AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
34.471

M5 E34 (3,6 och 3,8) mot 750i E32

Sida 2 av 3
Håller med dig totalt på den punkten Schnitzer! Så jag tycker du ska boka in den helgen redan nu ;)

/Johan
[CUL8ER]
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hehehe. Det blir nog ner som det verkar nu. Jag har ju gått med i BMW Sport Club för ett tag sedan, stolt ägare med 7-serie :) Jag har inte tagit någon förarlicens så jag får nog bara köra en bana med Sport-klubben detta året. Men när det är BMW Club Schweden så kanske man får köra med dem mot betalning. Såg några från Sport-klubben som körde på Knutstorpsträffen. Det var fina vagnar där. Farsan håller på med sin 3,0Si -77, hoppas att han blir klar med den till träffen, men det går segt. Jag har en annan kompis med en 325e E30 som har blivit helt galen i BMW i allmänhet och träffar. Kunde styra om grabben från en Volvo 340, jag är verkligen stolt :)

//Schnitzer
Ja det va tur att du räddade honom i tid :) Det kunde slutat riktigt illa annars..

Ska nog också gå med i Sport klubben när jag skaffar mig beemer igen.

/Johan
[CUL8ER]
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, jag tycker att det verkar en trevlig klubb. Alla som är medlem i Sport-klubben här på forumet har varit trevliga.

När du skaffar dig en BMW, blir det då en M-modell?

//Schnitzer
Hur stor skillnad är det mellan 4,0 och 4,4 liters 8an?
Går tex en 540 med 4,4 liter mycket bättre än en med 4 liter eller skiljer det bara marginellt?

Mvh
Patrik
Schnitzer: Ja planerna är att det blir en M3 E46 nästa sommar. Ska ev köpa en kompis bil då. Har ju fått lite M3 abstinens :)

sandgren: Tror inte det skiljer speciellt mycke faktiskt. Det enda är väl att 4,4an fick steptronic...

/Johan
[CUL8ER]
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag ger ett citat från en kompis som har kört båda dessa bilar nya
"man riktigt kände hur 4.4 satte sig när man gjorde kickdown och vrålade av vällust på ett annat sätt än 4.0", dessutom drog den på över ett bredare register och det kändes som om kraft fanns i alla lägen, dock är inte 4.0 slö på någotvis. Det enda som skiljer är 20Nm, men det säger inte allt.
Jesperado,

Det kan inte varit så att din kompis låg på helt fel växel när ni började gasa för att en M5 3,8 ska med säkerhet ha en suck mot en E32 750i. En M5 3,8 gör väl 0-100 km/h på strax under 6 sekunder och en 750i E32 på runt 7 sek. Där skiljer det lite mer än en sekund. Om man sedan jämför AMS test av M5 3,8 och 750i så gjorde M5 0-200 km/h på drygt 21 sek och 750i på ca 28 sek. Nu har jag inte testerna framför mig med de exakta siffrorna men det här är ungefär. Så mellan 100-200 km/h drar alltså M5:an ifrån ytterligare ca 7 sekunder vilket ju borde betyda att den är betydligt snabbare även över 100 km/h.
4,4-liters V8:an har 440 NM från 1999.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Min motor var inte riktigt i originalskick vid detta tillfället. Skulle jag kanske skrivit...
Vad jag ville åt var inte att min bil var snabbare, utan att M5:an kändes snabbare men i själva verket inte var det. Det är ofta likadant med måttligt trimmade turbobilar, dom vrålar, pyser, visslar och stirrar över hela vägen, men speciellt snabba är dom egentligen inte, det bara upplevs så...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det ligger mycket i det som Jesperado säger. Speciellt i 7-serien så känns det nästan segt när man jämför med en mindre bil som har sportigare stuk och ljud.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Johan99: En M3 E46, det vore kanonkul. Det är fina på banan!!!

//Schnitzer
Schnitzer: Ja jag hoppas att allt går i lås nästa år när han ska sälja den... Har fått vara med och bestämma lite vad det ska vara för utrustning och så på bilen... Ska bli kul att se den när den kommer i höst :)

Så det här året blir det till att spara.. Men det kan det ju vara värt :)

/Johan
[CUL8ER]
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Johan99: Självklart så är det värt det. Det är fantastiska bilar M-modellerna med en körkänsla som inte många bilar har.

Kommer du på några träffar då kanske :)

//Schnitzer
Jag har bara åkt och kört en e32, det var en kompis som hade en Alpina B12 5,0 350hk och den drog mkt fint men det mest imponerande tyckte jag var väghållningen , den var grym för en sån bjässe, det gick ju att åka hur fort som helst i kurvorna otroligt att en sån jätteglidare även kan vara så körglad.
Schnitzer: Ja då blir det till att åka på träffar igen :) Måste ju testa lite bankörning på Knutan... Så då kan du kanske få dig en åktur om du är snäll ;)

/Johan
[CUL8ER]
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Johan99: Det låter fint!!!!! Det vore ju kanonkul med med. Johann på forumet sa till mig att om jag kommer på en träff i sommar så skulle jag få åka en sväng med honom också i hans M3 E46. Men jag tror inte att man dör av att åka med i två M3:or, man mår snarare bättre. Eller vad säger du?

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jocce: Ja, B12:an måste vara grym!!!!

//Schnitzer
Schnitzer: Nej man kan nog inte få för mycke av den varan :)

Då kanske man får åka med en sväng i din 750 också? Vore kul att åka E32a. Det har jag faktiskt aldrig gjort...

/Johan
[CUL8ER]
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Johan99: Javisst, självklart ska du få det.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.