|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har lite problem med att hitta kontakten där kallstartsventilen går in i insuget. Måste man demontera spjällhuset för att komma åt? Jag provade att ta bort kontakten och då betedde sig bilen precis som vanligt, jag tror då att antingen är ventilen trasig, eller så får den fel information. Frågorna blir då: Vilken spänning skall komma till ventilen vid kall motor respektive varm motor? Var kommer informationen till kallstartsventilen från? Är luftmängdsmätaren inblandad? Om så är fallet kunde det även förklara min stora bränsleförbrukning. Det sitter två temperaturgivare på vattenpumpen, vilken går till vad (främre/bakre)? Finns det någon i Malmö-Svedala trakten som har en luftmängdsmätare man kan prova med, då det känns lite dyrt att köpa en om man inte vet att det är den som felar. |
|
jocker18@home.se |
Hej harry2... min bil står inte här, jag tar en titt i eftermiddag :Dmen jag har nog inte tid att demontera iofs, ska byta till ett nytt orginal avgas :D WmB SoundZ |
|
Hej Pompe. Nu klarnar det lite. Jag utgår från att du menar att de två givarna sitter på termostathuset, inte vattenpumpen. Då har du en tidig version av Motronic med kallstartventil. Den styrs av termotidkontakten som i sin tur får spänning när startmotorn körs. Termotidkontakten är den som sitter längst fram i bilens riktning. Om du har spänning på kontakten på kallstartventilen när du kör startmotorn, då har också termotidkontakten spänning, alltså inget fel där. Sedan blir det litet krångligare. Termotidkontaktens uppgift är att begränsa den tid kallstartventilen sprutar bränsle. Ju varmare kylvätska, dess kortare tid. Vid 40 grader skall termotidkontakten inte leda ström alls. Mät med en ohmmätare. Kallstartventilen skall bara ha spänning när startmotorn körs, och då bara maximalt den tid i sekunder som står stämplad på termotidsventilen. Luftmängdmätaren är inte inblandad, däremot är det inte ovanligt med mystiska fel som beror på denna. Eftersom bilen gick som vanligt när du tog bort kontakten, så är det nog inget fel på kallstartventilen, men kolla det jag skrivit om nu och återkom. Harry |
|
|
Tack Harry2 för din kunskap och hjälp med detta träkiga problem. Vet du om man måste demontera insuget för att koppla bort kallstartsventilen? När jag känner från ventilen till där jag vill ha anslutningen på insuget, känns det som att slangen går in i någon sorts ficka på undersidan, alltså jag känner ingen slangklämma eller dylikt. Angående din beskrivning ovan; Min uppfattning var att kallstartsventilen får spänning så länge som termotidkontakten inte uppnår 40 grader. Om kallstartsventilen endast får spänning när startmotorn går faller ju funktionen, eller? Jag går bara på minnet här, men har inte den första kontakten tre stift? Om så är fallet, vilka stift skall då ha 12v vid tändning på? Tack för hjälpen :-) |
|
|
Jag fick ett tips från en bilmek att det kunde vara lambdasonden som det var fel på. Kan felaktiga värden från denna spöka till det så att förbrukningen sticker och impulsen till kallstartsventilen uteblir? |
|
| Tror inte på lambdasonden jag... Enligt min uppfattning angående trasig lambdasond, så skulle avgasvärdena på SBP bli väldigt knasiga med en defekt lambdasond. Men jag kan ha fel. | |
| Jag har inte besiktigat, kan man mäta avgasvärden någon annanstans? | |
| Det finns väl hos de flesta bilverkstäderna skulle jag tro. | |
| Jag lyfter ett gammalt inlägg... Jag har undersökt detta mycket noggrant och kommit fram till att våra bilar inte har någon kallstartsventil, det vi alla menar här som sitter under insugsröret är en "Tankavluftningsventil" som finns med i ETK:n. Först går en slang från insuget in till denna ventil, sen går det en till slang från denna ventil till ett aktivt kol filter, sedan går det en slang från det aktiva kolfiltret till tanken där bak. Alltså någonting med bränslereturen att göra? Jag har även undersökt alla mina slangar/rör som går från/till tanken och nästan alla returslangar är väldigt rostskadade. Alltså tecken på stopp någonstans kanske? Denna "Tankavluftningsventil" har förmodligen stor påverkan på såväl kall, varm och ljummen start? Folke hjälp mig/oss! | |
| Lyfter än en gång ett gammalt inlägg... Jag kopplade ur min kallstartsventil och bilen startar direkt! Det verkar vara en liten läcka i ventilen som orsakar nersurning... Detta är ett mycket säkert kort vad gäller alla "trögstartade vid ljummen" M20 motorer!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.