|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nyss hemkommer från Tyskland upptäcker jag att vid stillastående med motorn igång låter min 528 som en dieselmotor! Eller som det snabba ticket vid ett övergångsställe. Ljudet hörs också när bilen rullar i stadstrafik. Det knackande ljudet har alltså uppstått i dag på hemfärd i rask takt från Hamburg. Inspektion 2 gjord för 3 månader sedan. Någon som känner igen problemet och vet vad det är? | |
|
Min 528 har oxå låtit som en diesel motor, jag bytte olja och filter och ny har den sin silkes lena gång igen.. / Andreas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rask takt :)) Jojo undrar vad herrn räknar som rask takt.? Möjligtvis så är det lyftarna som låter. är ljudet relaterar direkt till motorn och ingen runtomkringutrustning? Jag som bara mjukkör min maskin:) har inte råkat ut för detta, men däremot på min 351W V8 när den fick gå långt i hårt tempo ->20 mil så rumlade det en del i lyfteriet när man kom fram. Men det försvann när motorn fick svalna och gå normalt. Du kan självklart prova att byta olja om tickandet fortsätter. Kan ju vara så att nått oljeskräp lossnat efter att du "Sotat ur" maskinen och satt sig i nån lyftare tex. MVH Hasso Länk |
|
Tittade på oljestickan nu på morgonen och var fanns oljan? Stack ner och köpte 4 liter helsyntetisk olja 5W-40 och hällde i, startade motorn som de första sekunderna lät som en skördetröska. Oj oj tänkte jag nu skär den, sen liksom hörde man att motorn tog upp oljan och sluta missljuda. Den har fått gå på tomgång nu ett par minuter och ska checka av oljenivån igen. Så den dricker alltså mycket olja konstaterar jag. Raskt... tja... färdhållaren ställd på 180km/h i drygt 25 mil. Måste säga att det var otroligt stabil gång i bilen i 220km/h och det är ju livsfarligt vad tyst den går i dessa hastigheter, inga vibrationer i ratt, ingenting att anmmärka på i dessa farter skriver en nöjd Stout. :-) |
|
|
Men så mycket olja ska den väl inte dricka eller??? Inte en e39 väl! Du har inte kollat så att den läcker olja vid motorn igång??? Har du kollat bilen undertill??? Dom kanske har gjort nåt fel på senaste servicen! Gamla packningar?? Kolla nogga under bilen om du har möjlighet efter läckage och om det är oljigt där under i så fall har du hittat problemet! Får se vad hasso har att tillägga! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Stout, hur mycket olja slog du i? Oljevolymen är ju totalt 6,5 liter i motorn, så gick det i mycket olja har du nog något problem med den. Kollade du oljenivån innan din tysklandsresa? BMW själva säger att upp mot 1liter olja / 100 mil är acceptabel förbrukning, men då har man nog problem med motorn! Halva den oljeförbrukningen kan kanske vara acceptabel enligt mig... Hoppas bara att du inte fått följdskador i motorn pga låg oljenivå! Kan vara läge att vara observant på onormala ljud mm. Mvh |
|
|
Fyllde i omgångar och har nu efter 1 timme fyllt på totalt 4 liter olja och oljan är nu inom det övre markerade området på oljestickan. Kollade konstigt nog aldrig av oljenivån innan Tyskland och har innan dess tagit en repa från Örebro->Malmö. Nu låter dock allt normalt igen i motorn och inga missljud längre. Skulle lämnat in bilen i torsdags för genomgång men saker gjorde att det aldrig blev av. Den åker in på verkstad i morgon i stället så får det kolla av den ordentligt. Helt sanslöst att jag inte checkar av olja innan avfärd men skyller på att på min gamla bil så började oljelampan lysa direkt när det var för lite olja i motorn. Det enda min BMW ger felmeddelande om är "Check Coolantlevel" och då är kylarvattnet ändå i rätt nivå. |
|
|
Hmmm...Oljetryckslampan skall börja lysa när det finns risk för motorskada,brukar vara kring ett oljetryck på 0,5kg. Förhoppningsvis så fungerar oljetryckslampan/givaren på din vagn,kan vara läge att kolla den när du nu skall in på service.. Mvh Janne. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vill bara säga så här. Åtskilliga svenskar har knäckt sina motorer under årens lopp när det ska köra fort på autobahn, våra motorer är inte avpassade för den sortens körning utan behöver en inkörningsperiod först.Så var det förr jag vet inte om det gäller dagens moderna maskiner. Att inte kolla oljan innan avfärd är nästen åtalbart:) speciellt när man ska sota ur maskinen på det sätt som du gjorde.Har inte BMW varning för låg olje nivå?? MB är ju både hög och låg varning på sina prestandamaskiner. Visst kan en motor vräka i sig en del olja när man kör hårt och det är iofs bra inom rimliga gränser.När oljenivån är under normal så brukar även motorns temperatur öka pga oljan kyler också. Du kan ju ha blåst toppackningen mellan oljekanal och avgas tex. du kan även ha tryckt sönder nån packbox som gett läckage, mycket kan ha hänt, motorn mår inte så där jättebra utan olja utan får ett onormalt slitage. MVH Hasso Länk |
|
Ja, det är bedrövligt att inte titta på oljestickan innan avfärd. Det märkliga är att det är inget synbart i motorrummet eller undertill. Alla mätare har varit normala, ingen förhöjd värme, inga lampor som börjat lysa. Och nu låter motorn normalt igen. Ska ut och köra en sväng och se om någonting särskilt uppstår. |
|
|
Hasso>>>Skräm inte upp Stout så där :),vi får väl hoppas att ingenting tagit skada o allt går vägen(verkar så iaf) men det är klart att innan avfärd så bör/skall oljenivån kollas... Stout>>>Min bror gjorde samma sak på en gammal 518i för en massa år sedan(körde ända tills lampan lyste innan oljepåfyllning :))...Den bilen går ännu utan behov av renovering :) Mvh Janne. |
|
|
har också varit med om nåt liknande..eller rättare sagt en kompis till mig, kör v***o 97:års..vi tyckte att hans bil lät "rått", motorn lät mycket och det luktade bränt. Så körde vi i säkert tio mil, oljelampan eller nåt annat varnade ingenting. Stannade på en mack och kollade oljan..syntes inte på stickan, hällde i 4 liter olja, motorn måste fan varit nästan tom! Men den går bra nu, han har den kvar fortfarande..motorer måste tåla en hel del stryk verkar det som.. |
|
Japps på hoppet lever man länge. En liten anekdot från min bilmektid. En kund hade fått inbrott i bilen, sonen hade monterat i en värstigstereo självklart mot min inrådan.En vecka senare var bilen instrumentbräda sönderhackad, alpinesteron borta även oljestickan hade dom slängt på jävulstyg varvid det sprutade upp en del olja i motorummet på väg till märkesverkstad för utbyte av instrumentbräda mmmm. När hon skulle hämta bilen frågade hon om det var olja i pga läckaget, meken drog upp den monterade stickan och visade att det var rätt nivå. 2 veckor senare efter en 08 resa skulle jag serva bilen för semesterresa,ägarinnan klagade på att motortempen vattnet var ovanligt högt på 08 resan. Jag tappade ur oljan böt filter, drog fram en nästan tom avtappningsbalja ??? Jag begrep ingenting först, max 1,5liter olja i motorn.Tappade i oljan igen och kollade oljestickan=rättnivå. När jag stoppade tillbaka den så så det klonk,stickan tog i trågbotten och var 4 cm för lång,så var det med den märkesverkstan fel oljesticka monterad. Ur med oljan och i med 4 liter ny, kapade stickan till rätt längd och filade till nya merkeringar.Den motorn gick länge efter det utan problem,men det var en gjutjärnsspis en Fiat 132? mirafiori?? en trevlig bil. MVH Hasso Länk |
| Hur lång är en oljesticka på en 528? Jag menar min kanske är för kort. :-) | |
| Kan berätta att på min andra Opel Rekort Coupé årsmodell -70 var batterilampan och oljelampan antingen omkopplade eller fel enligt standard (för den tidens bilar). Oljelampan var gul och batteri röd. För att göra en lång historia kort så slutade det med att bilskrället skar eftersom koncentrationen på felet var att hitta varför den inte laddade ström. Körde nog snustorrt i 2 månader. :-). Preskiberat nu för det var nästan ett kvarts sekel sedan. | |
|
Stout, vad menar du med "övre markerade området på oljestickan"? Slå inte på för mycket olja, det är inte bra för motorn! Det kan bland annat leda till oljeläckage vid packboxen som tätar vevaxeln. Försök hålla dig mellan max- och min-nivån på oljestickan. Mvh |
|
| Jag menar strax under Maxnivå. | |
| Hur mycket är mängden mellan min och max? | |
|
På de flesta bilarna brukar det var cirka en liter mellan min- och max-strecket. Det står nog i din instruktionsbok. Tänk på att du låter oljan rinna ner i tråget med avstängd motor under ett par minuter innan du läser av nivån. Annars finns det en risk för att du överfyller motorn med olja. Mvh |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Hasso: att köra en 528 iA i 180 är väl inte speciellt hård körning? det borde väl bara varva runt 4000 rpm i den farten? inte ska väl en frisk BMW dra 4 liter olja på 100-200 mil hur man än kör den? Stout: det låter som en rejäl oljeläcka någonstans, vilket borde synas på garagegolvet. eller luktar det bränd olja när du parkerar bilen? har för mig att du testade bilen innan köpet, en sådan oljeförbrukning borde definitivt synas på avgasvärdena om det handlar om "invärtes" förbrukning. himla trist i alla fall, hoppas motorn klarade sig. jag skulle köra en vecka och sedan byta olja igen, för att tvätta ur motorn. tycker som övriga talare att det är konstigt att inte automatiken sa något. för finns det inte oljenivåvakt som för kylarvattnet? Mvh Johan |
|
Johan: Inget oljeläckage och jag har inte känt någon bränd doft. Det var därför jag blev så förvånad när jag hörde tickandet igår. Det gick inte in 4 liter olja (köpte en 4 liters dunk) utan 2.5 liter men då är den på max. Bilen ska in på verkstad i morgon så de får kolla upp om någonting hänt. Har varit ute och kört med den i dag och allt är som det ska uppför sig inte konstigt och låter inte mer nu än innan felet uppstod. Eftersom jag bara kört sedanmodeller längre sträckor innan denna bil så reagerade jag på att det syntes väldigt mycket grå avgasrök i bakrutan på motorvägen men det kan ha att göra med att det var minus 20 grader samt att röken går rätt upp? Ringde säljaren om detta efter 10 minuter på motorväg men han hade aldrig reagerat på detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.