AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.452

Vad betyder ord som tex vanos?

Sida 1 av 2
Vladde
Har inte riktigt fattat saker som:

Vanos
Portad topp
Polerade cylindrar & insugsrör

Ska dessa saker ge mer hästar eller? Gör man dessa saker på sugmotorer eller turbo motorer?

Vad vinner man med smidda kolvar? kan någon förklara detta för mig som om jag vore en 3 åring.

Tack på förhand!!

MVH Vladde

Be-My-Wife
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vanos är variabla ventiltider. Att porta toppen är att ta bort material, antingen för att sänka kompressionen eller för att få bättre flöde. Polera är precis som det låter, man polerar för att få en blank yta istället för den vanligtvis skrovliga för att få bättre flöde.
Meningen är att effekten ska öka, och det görs både på sugmotorer och överladdade motorer.
Med smidda kolvar vinner man ingen effekt i sig, de tål högre belastning innan man får materialskador helt enkelt

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Jesperado: En liten fråga bara, att polera insug gör man väl ändå aldrig.. Och de som polerar insuget för att få bättre flöde/mer effekt vet nog inte vad de håller på med, dessamma gäller i insugskanalerna i toppen.

Varför man inte ska polera insug å insugskanaler i toppen är ju för att man inte ska förstöra.. alltså bensinen "rinner" ju efter kanterna i insuget, och luften färdas i kanalen.. men polerar man ytan så sprids inte bensinen i luften och den "rinner" fortare efter kanterna än luften vilket inte är bra alls..

Visst när bensinen "sprutas" ut i luften så blir det ju en blandning, men när kanalerna är polerade så går det för snabbt för bensinen och luften bibehåller sin hastighet.

Mvh Andreas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vanos är ingenting som man monterar i efterhand, det är en fabriksmonterad motorkonstruktion.

Precis som Andreas skriver, försämras flödesegenskaperna om man gör insugningskanalerna blanka, åtminstone den biten som är efter själva bensininsprutningsmunstycket. Portning är nog inget som en "amatör" skall syssla med eftersom det oftast leder till försämrade flödesegenskaper i de fallen.
BMW:s motorer brukar vara mycket bra flödesmässigt redan från fabriken!

Smidda kolvar är tätare i metallstrukturen och blir således starkarare samtidigt som man kan använda mindre metall. De blir därför även lättare, vilket i sig är positivt då man sänker den rörliga massan i motorn.
En del "högprestandabilar" har smidda kolvar som original.

Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har insugningsrör från Dinan, dessa är grövre inuti och spegelblanka. Argumentet med att bensinen "rinner längs röret" funkar ju inte då mina rör är typ 40cm långa och bensinen sprutas in precis i slutet. Då måste det ju vara bra att få högre hastighet på insugningsluften i själva insugningsrören?

Jeppe

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jeppe du har helt rätt....fram till den punkten bensinen kommer in i bilden ska/bör det vara spegelblankt.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
NJa där håller iaf inte jag med!!!! man polerar rören för att uppnå en laminär strömning av luften vilken teoretiskt är mer effektiv, dvs luften skall ha mindre friktion mot rörets vägger, men eftersom att det är mkt svårt att uppnå laminär strömmning i praktiken samt att i trånga utrymmen(tex insug) så är sällan laminär strömning effektivare än turbulent strömning som man får med lite grövre ytor i insuget!!!

Detta är ett ämne som många diskuterar och jag har hört flera säga att man förlorar rätt mkt på att polera!!!
Jag håller med dig, Pitebo. Polering ger ingenting. Om man antar att man har en knottrig yta så "släpper" luften lättare. Dom experimenterade med spjut (sådana man kastar i friidrott) och gjorde en knottrig yta på dessa. Då flög dom längre.
Just det. En sak till.
Vanos ändrar inte durationen på ventilerna. Durationen är alltså hur länge ventilerna är öppna. Vanos ändrar endast kamaxelns timing i förhållande till vevaxeln. Detta är inte alls lika avancerat som tex hondas VTEC, där det finns 2 eller 3 olika kamprofiler för varje ventil. Motorn väljer sen vilken profil som ska användas beroende på varvtal och gaspådrag.
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Jesperado: Får man det nu som Pitebo säger laminär ströming så är det ju en fördel, men som sagt den är ju rätt svår att uppnå..

Så det är ju som rätt där oxå, du kanske har det i dina rör.. de vet ju inte jag.
Men tex på en förgasar motor (mellan gasaren och toppen) ska det då inte vara polerat.

Och visst din bensin "rinner" ju inte efter väggarna eftersom den inte finns där.

Som sagt, med polerat insug så går bensinen fortare än luften vilket inte är bra.

Mvh Ante
Problemet med polerade rör efter spridaren eller förknasaren är att bensinens små droppar fastnar lättare på den släta ytan. Har man knottrig eller ojämn yta så släpper dropparna lättare och blandar sig lättare med luften. Detta gäller speciellt där röret är böjt, eftersom bensinen är tyngre än luften och därför vill fortsätta rakt fram när röret svänger.

Hur skulle bensinen kunna rinna fortare än vad luften flödar om man har polerade rör?
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Du har väl ett visst sug i motorn oxå eller?

Ja, jag vet inte.. kan ju ha fel det är ju säkert som du säger..

Men vi har ju samma åsikt angående polerade rör eller inte.. Att det inte är bra för flödet =)

Men jag har ju inte gjort nån studie eller så på det.. utan de e bara vad jag hört. Å jag orkar inte söka rätt på sanningen..
Men om nån frågar mig personligen om polerande av insugs rör så kommer jag att svara:

Det är inte bra.. å han frågar varför.. så säger jag därför.. jag vet det bara ok?

Mvh Andreas =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Såhär står det om mina insugningsrör: "The manifolds are ported and polished using the extrude hone process.".
Jag tror verkligen inte att Dinan arbetat extra på insugen om det inte skulle ge högre effekt.
Dinans effektmätningar ska man nog ta med en liten nypa salt, men här finn en i alla fall...
Länk

Jeppe

An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Jesperado: Det stämmer ju säkert.. men som Pitebo sa laminär strömming.. så kanske det är just vad "Dinan" har gjort.. och då ger det ju effekt eller hur?
Men för en vanlig hemmapulare så är de nog svårt att uppnå denna puts.. och då blir det ju nackdelar istället..

Mvh Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är bara de mycket skickliga motortrimmarna som kan porta toppar och insug, en amatör ställer förmodligen bara till det värre.
I den lära som jag gått bland rallyåkare och V8 trimmare så sägs det att alltför mycket polering i toppar och insug, kan ge virvlar i dessa vilket då bromsar flödet isället och skapar motsatt effekt.
Det enda man kan göra som amatör är förmodligen att slipa bort eventuella gjutskarvar i topp och insug för att förbättra något.

MVH
Hasso
Länk

Jesperado: "polished using the extrude hone process"... det är ju inte säkert att det blir spegelblankt av detta heller..
"The result is a surface finish "grain" achieved in the same direction" står det på ett ställe (Länk.

Det blir nog inte alls samma yta med detta som om man skulle polera själv, med nån polertrissa eller nåt sån't.

Nee. Ta och polera insugsrören på utsidan istället. Där gör det ingen skada, och snyggt kan det bli!
Att få en topp att flöda mer är busenkelt och definitivt inget som man lär vara världsmästare för att uppnå. Första topen jag gjorde så fick jag den att flöda mer än extrem grottistopp med iplastade kanalbottnar. Jag hade då M20B25 topp som grund och hade naturligtvis hjälp av det då det ämnet är större från början än det M20B23 grottis hade utgått ifrån. Sedan kollade jag hur grottis hade utformat kanalen och jämförde sedan en orginal, grottisportade toppen och min i flödesbänk. När jag hade hittat rätt geom att använda modellera mm för att ta reda på hur plastningen skulle se ut så gjorde jag alla kanaler så och resultat blev 9.50 på strippen med 1,6 bars laddtryck i ett ekipage på 1010kg. Man ska ju inte bara prova nåt utan man lär ju veta hur kanalen ska vara utformad och ha stor erfarenhet av arbete med roterande filar, annars kan det nog gå helvete.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Frågan var ju inte vad han kunde göra själv hemma i garaget, utan vad ordet betydde och varför man gjorde det...

Att Dinans rör ger effekt råder det för min del ingen tvekan om så visst KAN det ge effekt, där med inte sagt att det ALLTID ger effekt!

Och "ojay", Jo, det blir spegelblankt. Du får helt enkelt lita på mitt ord, rören är spegelblanka inuti!

Jeppe

Om vi ska göra detta lite begripligt med laminär strömning och turbulent strömning så måste vi titta på det vesäntliga dvs gränsskicktet!!! vid ytan av metallen har luften en hastighet av 0m/s ju längre ut från ytan man går så ökar hastigheten till vad man kallar fristömshastighet, detta område mellan yta och friström kallas gränsskickt!

Och i laminär strömning är hastighetsprofilen annan än i turbulent, luften accelererar långsammare upp till friström i en laminär strömmning, det vill säga uppträder mer trögflytande, men då gränskicktet är tunnare i laminär strömning än i turbulent så kommer det i små utrymmen där en stor del av luftströmmen är gränsskickt att resultera i att den luft som flödar genom insuget kanske aldrig uppnår fristömshastighet, eller bara en liten del gör det! och eftersom att den genomsnittliga hastigheten är högre i turbulent stömning så kan mkt väl den genomsnittliga hastigheten i insuget bli högre oxå!!

Hoppas att nån iaf förstår hur jag menar!!!=) sammanfattning, jag TROR inte att man vinner nåt på att polera, även om man lyckas få laminär strömning!!

se länk för klarhet Länk
Såg på Discovery för ett tag sedan ett program som handlade om flygplan. Dom hade visst kikat på Hajar och deras hud är väldigt knottrig (mycket smått, mer åt det sträva hållet) och dom hade gjort lite experiment med blankt vs knottrigt och den knottriga ytan hade minst luftmotstånd, hur konstigt det än låter......

Mvh
Patrik
Jesperado:
Jo, jag har ju aldrig sett en yta själv som är behandlad på detta sätt. Men det kan ju vara så att extrude honing i huvudsak är bra för att ta bort gjutskarver och grova gjutningsfel. Och sen att detta ändå överväger den eventuella nackdelen att ha spegelblank yta, vilket rättfärdigar metoden.

Sen kan det ju också vara så att det är bra med spegelblank yta, men det har i alla fall inte varit min uppfattning förut. Men som sagt, jag kan ha fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.