AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.239

Vilken Olja är bäst?

Sida 1 av 3
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Bilen är en 325ik årsmodell 87. Motorn är bytt och är av årsmodell 88:a.

Vilken olja skall motorn ha?
Vilken bensin är bäst till denna motor. Fick 2 olika svar sist jag frågade !!??
Vilken olja skall växellådan ha?

//en nybörjare
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
I motorn så brukar jag köra med Castrol Slx 0-30 den funkar bra i mina bilar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Kolla på sök inläggs funktionen här uppe till vänster,en bra "grej" att börja med.

Mvh Janne.
Min granne körde sin Saab 900 2.3 -97 16 000 mil med Biltema olja. Det hela slutade med att en vevstake tittade ut genom blocket. :-(
ant
använd en helsyntetisk olja från en av de större tillverkarna. 5w-40 eller 10w-40 borde väl funka bra. jag har kört med 5w-40 nu och kommer göra det tills vintern är över, sen ska jag köra med 10w-50 när sommaren gör sitt intrång. märket jag körm ed är pennzoil pga att jag kan köpa den ganksa billigt av en kille på jobbet.

om du söker angående oljor här på forumet så kommer du att få massor och åter massor av intressanta inlägg angående olika oljor. summan kommer nog att bli att du ska köra med en olja från någon helsyntetisk olja från någon av de större tillverkarna.

==========
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som självutnämnd "oljeprofet" måste jag hålla med Ant!

En helsyntetisk olja från något av de större oljebolagen, med kvalitetsklassning API SJ eller SL, ACEA A3 samt SAE 5W40 eller 5W50 är nog lämpligt mht bil och yttertemperatur.

Försök få en olja som är märkt med BMW-longlife eller BMW special oil, då får du en kanonbra olja!

Angående växellådan, gå in här och klicka dig fram till rekommendationstabellen:
Länk

Mvh
Italienska olivoljor brukar vara av hög kvalitetet.....:)
Boki
solros olja-oliv olja.
nä vars
har du värsting motor köp qoukerstate 20w 50.
har du vanlig motor biltema funkar oxå
köp ingen 0w-30 skit det passar inte din motor oljan är för tunn o passar inte kammaxell
Boki
Romeo olsson en saab rasar i vilket fall som helst

när kärringen är jobbig så har man BMW....
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Ju fler kockar...
Du skall absolut inte hälla i syntet olja i m20 motorn.
Den olja som BMW servade de motorerna med heter
Castrol GTX 3.
Har haft min bil i över sju år och alltid fyllt på med den oljan och aldrig haft problem med kam eller vippor.

Hade loss ventil kåpan för ett tag sedan och kammen såg ut precis som ny.

Mvh Håkan
Ce
48
CeDEe
323i -79
Ska man inte ha syntetolja i m20 motorn?
Håkan Hsson:Vadå "absolut inte hälla syntet i m20".När ja köpte men 323i hade den gått 19000mil,kammen nedsliten pga av skit-olja/dålig service.Bytte genast till helsyntet o i dags dato har bilen gåt 25300mil,dvs de senaste 6000milen med helsyntet.Toppen fick ja renovera iofs men de hade inget med syntetoljan att göra för kammen va helslut när ja köpte den.Så de där med att man ej ska ha helsyntet e bara bull.....Ps:Den nya kammen har nu gått ca 3500 mil o de finns inga slitagetecken vare sig på kam eller vippor....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Finns ingen anledning att välja bort syntetisk olja. Allt som behöver smörjning för att hålla isär metall mot metall behöver det mest lämpade smörjmedlet, dvs olja anpassad efter behov. Vad många felaktigt kallar "för tunn olja" är moderna oljor med lågt viskositetstal vid rumstemperatur. Så ser oljan ut enbart när motorn är kall. När motorn och oljan fått upp arbetstemperatur är en olja med 0w30 och 10w30 lika tjocka varför den tunnare är att rekommendera. Den smörjer fortare vid kallstart och det är då det mesta av slitaget sker i en motor.
Ett undantag mot de tunnare oljorna är när motorn är så pass sliten att toleranserna är större och en tjockare olja gör sig bättre för att hålla isär delarna, en 5w50 är ett bra intervall. Tillräckligt tunn för att smörja ordentligt vid kallstart (även vintertid) samt en tjock olja för att klara höga temperaturer och ändå ha en tjockare viskostitet. En 20w50 är inget bra alternativ när det kryper ner mot -20 grader. Då tar den lång tid på sig att nå alla delar som behöver smörjning.

Mvh
Anders S.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Boki Tror du att olje filmens bärighet går förlorad bara för att det är en 0-30 olja?Det är ju den oljan man får när man servar hos Bmw.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
kan man få ett enigt svar någon gång?? motorn är alltså från 88:a men bilen ifrån 87
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att syntetoljor inte passar din bil är ren BS, som grundar sig i gamla skrönor!

Köp en 5W40 eller en 10W40 helsyntetisk olja (alternativt en helsyntetisk 5W50 alt en 10W50 om du kör hårt och/eller har en sliten motor) med klassserna:
API SJ eller SL, ACEA A3/B3 eller B4 (spelar ingen roll eftersom B=dieselklass!), BMW longlife

En 0W30 olja kanske är lite för tunn när den är varm, om din motor är sliten.

Glöm inte oljefiltret! Köp ett originalfilter från BMW!

Om du tvekar mellan två märken med de klasserna, välj den billigare av de två, eftersom de inte skiljer sig nämnvärt i sina egenskaper i det fallet!

Titta på klasserna först, sedan prislappen och sist tillverkaren...

När servades bilen sist? Vilken olja har motorn fått innan?

All modern kvalitetsolja (mineral, delsyntet och helsyntet) löser upp gammal smuts i motorn som kan uppstå om den har fått väldigt dålig olja eller har fått rulla aldeles för långt mellan oljebytena.
Om du efter oljebytet ser att oljan blir svart väldigt fort, kan det därför vara försvarbart att göra ett nytt oljebyte (och givetvis filter!) inom 100-300mil för att få ut all smuts ur motorn.

Mvh

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Johan B, kommer du ihåg vår dialog häromdagen (på 5-seriens forum)?? I så fall tänkte jag berätta att efter att ha läst dina inlägg blev jag osäker på mig själv, hade jag fattat fel förut?? Ringde därför runt och kollade återigen bl. a till en av OKQ8: tekniker, OKQ8 har som bekant oljan Super Formula Plus (helsyntet 5W40) som dessutom är BMW-godkänd och är den oljan jag kör på (köper hos en grossist och byter tämligen ofta). Jag ringde även till några motorrenoveringsfirmor.
Svaret från OKQ8 var detsamma som förut, så också svaret från motorrenoveringskillarna.
En sammanfattning av svaren blir:

"Aldrig en 0W30 i en så pass gammal motor, den är inte konstruerad för detta. Även SLX:en HTHS (hur mycket skjuvning oljefilmen klarar) är fel för en så pass gammal motortyp. I nyare bilar däremot är motorerna konstruerade för att klara sådan olja. Om man nu måste ha en 0-olja pga av klimatfaktorer så är 0W40 att föredra. Eftersom BMW har avtal med Castrol och har deras olja på cistern är det lättare för dom att pytsa i den oljan i alla motorer oavsett motortyp"

Dina övriga råd till nybörjaren håller jag däremot helt med om, du verkar påläst!

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Glömde det här med bensinen och v-lådan. Jag kör min nuvarande bil och även min gamla (325i -87) på 98, tycker de går aningen bättre men det är nog en smaksak. 325:an gick på ATF-olja i lådan eftersom synkningen mellan 1:an och 2:an var lite vissen. Rasslade då en del från v-lådans ingående axel vis friläge men det är inget att oroa sig för. Om du får sådant rassel och tycker det låter trist, häll i vanlig GL-4 olja och hoppas att lådan inte blir för trög.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
Shell Helix 5-40 olja helsyntetisk är väldigt trevlig mot motorn...sen angående bensin oktanet så är det väl ingen större skillnad men prova med några tankningar med 98 blyfritt...så märker du skillnaden själv...sen till väcellådan så står det i instruktionsboken vilken olja du ska ha...eller så åker du till BMW och får rätt...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
µ_bmw_µ
Enligt Haynes motorhandbok (BMW 3- och 5-serier)
Skall det gå att pytsa i 4.3 liter Multigrade motorolja, viskositet SAE 10W/40 till 20W/50 enligt API SG i en M20.
Enligt samma referens skall man använda växellådsolja SAE 80 (API-GL4) eller single grade mineralbaserad motorolja viskositet SAE 20, 30 elller 40

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MW-guru, jag tror nog att du blandar ihop begreppen lite!
Dessutom förstår jag inte riktigt ditt argument. Vänligen förtydligar dig.

HTHS = high temperature high share rate, är en mätmetod inom SAE J300 (-99), som mäter oljans förmåga att motstå högt tryck (nötning/skjuvning) under hög temperatur (det mäts vid 150 grader C), utan att brytas ner (tuggas sönder i kortare molekylkedjor).

Alla oljor har ett HTHS-värde! Desto högre det är desto bättre tålighet har oljan.
En 0W30 och en 10W40-olja har dessutom samma minimikrav för HTHS vid 150 grader!

Jag har själv varit i kontakt med produktchefen för OK/Q8-smörjmedel för att få information (om bland annat detta), till den artikel om motorolja som jag skriver på...

Jag är i slutfasen (några bilder återstår) och den är just nu drygt 40 A4-sidor lång, arbetet har tagit i princip alla kvällar och helger under drygt en månads tid....så jag anser nog att jag är påläst om motorolja! (Artikeln kommer att läggas upp på något sätt här på forumet inom en relativt snar framtid.)

Däremot är det riktigt att BMW och Castrol har avtal med varandra och att man använder samma olja i alla motorer med undantag för tidiga M5 E39 och Z8. Det beror på att alla (normala) motoroljor är kompatibla "bakåt" i API systemet, dvs du kan alltid slå på en mer modern olja än vad din motor är. Däremot är det inte bra att slå på en olja som har en tidigare (sämre) klassning än vad din motor är.

Men precis som du skriver (och jag med!) kan det vara lämpligt att undvika en xW30-olja i en sliten motor eftersom den eventuellt kan vara för tunn när oljan är varm!

Så mitt tidigare förslag till olja står fast.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.