AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.241

Vilken Olja är bäst?

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Erik, anledningen att Heynes rekommenderar de specifikationerna (API SG), beror på att det stod så i instruktionsboken till BMW:n. SG var den högsta API-klassen mellan 1989 och 1993.
Den högsta API-klassen nu är API SL (2002).

Man kan som jag skrev tidigare ALLTID använda en HÖGRE API-klass än vad som föreslås till motorn! Däremot kan det vara klokt att inte ta en för tunn SAE-klass, och då är det VARM-viskositetsvärdet som är intressant (sista siffrorna i SAE-klassningen).
Så om du tar en 5W40 eller en 10W40-olja spelar inte någon roll i detta sammanhang, endaskillnaden är att 5W-oljan flyter och pumpas lättare när den är kall. (Det var nog ovanligt med 5W-oljor på den tiden som klarade SAE-40 när de var varma, det är troligen därför de ger rekommendationen 10W/40.)

Mvh
Rent toretiskt borde man väl ha en så tjock olja i motorn som möjligt, eftersom det ger en tjockare oljefilm. Problemet är väl att pumparna inte klarar att hålla tillräkligt högt tryck överallt i systemet om man har för tjock olja. Speciellt när motorn är kall förstås.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljetrycket är egentligen inte så intressant, så länge som cirkulationen är god.

För att förenkla sanningen mycket, kan man säga såhär:
sträva efter en tunn olja när den är kall, för att få upp oljecirkulationen snabbt.
Sträva efter en tjock olja när den är varm, för att undvika att den blir för tunn när den blir varm.

Oljans tunnhet när den är kall, är oavsett vilket kallviskositetsvärde du väljer (ex0W), betydligt tjockare än exempelvis en 50-olja när den är varm! Dvs, klarar motorn tunnheten hos en VARM 50-olja, klarar den automatiskt tunnheten hos en KALL 0W-olja!

Mvh
µ_bmw_µ
Bäste Johan B!

Det har du nog rätt i, tänkte faktiskt inte så långt.
Jaja tack tillrättavisningen, kan vara nyttigt att veta i framtiden.

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Jag får ta å tackar så mycket för alla svar! Trodde inte jag skulle få såhär många :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Erik, det var ingen tillrättavisning! :o)

Bara en förklaring på varför Haynes inte rekommenderat en bättre olja.

Mvh
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
måste dock säga att jag itne blev alltför visare av alla olika svar hehe men jag ska ta å läsa igenom allt en gång å ta den som kom em starkast argument :)
µ_bmw_µ
Johan B:

Nä, det blev fel(hade annat i tankarna) jag menade tack för upplysningen. (Man vill ju dock inte framstå som dum)

Ha de gott o gasa *lungt*

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Här kommer lite info om olja.Länk
Ingen Bmw länk men den kanske duger ändå?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
2002tii, i stort mycket bra och saklig information om moderna motoroljor, enligt mitt sätt att se det!

Mvh
ant
Johan B: kan du inte be om att få lägga den artikeln du skrivit på bmwpowers sida. kanske här på forumen genom länka också men det hela blir med lättläsligt om du kan få den på typ Gör-det-själv eller på Diverse sidorna. dessutom kommer den på så sätt att nå ut till en större skara läsare, vilket jag antar är meningen.
ser verkligen fram emot denna artikel. hoppas du får ihop den snart..

==========
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ant, artikeln kommer att läggas ut på BMWpower på något sätt!
Jag vet bara inte exakt hur/var på sidan!

Ni vår ge er till tåls en liten tid bara, det återstår några detaljer! ;o)

Mvh
ant
låter fin fint det.. =)

==========
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag kör med lite olika oljor. Ofta billiga med märkningen API SH oftast typ 20w 50. Byter dock ungefär efter 600-700 mil och därtill läcker motorn några liter under den perioden.
Det måste väl vara ok? Bilen har gått 27000 mil nu och går fortfarande kalasbra trots aningen billigare oljor.....

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Fyller förstås på o ser till att alltid ha nästan fullt på stickan!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stavros, vilken ACEA-klass är det på oljan?
ACEA-klassningen är "tuffare" och säger egentligen mer än API-klassningen.

En API SH-olja är inte "superbra", men inte "katastrofdålig" heller!

Om den läcker ett par liter under 500 mil, bör du nog göra något åt motorn.

En 20W50-olja kan vara lite vanskligt under vintern!

Mvh
Nybörjaren: Asså häll i vilken olja du vill för en del säger som jag o andra tvärtemot.Häll bara inte i en olja med allt för snävt viskotites område, typ 20-50W,satsa på en 5-40W eller ännu bättre 5-50W som är minst API SJ klassad så kan du vara helt lugn...Men ja hade ju helt på en syntet med de egenskaperna, tex Shell Helix Ultra 5-40W API SL(API SL e "bättre" än API SJ kostar bara 470 på mekonomen för 4liter).Ett annat alternativ e Statoil F1 10-50W API SL,körde den oljan till M5:an efter rekommendation av en kille som skruvat BMW i över 25år.Så de e bara o bestämma sig...
Sv
29
Sven L
325i-86
Hei!

Ser det diskuteres mye om motorolje her på forumet. Jeg har diskutert dette endel på den norske BMW klubbens sine hjemmesider, men der er det flere mineraloljeentusiaster enn her.

En ting som er verdt å merke seg med viskositetsklasser er at innenfor det som defineres som f.eks SAE 40 kan viskositeten variere ganske mye. For målingene ved 100 grader C er det en øvre og nedre grense for viskositet. Oljene måles også ved 150 grader C (HTHS). Ved denne målemetoden er det minstekrav til nedre viskositet.

Med andre ord; to 5w-40 oljer fra to forskjellige oljeselskaper kan ha forskjellig viskositet. Dessuten er 20w-50 ofte tykkere enn 5w-50 ved varm tilstand, men 5w-50 er tykk nok!

Bra at det er mange her på forumet som har forstått at helsyntetisk olje har best egenskaper og fint kan brukes i gamle biler. Bruker selv helsyntetisk 5w-40 på min 325i 86 og mener helsyntetisk olje er best uansett alder og kjørelengde på bil. Men 30- oljene er det bare å holde seg borte fra! Håper dere forstår norsken min:)

Mvh

Sven L
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo de e ACEA klassning på den jag har nu har jag bestämt för mig. Läckage: Meken trodde det var främre packboxen så han plockade ner motorn framtill o upptäckte en liten spricka i toppen framtill. Meken hade aldrig sett nåt liknande. Kunde inte göra så mycket mer än så. Så läckandet lär jag få leva med. Den läcker typ 0,5 liter på 100 mil så det är inte så farligt. Känns faktiskt rätt skönt att få hälla i fräsch olja i bilen så ofta! Bilen mår ju knappast dåligt av att det droppar lite....Bra rostskydd under får man oxå!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stavros, att det är ACEA-klass på oljan tvivlar jag inte en sekund på! Frågan är bara vilken? SF, SG, SH, SJ, SL?
Desto "högre" bokstav, desto bättre olja!

Sven L, helt riktigt att det skiljer en del inom varje viskositetsklass!
Däremot tycker jag inte att man skall stirra sig blind på just exakt viskositetsvärde. Den säger inte så hemskt mycket om oljans smörjande egenskaper.
Framförallt behöver man inte göra det om man använder en helsyntetisk olja som klarar mycket högre temperatur än en mineralolja, trots ett relativt lågt varmviskositetsvärde.

Kolla först på ev biltillverkarspecifikation (ex BMW-longlife för vissa BMW-bilar), sedan ACEA-klassen, sedan API-klassen, sedan på SAE-viskositeten, sedan på prislappen och sist på tillverkaren.

Jag har gjort en sammanställning över de allra flesta helsyntetoljorna (de på Svenska marknaden, drygt 50st!) och de mättekniska egenskaperna utifrån de fastställda mätnormer som finns. (bla. SAE-, API-, ACEA-klass, visko 40 och 100 grader, viskoindex, lägsta flyttemp mm.)
Den listan kommer vad det lider att läggas ut här på forumet, på något lämpligt sätt!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.