haettman |
Därom tvistar de lärde... Det kan vara både urtrampningslager och lagret till ingående axel i lådan. men även fler lager kan uppföra sig precis som ni nämnt. Börja med att byta urtrampningslager, om det inte skulle hjälpa arbeta er bakåt. Hade samma symptom, liksom min kompis. Hans oljud upphörde med urtrapningslagerbyte. Mitt först då jag bytt lager till ingående axel på lådan. |
| Det kan av og til være litt vanskelig å få lådan i 1:an når motorn er i gang også. Kan det være noen alvorlig feil med lådan då? | |
| Rätta mig om ja har fel men en sliten bottenstock gör ju att slitaget ökar både på urtrampningslager o stödlager...Så att rekommendera e ju att om man nu byter till en frisk låda att även byta dessa,de e rör sig om några xtra hundralappar o lådan har du ju redan nere så bättre o va på den säkra sidan för vem vill sänka ner lådan TVÅ gånger?????Kom oxå ihåg att en "rasslande" låda mycket väl kan fungera klanderfritt i ytterliggare 15-20000 mil,min låda har nu rasslat i minst 6000 mil utan att förvärras så ja tänker då inte byta,sen beror de ju oxå på i vilken prisklass bilen ligger så klart,min E30 e väl inte värd mer än typ 8" o att lägga ca 2000 bara för o få bort ett "kosmetiskt" oljud???Nja.... | |
| Hva er en bottenstock? Og hvor er den på bilen? Er det dyrt å få fikset det? | |
| Bottenstock=ingående axel....Bottenstocken sitter v-lådan.Vad en renovering kostar vet ja ej,men som du vet så slits alla lådor unikt(alltså INTE rekommenderat att tex om du har slitna kugg o sätta i begagnade),dvs du kanske byter lagret men de i sin tur medför att kuggarna hamnar i liten annorlunda vinkel mot varandra som ger upphov till nya oljud...Hör med en seriös verkstad som kan de här med lådor så får du säkert ett pris. | |
|
Axl har missuppfattat. Jag tar om det. Om ettan går i lätt med avstängd motor, men tar emot när motorn är igång, då är det sannolikt kopplingslamellen som går trögt på växellådsaxelns splines. Inget fel på lådan således. Rassel är svårare att bedöma. Vad Dawwe menar med en sliten bottenstock förstår jag inte. Bottenstocken är en axel i växellådan. Den är lagrad i kullager i bägge ändar. På axeln sitter drev, som är lagrade i nållager. Fel på något av lagren eller dreven ger upphov till karakteristiska ljud, som en erfaren mekaniker kan bedöma. Hur en sliten bottenstock ( vad nu det betyder egentligen ) skall kunna påverka något utanför växellådan förstår jag inte, och jag har aldrig sett något exempel på detta under 30 år på verkstadsgolvet. Kolla oljenivån i lådan, se mitt förra inlägg. Harry |
|
|
Dawwe Botten stocken är inte ingående axel utan den som ligger under ingående axeln.Oftast så går kraften genom botten stocken på 1,2,3,5 växel och på fyran så går kraften rakt igenom lådan.På en sliten låda så kan den vara tyst på 4an men låta på dom andra växlarna under förutsättning att inte lagren är slut.Angående urtrampnings lager så är det som Harry2 säger och det är också helt logiskt om man tänker efter.Har man oljud på tomgång som tysnar när man kopplar ur då är det lådan som gör ljudet och inget annat. |
|
|
Är det helt omöjligt att urtrampningslagret "skramlar" när det är obelastat men tystnar när man sätter "press" på det?? skulle ge liknande symptom. bara en tanke.. |
|
|
Jag, precis som Daniel, menar att om det slutar skramla när man spänner upp urtrampningslagret (inte frikopplar) så är det sannolikt det lagret som behöver bytas. /Niclas |
|
|
2002tii:Ok trodde faktiskt att ingående axel i folkmun kallades för "bottenstock"...Man lär sig alltid nåt nytt här!I vart fall påstår Lennart Sääf(BMW i Karlstad) att det just är bottenstocken/ingående axel som är sliten i min låda... Harry2:Så du menar att en låda som har sliten bottenstock(bottenstock!!) med glappande lager INTE skulle göra att du får onormalt slitage på drev osv???I min ungdom så hade en kompis en Ascona B som vi bytte nåt jäkla lager på för att de lät illa...När de väl va gjort så uppstod ett annat"vinande" ljud, så då fick vi reda på att av en mekaniker att de kunde bli så när nya "slitytor" möter varann eller hur de nu va han sa... Vad ja tycker e värt att komma ihåg är att en låda som låter illa inte behöver bytas alls om man nu har överseende med oljudet.Visst kan den rasa men det händer sällan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.