|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jesperado: Helt rätt att han frågade vad det var för något med polerade insug.. men som det brukar så spårar det ju ganska lätt ut och in djupare på en viss tråd och då är det väl bra att "reda ut" det litegrann.. Vad begreppet med polerade insug innebär.. fördel eller nackdel? Mvh Andreas |
|
|
Klart intressant diskussion! Om man ska lyckas med den optimala ytfinishen i tex ett insugningsrör så har men en hel del parametrar man måste väga in. Ett sådant rör skulle bli väldigt dyrt och bara marginellt bättre än ett "spegelblankt" rör som är den näst bästa lösningen. Det är nog därför som de större firmorna väljer att polera sina prylar. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Det var inte den urspårningen jag opponerade mig mot, mer kommentarerna att man inte ska göra det själv, och att det är för experter mm. Att man inte ska ge sig på någonting man inte behärskar om man kräver ett perfekt resultat ser jag som en självklarhet, då måste man ju låta någon annan göra det. Jag påstår att det i vissa fall kan vara bra med ett polerat insug, detta betyder inte på något sätt att jag själv skulle kunna polera ett insug, inte en chans... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Vladde |
Tacksam för alla svar. men dessa konversationer har skapat ytterligare frågor. så som jag har fattat det så är smidda kolvar viktreduserande & stryktåligare. man ska inte ge sig in på att polera insugsröret. inte heller porta toppen. spec inte själv. men finns det firmor som kan göra det åt en. och vad gör man när man portar. tycker nästan det låter som man borrar upp kanalerna föra antingen olja eller insug o utblås(grenröret). ger det nån effekt? om ja. ger det lika mycket på en trimmad motor som på en otrimmad? MVH Vladde Be-My-Wife |
Vladde |
juste glömde. //ojay// min ventilkåpa e blästrad o lackerad. tänkte göra det med insugsröret oxå. hoppas det blir snyggt. misstänker att jag kommer tycka det iallafall eftersom det e egen design o färgval. MVH Vladde Be-My-Wife |
|
Portning av en topp innebär inte bara större kanaler. Man har två saker man vill uppnå, hög gashastighet och hög fyllnadsgrad. För stora kanaler sänker hastigheten på gasen, med sämre lågvarvsegenskaper som följd. Mindre kanaler ger bättre hastighet och rappare motor, men är en begränsning vid högre varvtal. Att seriöst porta en topp innebär dessutom att man rätar ut kanaler, ändrar sätesvinklar, modifierar förbränningsrum samt avverkning på den del av ventilstyrning som eventuellt sticker ner i insugskanalen. Sen finns det massor av trix med fåror innan ventilsäten mm. Sedan är portningen beroende av vilken kamaxel man har. Att bara porta en BMW-topp ger inte mycket effekt, det bara kostar pengar. Original är faktiskt bättre än man tror. Med en vassare kamaxel än original, så är det dock värt att tänka på. Att bara ha högt flöde räcker inte, det skall gå att köra också. Zigge |
|
| Ett annat exempel är en haj som har genomgått miljoner år av evolution. Hajen är alldeles knottrig på nosen för lägsta friktion iofs genom vattnet. | |
|
Vad jag har hört när jag pratat med olika folk som portar är att det är en smak sak om man ska polera eller låta ytan vara lite grövre... I flödesbänk och bromsbänk har de uppnått i stort sett samma resultat vare sig de va polerat eller låtit de va en lite grövre yta... men självklart vill man ju att sin egna idé ska va den bästa å då förespråkar man ju den... eller har jag fel? Mvh Flygarn |
|
|
I en flödesbänk så syns inte den eventuella nackdelen att bensin fastnar på väggarna. Sen så uppkommer nog detta fenomen bara på låga varv. På höga varv är nog flödet så högt att det inte hinner fastna nån bensin på väggarna. Kontenta: Det spelar ingen större roll för motoreffekten om man har spegelyta eller ej. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.